SME

Železnice chcú zdvojnásobiť počet cestujúcich

Podmienkou sú investície do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo )

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) plánuje v budúcnosti zdvojnásobiť počet prepravených cestujúcich za rok zo súčasných 76 miliónov perspektívne na 153 miliónov osôb.

Objem dopravných výkonov chce zvýšiť tiež o sto percent, a to z 33 miliónov na 66 miliónov najazdených vlakových kilometrov ročne. Počet denne vypravených vlakových spojov by mal podľa národného osobného vlakového dopravcu vzrásť z 1 528 na 3 427.

Ako v stredu informoval podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku obchodu ZSSK Karol Martinček na konferencii o železničnej doprave, všetky uvedené údaje chcú dosiahnuť efektívnejším využitím terajšieho počtu vozidiel a s rovnakým počtom zamestnancov.

SkryťVypnúť reklamu

Podmienkou týchto plánov sú však značné investície zo štátneho rozpočtu do modernizácie zanedbanej železničnej infraštruktúry.

"Toto je vízia, ktorá vychádza z grafikonu, ktorý máme prepočítaný, kde sú aké možnosti, na základe frekvencií," povedal Martinček s tým, že nejde o výplod fantázie. Zámer je podľa neho založený na reálnych číslach priepustnosti tratí a frekvencii vlakov.

"Na základe investície do infraštruktúry nám to umožní obsluhovať Slovensko v takýchto výkonoch. Nepýtame peniaze pre nás, ale apelujeme na to, ak sa zainvestuje do infraštruktúry, tak synergický efekt sa automaticky prenesie na obsluhu územia," uviedol Martinček.

Súčasťou vízie národného vlakového dopravcu je, aby sa priemerná rýchlosť jeho vlakov v diaľkovej doprave zvýšila zo súčasných 68 kilometrov za hodinu na 140 kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Regionálne vlaky by mali podľa zámerov spoločnosti jazdiť rýchlosťou v priemere 70 kilometrov za hodinu. To by malo umožniť zdvojnásobiť počet vypravených vlakov každý deň. ZSSK by chcela, aby sa železnica stala znovu strategickou súčasťou rastu mobility s pozitívnym vplyvom na slovenskú ekonomiku a znižovanie emisií v doprave. Za rozhodujúcu pritom považuje kvalitu a dostupnosť ponúkaných služieb infraštruktúry.

Martinček si myslí, že spomínaný údaj o 153 miliónoch plánovaných cestujúcich ročne na koľajniciach v budúcnosti je ešte pesimistický.

"V prípade, ak budete cestovať na diaľkových linkách priemernou rýchlosťou 140 kilometrov a viac, tak potenciál, ktorý má obsluha železničnou spoločnosťou, je oveľa väčší," poznamenal Martinček. Dotácie v prepočte na cestujúceho by sa mali znížiť o 40 percent. "Čo sa týka dotácie na osobu, hodnota, ktorú investujeme do infraštruktúry, sa prenáša do efektivity na našej strane ako operátora," podotkol zástupca vedenia ZSSK.

Pripomenul, že Železniciam Slovenskej republiky ako správcovi železničnej infraštruktúry by platili za jej použitie ročne 100 miliónov eur. "Za desať rokov dáme do železníc jednu miliardu, naspäť vrátime dotáciu, ktorá ide cez našu spoločnosť. V prípade, že by prepravili uvedených 153 miliónov cestujúcich a súčasnú výťažnosť z prepravenej osoby vo výške 1,20 eura by zdvojnásobili, dostanú sa na úroveň tzv. dotačného rámca a budú vedieť byť v určitých častiach sebestační.

SkryťVypnúť reklamu

"A to je tá hodnota za peniaze. Mali by sme si uvedomiť, že priestor tu na to je. Dopravnú mobilitu, ktorá tu je z predchádzajúcich období, je potrebné len vylepšiť a začať z nej profitovať," dodal Martinček.

Doprava

Ilustračné foto

Z Mlynských nív sa nebude dať pokračovať priamo na Dunajskú.


TASR
Práce sú súčasťou projektu Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy.

Jazda po Dunajskej ulici bude možná po ľavej strane vozovky.


TASR 3
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (12. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  2. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  3. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  4. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  1. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  2. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  3. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  6. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  7. Zlatý sen vo vzduchu
  8. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 8 172
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 707
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 144
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 883
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 788
  6. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 557
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 913
  8. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 232
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 665
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 561
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 638
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 168
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 553
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 062
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 368
  8. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 6 958
  1. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  2. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  3. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  5. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  6. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  7. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  8. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná snímka.

Zlučovanie platieb je komplikované.


147
Ilustračné foto.

Osobné bankroty stúpajú z mesiaca na mesiac už od januára.


SITA
Ilustračné foto

Elektrina sa drží nad hranicou 100 eur za megawatthodinu.


SITA

Podporili ho vládne dotácie na kúpu ekologickejších áut.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 665
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 561
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 638
  4. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 168
  5. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 8 553
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 062
  7. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 368
  8. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 6 958
  1. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  2. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  3. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  5. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  6. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  7. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  8. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
SkryťZatvoriť reklamu