Myšlienka, aby sme si doma ponechali len veci, ktoré nám robia radosť, je zdanlivo banálna. Využíva emócie namiesto rozumu, ktorým si ospravedlňujeme, prečo vyhodiť niečo, čo sme si kedysi kúpili a je to stále funkčné.
Na tom stojí biznis malej Japonky Marie Kondo, ktorá sa preslávil knihami o tom, ako efektívne upratovať a zbytočne sa neobklopovať materiálnymi statkami.
Jej úspech posilnil Netflix, ktorý začiatkom roka spustil úspešnú reality show Tidying Up with Marie Kondo. V nej útla Japonka radila Američanom, ktorí sa utopili v chaose a neporiadku.
Nechýbali slzy, hrané napätie a afektovanosť účinkujúcich, ktorá bola v kontraste s mágiou Marie Kondo, osoby akoby z inej planéty.

Marie Kondo charakterizuje prítomnosť neskorého kapitalizmu, v ktorom je všetko dostupné na jeden klik, no materiálne zbytočnosti šťastie neprinášajú.
Japonka sa tak chytila teórie, podľa ktorej sú ľudia unavení z udržiavania prepchatých domácností, ktoré im zaberajú životný priestor, čo spôsobuje následne psychickú úzkosť.
V Amerike seriál naozaj inšpiroval ľudí, aby sa zbavili ton nahromadených vecí. Vyhadzovali tašky plné oblečenia, hračiek, jednoducho všetkého, čo už im neprinášalo radosť. Časť darovali na charitu, no množstvo vecí skončilo v najbližšom smetiaku.
Kritici sympatickej Japonke vyčítali, že jej náboženstvo minimalizmu nezmení postoj konzumentov a je naivné si myslieť, že pár radami prestanú bezhlavo nakupovať. Skôr naopak. Dostanú novú energiu, aby vyhodené veci nahradili niečím novým.
Čím? No značkou Marie Kondo.
Nový Apple v segmente domácností
Tento týždeň 35-ročná Japonka spustila svoj e-shop. Predáva v ňom vyše sto vecičiek do kuchyne, kúpeľne či obývačky. Svoj úspešný životopis poradkyne pri organizovaní domácnosti či kancelárie si tak obohacuje o podnikanie v e-commerce, kde vidí veľký potenciál.