SME

Dopravcom sa nepáči, že sa vek vodičov kamiónov a autobusov nezníži

Združenie tvrdí, že je to rana aj pre systémové vzdelávanie.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

BRATISLAVA. Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia vyslovilo sklamanie z toho, že Národná rada neschválila pôvodný návrh na zníženie veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a autobusov z 24 na 21 rokov, a to cez schválenú vládnu novelu zákona o cestnej premávke.

Dopravcovia zostali nevypočutí napriek tomu, že mali podporu Prezídia Policajného zboru a samotnej ministerky vnútra Denisy Sakovej, rokovali so všetkými zainteresovanými stranami, vypracovali potrebné podklady a upozornili aj na potrebu vzdelávania mladých v tomto sektore.

"Tí, ktorí rozhodujú o tom, ako bude naša krajina napredovať, idú proti nám dopravcom. Sme tepnami hospodárstva, vysokou mierou prispievame do štátneho rozpočtu a boli sme zatlačení do kúta," uviedol v stredu ČESMAD Slovakia v stanovisku, ktoré agentúre SITA poskytla hovorkyňa združenia Martina Baumann.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravcovia sa snažia o zníženie veku vodičov kamiónov a autobusov viac ako tri roky.

"K vráteniu vekovej hranice vodičov tak, ako sme mali v minulosti, sme mali vážne dôvody - trvalý nedostatok vodičov, narastajúci vek vodičov a klesajúci záujem o toto povolanie. Je zarážajúce, že zákon v pôvodnom znení prešiel aj vládou, aj prvým čítaním a zmenil sa tak zásadne až v Národnej rade SR, čím poslanci koalície nepodporili vlastný zákon, na ktorom sa odborne pracovalo tri roky," upozornil ČESMAD Slovakia.

Zníženie veku neprešlo

Národná rada v pondelok 28. októbra schválila vládnu novelu zákona o cestnej premávke na návrh Ministerstva vnútra.

Pôvodne obsahovala aj zámer na zníženie minimálneho veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a v prípade autobusov z 24 na 21 rokov s podmienkou absolvovania základnej kvalifikácie.

SkryťVypnúť reklamu

Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia, ale aj Zväz autobusovej dopravy ako jeho člen dlhodobo presadzovali zníženie veku vodičov najmä z dôvodu ich nedostatku.

Parlament namiesto toho schválil pozmeňujúci návrh poslancov za Slovenskú národnú stranu Petra Pamulu a Tibora Bernaťáka.

Vodičské oprávnenie skupiny C a D získané pred dovŕšením 18, resp. 21 rokov tak budú môcť využívať len na Slovensku na vedenie vymedzených vozidiel iba príslušníci Policajného zboru, Zboru väzenskej a justičnej stráže, Hasičského a záchranného zboru, colníci alebo profesionálni vojaci.

"Je absolútne nezmyselné a nekorektné, aby sme rozdeľovali vodičov podľa veku na štátnych a na tých, ktorí jazdia na nákladných vozidlách a autobusoch. Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie," upozornil ČESMAD Slovakia.

SkryťVypnúť reklamu

Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa tak podľa združenia zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú.

"Kto bude zabezpečovať dopravu tovarov pre obyvateľstvo a prepravu osôb do práce a do škôl? Nerozumieme, prečo došlo k tak zásadnej zmene pôvodného návrhu, keď sme mali podporu ministerstva aj Prezídia Policajného zboru," poznamenal ČESMAD Slovakia s tým, že dopravcov čakajú ďalšie rokovania a tým sa vrátili na začiatok.

Dopravcovia sú nespokojní

Podľa združenia je to rana aj pre systémové vzdelávanie, pretože sa tak bráni mladým ľuďom, aby sa dostali k povolaniu vodič.

Mladí ľudia a absolventi škôl, očakávajú dpravcovia, radšej odídu za prácou do zahraničia, namiesto toho, aby sa mohli zamestnať doma u slovenských dopravcov.

SkryťVypnúť reklamu

"Je to ČESMAD, ktorý upozorňuje nielen na nedostatok vodičov, ale aj na problémy, ktoré treba riešiť. Nie je žiadnou novinkou, že na neprimerané podnikateľské prostredie, vysokú daň z motorových vozidiel, zlú konkurencieschopnosť a mnoho ďalších problémov poukazujeme dlhodoboa ponúkli sme už kompetentným orgánom riešenie," dodal ČESMAD Slovakia.

Proti zníženiu veku vodičov kamiónov a autobusov vystupovali Ústredný automotoklub Slovenská republika (ÚAMK) a Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).

"Súčasný vek vodičov je akceptovateľný vo väčšine štátov Európskej únie. Naliehavou otázkou najbližšieho obdobia je, ako dostať späť do vlasti skúsených vodičov (zhruba desaťtisíc), ktorí pre zlé podnikateľské a konkurencie neschopné prostredie boli nútení odísť do vyspelejších krajín EÚ," uviedol prezident ÚAMK Juraj Smrečan.

SkryťVypnúť reklamu

Inštitút pre dopravu je proti

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH) nepodporuje znižovanie veku vodičov autobusov a nákladných automobilov. Nepovažuje to za vhodný spôsob riešenia problému dlhodobého nedostatku vodičov.

Ako pre agentúru SITA uviedol riaditeľ IDH Rastislav Cenký, nedá sa to vyriešiť znížením veku vodičov, ale je potrebné to riešiť systémovo na úrovni školstva, národného hospodárstva a zmenou štátnej dopravnej politiky.

"Na súčasný nedostatok vodičov má vplyv najmä narastajúci počet nákladných automobilov za posledné roky, a napríklad aj zrušenie základnej vojenskej služby," poznamenal Cenký.

"Zrušením alebo redukciou niektorých študijných zameraní, z ktorých časť učňov a študentov končila na pozícii vodič, sme si taktiež situáciu nezlepšili. Nedostatok vodičov by sa dal riešiť aj presunom časti nákladnej dopravy na železnicu, k čomu by mala smerovať štátna dopravná politika," dodal Cenký.

Doprava

Minister dopravy Jozef Ráž.

Rezort dopravy uzavrie zmluvu vo výške vyše1,34 milióna eur.


SITA 1
Polícia vodičom odporúča, aby v danom čase využili na presun alternatívne trasy.

Zhromaždenie si vyžiada aj zmeny v premávke hromadnej dopravy.


TASR
Autodopravcovia blokovali hraničný priechod Kúty.

Zástupcovia UNAS kritizovali aj prevádzku mýtneho systému.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (9. 5. 2025)
USD 1.130
AUD 1.761
CZK 24.924
JPY 163.450
CAD 1.569
GBP 0.848
HUF 405.430
PLN 4.270
CHF 0.933
SEK 10.903

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 498
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 193
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 056
  4. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 941
  5. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 4 902
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 848
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 195
  8. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva 1 644
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 902
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 748
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 436
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 389
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 995
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 846
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 977
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 908
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Náladu na trhoch podporila obchodná dohoda medzi USA a Britániou.


TASR
Ilustračné foto.

Klesli tržby z predaja potravín, nealkoholických nápojov a tabakových výrobkov.


TASR
Minister dopravy Jozef Ráž.

Rezort dopravy uzavrie zmluvu vo výške vyše1,34 milióna eur.


SITA 1
Ilustračné foto.

Fico kritizoval návrh eurokomisie na úplné ukončenie dovozu.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 37 902
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 748
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 436
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 389
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 7 995
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 846
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 977
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 908
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťZatvoriť reklamu