SME
Štvrtok, 28. september, 2023 | Meniny má Václav

Niektoré elektromobily sú z pohľadu nákladov výhodnejšie ako bežné autá

Najlacnejší čínsky elektromobil má palivové náklady len približne jedno euro na sto kilometrov.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Gabriel Kuchta )
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Niektoré modely elektromobilov sú z pohľadu celkových nákladov výhodnejšou voľbou ako autá so spaľovacím motorom.

A to napriek ich pomerne vysokej nákupnej cene.

Vďačiť za to môžu klesajúcim cenám batérií a nižším prevádzkovým nákladom. Vyplýva to z komentára Inštitútu environmentálnej politiky. Najlacnejší čínsky elektromobil má napríklad náklady na pohon len približne 1 euro na 100 kilometrov.

„Nevýhodou však stále ostáva málo rozvinutá infraštruktúra a obmedzený dojazd,” konštatujú analytici.

SkryťVypnúť reklamu

Nákup auta s alternatívnym pohonom sa stáva zaujímavejšou možnosťou aj na Slovensku.

Verejnosť vníma podľa inštitútu elektromobily a hybridy stále ako drahšiu, ale environmentálne ohľaduplnú alternatívu.

„Technologický pokrok a masívne investície znižujú náklady výroby elektromobilov, hybridov, ale hlavne batérií, ktoré majú vysoký podiel na koncovej cene. Vďaka tomu sa alternatívny pohon svojou cenou pomaly približuje konvenčnému spaľovaciemu. V horizonte najbližších 10 rokov sa očakáva ďalší výrazný pokles spotrebiteľských cien,“ tvrdia analytici.

Obmedzenie však stále predstavuje nedostatočne rozvinutá infraštruktúra na nabíjanie a údržbu. Ku koncu roka 2018 bolo na Slovensku v prevádzke 92 verejne dostupných nabíjacích staníc s výkonom nad 44 kW a 143 staníc s nižším výkonom.

SkryťVypnúť reklamu

Inštitút environmentálnej politiky pripravil na približné porovnanie nákladov celého prevádzkového cyklu najpredávanejších modelov kalkulačku dostupnú aj pre verejnosť.

Počas 15 rokov používania auta okrem nákupnej ceny zohľadňuje aj rozdielne náklady na prevádzku, údržbu, povinné zmluvné poistenie, registračný poplatok, ale aj mieru znehodnotenia a množstvo najazdených kilometrov za rok.

Databáza obsahuje 28 modelov na čisto elektrický pohon, 28 plug-in či obyčajných hybridov a 72 najpredávanejších modelov na spaľovací motor.

Investícia do modelov na alternatívny pohon sa v porovnaní s konvenčnou alternatívou vráti približne po 10 rokoch.

Výhodou elektromobility oproti spaľovacím motorom sú výrazne nižšie náklady na prevádzku vozidla, najmä na pohon a údržbu.

SkryťVypnúť reklamu

Ceny za kWh elektriny, zväčšujúce sa kapacity batérií, nižšie náklady na ich výrobu a nízka spotreba elektromotorov tak prinášajú výrazné úspory.

TOP 15 najúspornejších u nás dostupných elektrických áut má náklady na pohon na 100 km menej ako 2,50 eura.

Autá na elektrický pohon sú taktiež pri kúpe zvýhodnené najnižšou sadzbou registračného poplatku.

V bežných mestských triedach sa v závislosti od porovnávaných modelov stáva elektromobil výhodnejší spravidla po 9 až 12 rokoch.

Takto dlhá doba návratnosti však podľa analytikov nie je dostatočne motivujúca na masové rozšírenie.

Z pohľadu celkových nákladov sú však už dnes niektoré konkrétne modely elektromobilov výhodnejšou voľbou, hoci návratnosť môže byť veľmi dlhá.

Inštitút environmentálnej politiky vznikol v júli 2016 ako nezávislý analytický útvar pri Ministerstve životného prostredia SR.

SkryťVypnúť reklamu

Jeho poslaním je poskytovať kvalitné a spoľahlivé analýzy a prognózy v oblasti životného prostredia pre slovenskú vládu a verejnosť. IEP sa zúčastňuje na tvorbe politík ministerstva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (28. 9. 2023)
USD 1.054
AUD 1.654
CZK 24.470
JPY 157.200
CAD 1.426
GBP 0.868
HUF 390.850
PLN 4.625
CHF 0.968
SEK 11.626

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Ak podceníte pri stavbe tento detail, pripravte sa na vyššie účty za kúrenie
  2. Volia podľa TikToku, Youtube a Instagramu. Ovplyvnia mladí voľby?
  3. Služby na pohotovosti nikto nechcel. Postavili na nich biznis
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  6. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  7. Všetkým lepí pred voľbami
  8. Tenisová zábava pre celú rodinu na Peugeot Tennis Day
  1. Medzinárodný jazzový festival vstúpi do 27. ročníka
  2. Slováci hlásili v lete až o 35 % viac škôd než minulý rok
  3. Aké tajomstvá skrýva kancelária šéfveliteľa?
  4. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku!
  5. Zvonenie v ušiach?!
  6. Významné holandské firmy pôsobiace na Slovensku spojili sily
  7. Toto je dokonalosť! Objavte výhody tepelných čerpadiel
  8. Všetkým lepí pred voľbami
  1. Prešov si dlho pýtal obchvat, stáva sa slovenským skokanom 16 306
  2. Všetkým lepí pred voľbami 10 028
  3. Hladinka smeruje do Košíc! 7 817
  4. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy? 6 734
  5. Umelá inteligencia už zajtra ovládne 5 miest na Slovensku! 6 599
  6. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom 5 127
  7. Voľba srdcom je nespoľahlivá. Toto je najlepšia pomôcka 4 448
  8. Kaufland postavený z dreva? Áno, Bratislava má európsky unikát 3 943

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 023
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 43 727
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 711
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 355
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 360
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 976
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 782
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 518
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Obchod - ilustračné foto

K zhoršeniu nálady prišlo pri troch zložiek indikátora.


TASR 9m

Prečo premiér Ódor bije na poplach.


a 2 ďalší 4 h

Chceme dotované energie, dotované potraviny, dotovaný benzín, dotovaný život.


13 h
Ilustračná snímka.

Za skladovanie palív napokon zaplatia ľudia v drahšom benzíne a nafte.


10 h

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Miroslav Lukáč: V predvolebných debatách sme počuli Génia. Bohužiaľ Zla. Netreba ho predstavovať. Všetci ho poznáte. V hazarde platí kontra, re, vabank. 52 023
  2. Martin Greguš: Voličom Progresívneho Slovenska a SAS v Bratislave. Keď 1.10. už nebude mať kde zaparkovať spomeňte si, kto si opäť neurobil domácu úlohu... 43 727
  3. Jana Plichtová: "Dobrák" Boris Kollár a jeho pomáhanie (si k majetku) 38 711
  4. Peter Kollega: Pán GP M. Žilinka, oklamali ste 5,447 miliónov občanov, okamžite odstúpte 37 355
  5. Ján Šeďo: Generálmajor Ivan Pach dokonale a inteligentne zotrel Fica. 33 360
  6. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 31 976
  7. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali. 30 782
  8. Pavel Macko: Fico je naničhodník, ktorý sa môže hanbiť! 15 518
  1. Monika Nagyova: Zo života vo firme snov: Po dvadsiatich dvoch rokoch som dostala výpoveď
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  5. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  6. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  8. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
SkryťZatvoriť reklamu