SME

Násyp s azbestom na D4 má problém so statikou

NDS uvádza, že násyp pravdepodobne odstránia a postavia znovu.

Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. Úsek výstavby diaľnice D4, ktorá po dobudovaní vytvorí vonkajší obchvat Bratislavy spojením hraničných priechodov Jarovce a Devínska Nová Ves. Testovanie posledných vzoriek pôdy odobraných z násypov v tomto úseku potvrdilo výskyt azbestu. Manipulácia s toutu látkou je pre zdravie človeka nebezpečná. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Násyp na časti rozostavanej diaľnice D4 pri bratislavských Jarovciach, obsahujúci sporný materiál s azbestom, bude podľa Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) potrebné asi odstrániť a postaviť znovu.

Väčší problém, ako samotný azbest

Hlavným dôvodom by mali byť nevyhovujúce statické skúšky únosnosti násypu.

Súvisiaci článok Pripravuje sa nový tender na dostavbu úseku D1 s tunelom Višňové Čítajte 

Člen predstavenstva NDS Peter Gandl to považuje za väčší problém, ako použitý materiál s azbestom v násype.

"Nevyhovujú statické skúšky tohto násypu. To je asi horší problém. NDS vykonávala niektoré kontrolné skúšky a odbery, ktoré viedli k tomu, aby sa analyzoval tento problém," povedal Gandl pred zástupcami stavebných spoločností.

SkryťVypnúť reklamu

"Máme názor, že násyp asi bude potrebné rozobrať. Upozorňujem, že sa tam nachádza azbest. To znamená, že sa budú musieť v uzavretej atmosfére so špeciálnymi metódami odstrániť všetky materiály, ktoré do násypu nepatria, ako rôzne organické látky a násyp vybudovať nanovo," uviedol Gandl.

Nevhodné fyzikálne vlastnosti azbestu

Dodávateľ a koncesionár projektu D4 a R7 podľa zástupcu NDS jednoznačne pochybili, keď pri stavbe časti D4 použili násypový materiál obsahujúci azbest.

Tvrdí, že teraz by mai vyriešiť oba problémy v súvislosti s násypom.

"Šetria to jednotlivé orgány, je to nakladanie s nebezpečnými látkami, ktorou je azbest. Zabudovaný neohrozuje spodné vody ani životné prostredie, ale nakladanie s azbestom je veľmi nebezpečné vzhľadom na jeho fyzikálne vlastnosti," upozornil Gandl.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade, ak by bolo potrebné násyp na D4 odstrániť a znovu vybudovať, malo by to pravdepodobne vplyv na predĺženie lehoty výstavby.

Vyšetrovanie a nové varianty

Štátny tajomník Ministerstva dopravy a výstavby SR Peter Ďurček pripustil, že na to môže mať vplyv vyriešenie situácie s násypom.

"Prebieha policajné vyšetrovanie, veľa bude závisieť od toho ako to dopadne a čo z toho vyplynie pre zhotoviteľa, ktorý zatiaľ deklaruje, že všetko je v poriadku. Súčasne prebiehajú aj rokovania o variantných riešeniach pre prípad, že by to tak nebolo," povedal Ďurček.

Ak by podľa neho prišlo k tomu najhoršiemu a násyp by bol vyhlásený za skládku odpadu, alebo niečo podobné, nevie si predstaviť scenár, ako na stavbe diaľnice s tunelom Višňové, ktorú museli pozastaviť pre neschopnosť zhotoviteľa pokračovať v stavebných prácach.

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ platí pôvodný termín dostavby

Oznámené termíny dokončenia úsekov D4 a R7 podľa štátneho tajomníka zatiaľ platia.

Podľa aktuálne platných lehôt v koncesnej zmluve na výstavbu a prevádzku úsekov D4 a rýchlostnej cesty R7 (spolu 59 kilometrov) by mali časti D4 od križovatky Ketelec (prepojenie D4/R7) po Raču a R7 od Ketelca po Holice (pri Dunajskej Strede) odovzdať do prevádzky v apríli 2020.

Súvisiaci článok Azbest v násypoch D4 nie je podľa stavebníka v zdraviu škodlivom množstve Čítajte 

Zvyšné časti D4 Bratislava, Jarovce - Ketelec a R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec by mali byť hotové v októbri 2020.

Zhotoviteľ výstavby zatiaľ potvrdil, že na jar budúceho roka dokončí v miernom predstihu len dva úseky R7 medzi Holicami a Ketelcom v dĺžke takmer 26 kilometrov.

K očakávaným termínom dokončenia ostatných časti úsekov R7 a D4 sa nevyjadril, predpokladá sa však, že oproti harmonogramu môžu viac alebo menej meškať.

SkryťVypnúť reklamu

Spoločnosť D4R7 Construction, s. r. o., (zhotoviteľ stavby D4 a R7) nedávno informovala, že v násype časti D4 pri Jarovciach nie je materiál, ktorý by bol škodlivý pre životné prostredie alebo ľudské zdravie.

Vyplýva to z analýzy medzinárodných nezávislých akreditovaných odborníkov a laboratórií z Rakúska a Nemecka aj zo zistení dvoch slovenských odborníkov na životné prostredie a verejné zdravie.

Vplyv azbestu by mal byť zanedbateľný

Medzinárodní a miestni vedci podľa zhotoviteľa prišli k záveru, že z hľadiska ochrany ľudského zdravia a životného prostredia by bolo neodôvodnené odstraňovať násypový materiál.

O výsledkoch dôkladného hĺbkového vedeckého skúmania násypového materiálu použitého na časti D4, kde sa pri testoch našiel aj azbest, spoločnosť informovala ministerstvo dopravy a výstavby. To po nájdení nepovoleného materiálu v násypoch D4 trvalo na jeho odstránení.

SkryťVypnúť reklamu

Správa slovenskej odborníčky v oblasti odpadového hospodárstva Blanky Kiripolskej podľa zhotoviteľa uvádza, že vzhľadom na zistené koncentrácie azbestu v danom materiáli je jeho vplyv na životné prostredie zanedbateľný.

Diaľnice

Ilustračné foto.

Diaľničný úsek Žilina, Brodno - Kysucké Nové Mesto bude mať dĺžku 11,2 kilometra.


TASR
Igor Janckulík.

Na prenájom vozidiel sa chcú poslanci pýtať na parlamentnom výbore.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory
  8. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  1. LESY SR obnovili 100 km lesných ciest
  2. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín
  3. Oliver Oswald prezradil, po čom túžil už celé roky
  4. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti
  5. Dubaj: Viac než letovisko – priestor pre život a investície
  6. Ako zvládnuť krádež či stratu dokladov na dovolenke bez stresu
  7. Prečo les potrebuje aj výrub, nie len ochranu
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Expert varuje: Takto vás podvodníci oberú o všetky úspory 15 634
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 995
  3. Firmy otvorene o tom, kam AI pustia a kam už nie 3 706
  4. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku? 3 637
  5. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 3 444
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 3 350
  7. Dajte zabrať vášmu mozgu, preverí ho Tréning pamäti 2 275
  8. Nie je zlato ako zlato, nájdete ho pri bežnom nákupe potravín 2 129
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Vedenie firmy nevidí ekonomickú životaschopnosť tejto výroby.


SITA 2
Trump ostro skritizoval svojich vlastných podporovateľov a „hlúpych“ republikánov.

EÚ pripravuje zoznam obmedzení pre americké firmy, ktoré poskytujú služby.


TASR

Cena zlata reaguje na Trumpovu politiku mierne.


TASR
Vodná elektráreň a plavebné komory na Vodnom diele Gabčíkovo na snímke z roku 2017.

Štátny podnik vyhlásil na obstaranie tender.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: Blaha a Kaliňák junior narazili ale napriek tomu ďalej ohlupujú svoj už aj tak dostatočne ohlúpený fan club. 22 231
  2. Věra Tepličková: Vážený pán premiér 8 535
  3. Matúš Radusovsky: Biela pena na mede – Znak kvality alebo dôvod na obavy? 8 323
  4. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii 6 272
  5. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene 5 410
  6. Marcel Rebro: Dobrý vojak Pellegriny: Poslušne hlásim, že idem do vojny! 5 206
  7. Martin Fronk: Maďarský Karibik 4 796
  8. Dávid Polák: Pohoda je v pohode, nebláznite. 4 640
  1. Marcel Rebro: Deti z Nikopola túžia po tábore. Autobusy však nejdú, vodiči majú strach z dronov
  2. Marcel Rebro: Majú dvadsaťštyri. Namiesto vysokej školy žijú v diere na fronte a eliminujú Rusov.
  3. Roman Kebísek: Po vyše sto rokoch preložili z francúzštiny životopis Štúra od Turcerovej
  4. Marcel Rebro: "Nas mnogo": Od Stalingradu po Bachmut — 80 rokov tej istej ruskej taktiky
  5. Monika Nagyova: Ako ma rozplakala umelá inteligencia
  6. Marcel Rebro: Fico pomáha Putinovi. Slováci pomáhajú Ukrajine.
  7. Věra Tepličková: Trenčín alebo Stará Bystrica? Kde by ste radšej strávili sobotný večer... ?
  8. Věra Tepličková: Vážený pán premiér
SkryťZatvoriť reklamu