SME

Železnice podľa OĽaNO ignorujú zistenia analytikov

Útvar hodnoty za peniaze predstavil hodnotenie pred štyrmi mesiacmi.

Ján Marosz.Ján Marosz. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Analýza fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorú vypracoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), podľa opozičného hnutia OĽaNO ukázala plytvania a možnosti úspor v štátnom podniku za desiatky miliónov eur.

Vedenie ŽSR sa však podľa hnutia rozhodlo audit "bojkotovať".

OĽaNO kritizuje železnice

ÚHP prezentoval výsledky auditu k fungovaniu ŽSR v júni. OĽaNO podotklo, že odvtedy už uplynuli štyri mesiace.

Súvisiaci článok Štát spúšťa súťaž na výber dopravcu na trati z Bratislavy do Komárna Čítajte 

"Namiesto urýchlenej realizácie akýchkoľvek systémových krokov, ktoré by zlepšili zlý stav železníc, sme naopak svedkami ďalších obmedzení a problémov na železničnej infraštruktúre," skonštatoval poslanec za OĽaNO Ján Marosz.

SkryťVypnúť reklamu

Podotkol, že zverejnený bol tiež materiál Implementačnej jednotky pri Úrade podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII) s názvom Priebežná implementačná správa za rok 2019. V súvislosti s materiálom ÚHP je podľa hnutia v správe uvedené len to, že ŽSR v súčasnosti vypracúva implementačný plán.

OĽaNO uviedlo, že v septembri ŽSR odoslali štátnej tajomníčke ministerstva dopravy Ladislave Cengelovej list, v ktorom sa používa výraz "neodsúhlasený audit" a konštatuje sa, že výsledky auditu neboli odsúhlasené Správnou radou ŽSR, že realizácia opatrení z auditu nie je plne v kompetencii ŽSR a tiež, že vedenie ŽSR zatiaľ neschválilo rozsah, spôsob a harmonogram implementácie.

Podľa experta hnutia OĽaNO na dopravu Jiřiho Kubáčka autori materiálu z ÚHP a Implementačnej jednotky pomerne dobre vnikli do zložitej problematiky fungovania železničnej infraštruktúry a prišli s viacerými dobrými postrehmi.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadajú personálne dôsledky

Hnutie si myslí, že škody spôsobené "otáľaním" pri implementovaní efektívnych opatrení môžu mať aj za pár mesiacov zásadný význam.

OĽaNO žiada ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby vyvodil personálne dôsledky a zvážil, či je vhodné ďalšie zotrvanie generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča vo funkcii.

"Každý deň jeho pôsobenia vo funkcii odďaľuje nevyhnutné zmeny naznačené vládnymi analytikmi a zhoršuje cestovanie ľudí vlakmi po Slovensku. Je veľa nečinných manažérov v štátnych podnikoch, ale tých ktorí odmietajú a bojkotujú navrhované zmeny k lepšiemu treba ihneď poslať do zabudnutia," uzavrel Marosz.

Pracujú na návrhu

Železnice tvrdia, že v súčasnosti pracujú na návrhu implementačného plánu v súlade s odporúčaniami auditu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) s názvom Lepšie fungovanie ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu

Na návrhu plánu spolupracujú ŽSR so zástupcami ministerstva dopravy a Implementačnej jednotky Úradu vlády.

Ukončenie prípravy plánu predpokladajú do konca tohto roka, a to vrátane jeho schválenia orgánmi ŽSR a rezortom dopravy.

Vedenie ŽSR vníma rezervy vo fungovaní firmy. Tie sú však podľa hovorcu ŽSR Michal Lukáč dôsledkom investičného a prevádzkového dlhu z minulosti.

"Ako generálny riaditeľ a v prvom rade ekonóm mám zodpovednosť za fungovanie ŽSR a na politikárčení sa nebudem zúčastňovať. Dôraz, naopak, kladiem na strategické smerovanie firmy a zabezpečenie systémového financovania," podotkol generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.

Obvinenie odmietajú

ŽSR odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. "Za posledné roky ŽSR kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry. Potvrdzujú to čísla: v roku 2016 ŽSR investovali 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých deväť mesiacov tohto roka 52,5 milióna eur," vyčíslil hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň zdôraznil, že došlo k radikálnemu zníženiu obmedzení traťovej rýchlosti, ktoré zapríčiňujú meškania.

Vzhľadom na súčasnú intenzitu prác ŽSR predpokladajú, že do konca tohto roka budú odstránené všetky prechodné obmedzenia na koridorovej trati Bratislava - Žilina - Košice s výnimkou úsekov trate, kde sa realizuje modernizácia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (11. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 935
  2. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 491
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 454
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 375
  5. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 3 460
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 896
  7. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 2 597
  8. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 217
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 432
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 906
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 552
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 319
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 566
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 037
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 982
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 455
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Monitor s vývojom akciového trhu v Pekingu.

Pokles spotrebiteľských cien aj ceny výrobcov bol najprudší za šesť mesiacov.


TASR
Ilustračná fotografia.

Sú štedrejší než českí a to napriek tomu, že v priemere zarábajú menej.


TASR
Americký minister financií Scott Bessent v Ženeve.

Hlavnou témou je americké clo na dovoz z Číny vo výške 145 percent.


TASR
V nemeckých autobazároch je ponuka pestrejšia a autá kvalitnejšie

Priemerný vek všetkých predaných ojazdených vozidiel bol 9,1 roka.


TASR 4
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 432
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 906
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 552
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 319
  5. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 12 566
  6. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 037
  7. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 982
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 455
  1. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  2. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  4. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  5. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  6. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  7. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
SkryťZatvoriť reklamu