KEŽMAROK. Zefektívniť implementáciu a eliminovať riziká trvalej straty financií v dôsledku využitia pravidla n+3 v rámci Operačného programu Výskum a inovácie (OP VaI) má zlúčenie Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII) s OP VaI v programovom období 2014 - 2020.
Iniciatívny návrh z dielne Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu (ÚPVII) v stredu schválila vláda s pripomienkami.
Napomenutie z Bruselu
Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) má podľa schváleného uznesenia vlády predložiť Európskej komisii zlúčený Operačný program Integrovaná infraštruktúra s OPVaI, či zabezpečiť začatie auditu s cieľom vypracovania Akčného plánu. Svoje úlohy má v uznesení aj rezort školstva, vedy a výskumu.

"Európska únia nás napomenula, že ak neurobíme nejaký krok, budeme platiť veľké finančné prostriedky. Toto je riešenie, ktoré zabráni decommitmentu. Z tohto programu môže naďalej čerpať veda a výskum, len ostane u nás," priblížil situáciu minister s tým, že ide o prejavenie dôvery rezortu dopravy a výstavby.
"V čerpaní eurofondov sme na špici nielen v rámci Slovenska, ale sme premiantom aj v Európskej únii (EÚ). Preto vieme pomôcť ministerstvu školstva a zvrátiť prepad eurofondov. Pevne verím, že naši skúsení odborníci s pomocou expertov z EÚ naštartujú procesy, ktoré urýchlia zmysluplné čerpanie a výkonnosť v oblasti výskumu a inovácií," povedal minister.
Aby prostriedky neprepadli
Návrhom zlúčenia dôjde len k technickému spojeniu operačných programov, ktoré zabezpečí, aby Slovensku neprepadli prostriedky z OP VaI.
"Účel financií alokovaných v rámci OP VaI na podporu vedy, výskumu a inovácií ostáva zachovaný aj do budúcna a v rámci zlúčenia OP II s OP VaI nedochádza k zmene prioritných osí OP VaI. Zlúčenie nebude mať za následok znižovanie finančnej alokácie pre vedu, a výskum a inovácie," uvádza sa v predkladacej správe k návrhu.
OP II podľa ministerstva dopravy k 30. septembru 2019 vyčerpal viac ako 1,4 miliardy eur (36 percent) z celkovej alokácie 4,6 miliardy eur. V zmysle pravidla n+3 už rezort dopravy, ktoré je Riadiacim orgánom OP II, vysoko prekročilo svoj záväzok čerpania pre rok 2019, čím sa vytvára priestor, po zlúčení s OP VaI, pre elimináciu prepadnutia eurofondov na výskum a inovácie.
Návrh zlúčenia má podľa predkladacej správy v budúcnosti pozitívny vplyv na rozvoj ekonomiky, a tým ďalší multiplikačný pozitívny efekt, ide o prostriedky v minimálnom objeme 39 až 90 miliónov eur.
Spojenie operačných programov zabráni procedúre zrušenia časti záväzku v roku 2019 a Slovensko nepríde o možnosť čerpať tieto prostriedky do konca programového obdobia.
Strata peňazí v minulých rokoch
V rámci OP VaI už v roku 2017 došlo k trvalej strate finančných prostriedkov vo výške 26,97 milióna eur a následne aj v roku 2018 vo výške 81,45 milióna eur, uvádza sa v predkladacej správe k návrhu.
Za obdobie predošlých dvoch rokov prišlo Slovensko v rámci tohto programu nenávratne o financie na národnej úrovni vo výške 108,42 milióna eur.
"Pre splnenie pravidla n+3 voči záväzku roku 2016 programu je potrebné do konca roka 2019 vyčerpať a deklarovať výdavky v minimálnej výške 180,7 milióna eur za zdroj EÚ. Zároveň do konca roka 2020 je potrebné vyčerpať ďalších 236 miliónov eur za zdroj EÚ," píše sa v predkladacej správe.
Návrh na zlúčenie operačných programov predložili na rokovanie vlády ÚPVII v spolupráci s ministerstvom financií z podnetu eurokomisie.