BRATISLAVA. Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu pripravil Stratégiu SR pre riadenie rizík spojených s podvodmi a korupciou v eurofondoch.
Kľúčový projekt má pomôcť v boji proti korupčnému správaniu pri implementácii fondov Európskej únie.
Ide o výsledok vyše ročnej intenzívnej medzinárodnej spolupráce úradu s Organizáciou pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD).
Koordinácia zavádzania opatrení
Vicepremiér Richard Raši (Smer-SD) sa pri tejto príležitosti stretol so zástupcom generálneho tajomníka OECD Jeffreym Schlagenhaufom.
Informoval o tom v utorok úrad vicepremiéra v tlačovej správe.
"Výsledky projektu ukazujú správnosť nastúpenej cesty boja proti korupcii pri čerpaní európskych peňazí. Úrad vyvíja systematické úsilie v zlepšovaní národných protikorupčných postupov," povedal Raši.
"Z tohto dôvodu už teraz koordinujeme postupné zavádzanie opatrení z pripravenej národnej stratégie a budeme v tom pokračovať aj pri príprave programového obdobia po roku 2020," uviedol vicepremiér.
Schlagenhauf na stretnutí podľa úradu vicepremiéra ocenil existujúci prístup Slovenska, ktorý je v súlade s požiadavkami EÚ.
Cieľ: Ľahšie a transparentnejšie čerpanie
Hlavným výstupom projektu medzinárodnej spolupráce je národná stratégia spojená s akčným plánom na ďalšie vylepšenie procesov riadenia rizík spojených s podvodmi pri čerpaní eurofondov.

Spolupráca na projekte medzi Úradu podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu a OECD sa začala vlani v máji podpisom Deklarácie o spolupráci v boji proti korupcii a podvodom medzi Richardom Rašim a vtedajšou zástupkyňou generálneho tajomníka OECD Mari Kiviniemi.
Táto aktivita je jedným z bodov Akčného plánu na posilnenie transparentnosti a zjednodušenie čerpania eurofondov, ktorý vypracoval úrad vicepremiéra a následne schválila vláda ešte v septembri 2017.
Expertný tím uskutočnil od leta 2019 päť poznávacích misií a jeden expertný workshop.
Kontroly na šiestich ministerstvách
Úrad podpredsedu vlády SR pre investície a informatizáciu vykonal koncom minulého roka kontroly zavádzania a plnenia opatrení akčného plánu na šiestich ministerstvách.
Na základe spätnej väzby od rezortov, zástupcov občianskej spoločnosti a prijímateľov, úrad vicepremiéra priebežne prehodnocuje, vylepšuje a rozširuje procesy a postupy, zavedené akčným plánom.
Súčasťou je aj ďalších dvanásť opatrení, ktoré môžu celý ekosystém ešte viac vylepšiť.
Medzi najzásadnejšie patrí potreba efektívnejšej komunikácie orgánov zodpovedajúcich za riadenie eurofondov s orgánmi činnými v trestnom konaní, zriadenie špeciálnej pracovnej skupiny na zdieľanie informácií medzi jednotlivými subjektami, pokračovanie v prijímaní etických kódexov, či nevyhnutnosť vytvorenia analytického prostredia, ktoré bude hĺbkovo skúmať vznikajúce nezrovnalosti, auditné zistenia, ale aj podvody.
K zjednodušeniu týchto krokov prispela aj elektronizácia procesov, keďže v súčasnosti už nie je problém uskutočniť predloženie žiadosti alebo akýchkoľvek iných podaní elektronicky.
"Štátne orgány tiež prestali zaťažovať žiadateľov požadovaním potvrdení, ktoré si vedia sami získať v rámci štátnej správy. Pozitívne zmeny nastali aj v niektorých procesoch verejného obstarávania, napriek tomu vidíme v tejto oblasti priestor na ďalšie zjednodušovanie procesov," dodal Raši.