BRATISLAVA. Prvý ucelený nákladný vlak z čínskeho mesta Xian prišiel vo štvrtok do terminálu spoločnosti Metrans /Danubia/, a. s., v Dunajskej Strede.
Bol naložený 44 kontajnermi s elektronikou, príslušenstvom do áut a bežným spotrebným tovarom, cesta z Číny mu trvala štrnásť dní.
Odbremení cesty, obslúži viac krajín
Ak sa prevádzka vlaku osvedčí, na Slovensko by mal smerovať pravidelne každý týždeň.
Informovalo o tom vo štvrtok Ministerstvo dopravy a výstavby SR v tlačovej správe s tým, že nové obchodné príležitosti sa otvárajú aj železniciam.
"Výhodou je, že jeden takýto vlak naraz obslúži niekoľko krajín v našom regióne a zároveň odbremeňuje cesty od silných nákladných áut," povedal minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) pri príležitosti príchodu vlaku z Číny do Dunajskej Stredy.
"Prepravné kapacity Slovenska dnes nie sú ani zďaleka naplno využité, pričom trasa cez naše územie je rýchla a bezpečná. Podporím každý projekt, ktorý je prínosom aj pre naše železnice. Je však teraz na samotnej prepravnej spoločnosti, aby takúto obchodnú príležitosť aj využila," uviedol Érsek.
Cez Kazachstan, Rusko a Ukrajinu
Dunajská Streda je v tomto prípade len zastávkou čínskych kontajnerov. Vlak sa začlenil do existujúcej siete 550-tich vlakov Metransu týždenne. Veľká časť nákladu je distribuovaná v okolí 150 kilometrov od terminálu v Dunajskej Strede.
Tovar smeruje k zákazníkom do Česka, Maďarska, Rakúska a na Slovensko.
Ucelený vlak s kontajnermi z Číny prešiel cez Kazachstan, Rusko a Ukrajinu.
"Ešte predtým bola nevyhnutná ich prekládka medzi širokým a európskym železničným rozchodom v Termináli kombinovanej dopravy Dobrá. Ide o významný bod celej tranzitnej trasy," priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká.
Terminál v Dobrej v okrese Trebišov pri hraniciach s Ukrajinou patrí Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, má dva portálové žeriavy a prekládkovú kapacitu do 200 tisíc kontajnerov ročne.
V tomto termináli od roku 2010 doteraz preložili 329 ucelených vlakov s kontajnermi prepravenými medzi Čínou a Európskou úniou.
Železničná sieť na Slovensku je súčasťou siedmich hlavných európskych železničných koridorov a umožňuje nákladným vlakom dosahovať rýchlosť 120 kilometrov za hodinu.