BRATISLAVA. Analýza fungovania Železníc Slovenskej republiky (ŽSR), ktorú vypracoval Útvar hodnoty za peniaze (ÚHP), podľa opozičného hnutia OĽaNO ukázala plytvania a možnosti úspor v štátnom podniku za desiatky miliónov eur.
Vedenie ŽSR sa však podľa hnutia rozhodlo audit "bojkotovať".
OĽaNO kritizuje železnice
ÚHP prezentoval výsledky auditu k fungovaniu ŽSR v júni. OĽaNO podotklo, že odvtedy už uplynuli štyri mesiace.

"Namiesto urýchlenej realizácie akýchkoľvek systémových krokov, ktoré by zlepšili zlý stav železníc, sme naopak svedkami ďalších obmedzení a problémov na železničnej infraštruktúre," skonštatoval poslanec za OĽaNO Ján Marosz.
Podotkol, že zverejnený bol tiež materiál Implementačnej jednotky pri Úrade podpredsedu vlády pre investície a informatizáciu (ÚPVII) s názvom Priebežná implementačná správa za rok 2019. V súvislosti s materiálom ÚHP je podľa hnutia v správe uvedené len to, že ŽSR v súčasnosti vypracúva implementačný plán.
OĽaNO uviedlo, že v septembri ŽSR odoslali štátnej tajomníčke ministerstva dopravy Ladislave Cengelovej list, v ktorom sa používa výraz "neodsúhlasený audit" a konštatuje sa, že výsledky auditu neboli odsúhlasené Správnou radou ŽSR, že realizácia opatrení z auditu nie je plne v kompetencii ŽSR a tiež, že vedenie ŽSR zatiaľ neschválilo rozsah, spôsob a harmonogram implementácie.
Podľa experta hnutia OĽaNO na dopravu Jiřiho Kubáčka autori materiálu z ÚHP a Implementačnej jednotky pomerne dobre vnikli do zložitej problematiky fungovania železničnej infraštruktúry a prišli s viacerými dobrými postrehmi.
Žiadajú personálne dôsledky
Hnutie si myslí, že škody spôsobené "otáľaním" pri implementovaní efektívnych opatrení môžu mať aj za pár mesiacov zásadný význam.
OĽaNO žiada ministra dopravy Árpáda Érseka (Most-Híd), aby vyvodil personálne dôsledky a zvážil, či je vhodné ďalšie zotrvanie generálneho riaditeľa ŽSR Juraja Tkáča vo funkcii.
"Každý deň jeho pôsobenia vo funkcii odďaľuje nevyhnutné zmeny naznačené vládnymi analytikmi a zhoršuje cestovanie ľudí vlakmi po Slovensku. Je veľa nečinných manažérov v štátnych podnikoch, ale tých ktorí odmietajú a bojkotujú navrhované zmeny k lepšiemu treba ihneď poslať do zabudnutia," uzavrel Marosz.
Pracujú na návrhu
Železnice tvrdia, že v súčasnosti pracujú na návrhu implementačného plánu v súlade s odporúčaniami auditu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) s názvom Lepšie fungovanie ŽSR.
Na návrhu plánu spolupracujú ŽSR so zástupcami ministerstva dopravy a Implementačnej jednotky Úradu vlády.
Ukončenie prípravy plánu predpokladajú do konca tohto roka, a to vrátane jeho schválenia orgánmi ŽSR a rezortom dopravy.
Vedenie ŽSR vníma rezervy vo fungovaní firmy. Tie sú však podľa hovorcu ŽSR Michal Lukáč dôsledkom investičného a prevádzkového dlhu z minulosti.
"Ako generálny riaditeľ a v prvom rade ekonóm mám zodpovednosť za fungovanie ŽSR a na politikárčení sa nebudem zúčastňovať. Dôraz, naopak, kladiem na strategické smerovanie firmy a zabezpečenie systémového financovania," podotkol generálny riaditeľ ŽSR Juraj Tkáč.
Obvinenie odmietajú
ŽSR odmietajú šírenie poplašných správ a dezinterpretáciu faktov. "Za posledné roky ŽSR kontinuálne zvyšovali objem prostriedkov do údržby a opráv tratí a infraštruktúry. Potvrdzujú to čísla: v roku 2016 ŽSR investovali 65 miliónov eur, v roku 2017 takmer 78 miliónov eur, v roku 2018 už 82 miliónov eur a za prvých deväť mesiacov tohto roka 52,5 milióna eur," vyčíslil hovorca.
Zároveň zdôraznil, že došlo k radikálnemu zníženiu obmedzení traťovej rýchlosti, ktoré zapríčiňujú meškania.
Vzhľadom na súčasnú intenzitu prác ŽSR predpokladajú, že do konca tohto roka budú odstránené všetky prechodné obmedzenia na koridorovej trati Bratislava - Žilina - Košice s výnimkou úsekov trate, kde sa realizuje modernizácia.