BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. chce vyhlásiť súťaž na dostavbu úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Dubná Skala s tunelom Višňové do konca tohto roka.
Nová súťaž by mala mať predpokladanú hodnotu zákazky (PHZ) vo výške 261 miliónov eur. V súčte je celková hodnota diela stále nižšia ako zmluvná cena pôvodného zhotoviteľa plus 160 miliónov eur, ktoré požadoval na pokračovanie vo výstave.
Investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jiří Hájek to uviedol v utorok na stretnutí s médiami.
Súťaž by mala byť vyhlásená ešte v tomto roku a dokončenie stavby sa očakáva v roku 2023.
Chýba schválenie ministerstvom
Po zapracovaní posledných pripomienok Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) k súťažným podkladom pre tender ich ešte prerokuje s Ministerstvom dopravy a výstavby SR.

Ak rezort súťažné podklady schváli, diaľničiari už budú môcť začať tender na výber nového zhotoviteľa stavby diaľnice.
Informovali o tom v utorok predstavitelia Národnej diaľničnej spoločnosti na stretnutí s médiami s tým, že zároveň pripravujú zvlášť aj súťaž na dodávku technológie tunela Višňové a ďalšie súťaže súvisiace s týmto úsekom D1.
Bývalý zhotoviteľ D1 s tunelom Višňové, taliansko-slovenské združenie spoločností Salini Impregilo - Dúha, doteraz uhradil subdodávateľom zhruba 34 mil. eur, teda 92,7 percenta z celkových záväzkov.

Uviedol to generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Ján Ďurišin s tým, že všetky záväzky podzhotoviteľom budú uhradené do konca tohto roka a Národná diaľničná spoločnosť to priebežne kontroluje.
Zhotoviteľ dlhoval ku koncu februára tohto roka 282 subdodávateľom viac ako 36,6 mil. eur.
Diaľničiari po inventarizácii stavby zaplatila pôvodnému zhotoviteľovi 24,8 mil. eur, a to za technologické zariadenia určené pre výstavbu a zabudovateľný materiál, za riadne vykonané stavebné práce, projektovú dokumentáciu, inžiniering a vyplatenie zádržného.
Neustály boj so zhotoviteľom
Diaľničiari si budú u doterajšieho zhotoviteľa D1 s tunelom Višňové uplatňovať všetky finančné nároky.
"Bol to neustály boj s týmto zhotoviteľom, ktorý neustále niečo sľuboval," povedal Ďurišin s tým, že bol ochotný dokončiť diaľnicu, iba ak mu Národná diaľničná spoločnosť zaplatí 160 mil. eur nad rámec kontraktu v objeme takmer 410 mil. eur bez DPH.
"Potom z neznámych dôvodov to korigovali na 120 mil. eur. Keď sme zriadili komisiu medzinárodných expertov, talianska strana predložila svoj hlavný nárok vo výške 52,6 mil. eur," uviedol Ďurišin.
Dodatočné platby kvôli geológii
Dôvodom nároku na dodatočnú platbu sú zhoršené geologické podmienky a za nadvýlomy, pričom zhotoviteľ žiadal predĺženie lehoty výstavby.
"Komisia im po niekoľkých mesiacoch práce uznala predbežne 7,8 mil. eur," podotkol šéf Národnej diaľničnej spoločnosti s tým, že komisia určila stranám dopočítať hodnotu nároku zhotoviteľa.
NDS teraz so stavebným dozorom vypočítava, koľko z uvedenej sumy mu už vyplatila. Nárok zhotoviteľa na nepredvídateľnosť geologických podmienok a s tým súvisiace predĺženie lehoty výstavby podľa Národnej diaľničnej spoločnosti komisia zamietla.
Národná diaľničná spoločnosť bude od zhotoviteľa žiadať desiatky miliónov eur a predpokladá, že po vyčíslení všetkých vzájomných nárokov bude doplácať zhotoviteľ a nie ona. Komisia pre riešenie sporov o nároku NDS ešte nerozhodovala.