BRATISLAVA. Profesor Scott Galloway z newyorskej univerzity Stern School of Business sa v auguste na svojom blogu ostro vyjadril k biznis modelu americkej spoločnosti WeWork, ktorá sa stala lídrom na trhu so zdieľanými kanceláriami v 29 krajinách sveta.
Princípom ich biznisu boli klasické coworkingové priestory, kde si jednotlivci aj firmy môžu priestory či len stôl prenajať krátkodobo, napríklad na jeden deň.
Stačí len prísť s vlastným notebookom, zapojiť sa do siete a pracovať. No takýchto firiem je po svete obrovské množstvo, čo ale firme WeWork nebránilo, aby sa tvárila, že ponúka niečo revolučné.
„Hranica medzi víziou, hlúpymi táraninami a podvodom je veľmi úzka,“ napísal profesor. Dodal, že pri WeWorku „niečo smrdí a nedáva zmysel“. O mesiac neskôr došlo na jeho slová.
Firma WeWork prestala zaujímať investorov, a tak odložila plánovaný vstup na burzu (IPO). Spoluzakladateľ spoločnosti Adam Neumann musel rezignovať zo šéfovskej pozície.
Čiastočne si za to mohol sám. Tesne pred IPO podľa Wall Street Journal predal akcie firmy za 700 miliónov dolárov a to je prinajmenšom neštandardný krok, ktorý vyvoláva pochybnosti.
Charizma verzus realita
Pád WeWorku bol tvrdý, napriek tomu, alebo možno práve preto, že ho sprevádzali sladké reči o víziách, ako možno „zmeniť svet“. Ešte začiatkom roka investori ocenili firmu na 47 miliárd dolárov.
Čiastočne aj vďaka miliardám, ktoré do nej investovala japonská investičná banka SoftBank.