SME

Vedenie diaľnic pripravuje nový tender na prevádzku mýtneho systému

SkyToll mal údajne záujem znížiť cenu, ak sa uplatní päťročná opcia.

Mýtny systém. Zaznamenáva pohyb auta na spoplatnenom úseku.Mýtny systém. Zaznamenáva pohyb auta na spoplatnenom úseku. (Zdroj: Tomáš Tišťan)

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) pripravuje podklady pre nový tender na prevádzku elektronického výberu mýta po roku 2022.

Dovtedy je totiž účinná pre NDS nevýhodná zmluva s prevádzkovateľom mýtneho systému, so spoločnosťou SkyToll, a. s., z roku 2009.

V decembri tohto roka plánujú diaľničiari uskutočniť predbežné trhové konzultácie, na základe ktorých chcú zapracovať požiadavky možných potenciálnych uchádzačov do technických podmienok, následne do pripravovanej zmluvy a tiež do štúdie uskutočniteľnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Informoval o tom v utorok médiá člen predstavenstva a riaditeľ úseku spoplatnenia a IT v NDS Rudolf Vido s tým, že v januári 2020 zapracujú pripomienky do súťažných podkladov, štúdia pôjde na Útvar hodnoty za peniaze a celý tender na predbežnú kontrolu na Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).

"Už sme mali predbežné rokovania s Úradom pre verejné obstarávanie, toto bola jeho požiadavka, aby sme použili predbežné trhové konzultácie a ukázali, že sme transparentní. Tender a technické požiadavky nie sú určite šité na nikoho," povedal Vido.

SkyToll zníži cenu, ak sa uplatní opcia

NDS rokovala, resp. ešte rokuje so SkyToll-om o znížení cien cez dodatok k zmluve o mýtnom systéme.

Prevádzkovateľ by to podľa NDS chcel spojiť s uplatnením opcie na fungovanie výberu mýta o ďalších päť rokov, diaľničiari sú za oddelenie oboch vecí.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Mýtny systém zhltol diaľnicu do Košíc, tvrdí ČESMAD Čítajte 

Rokovania o dodatku k zmluve a opcii odporúča aj Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ) na základe výsledkov kontroly prevádzkovania mýtneho systému. Úsek spoplatnenia a IT v NDS navrhol ďalej rokovať o znížení ceny.

"Máme dobehnuté rokovania o znížení cien na základný mýtny systém a čakáme na záväznú cenovú ponuku SkyToll-u," poznamenal Vido.

"Máme zníženie cien na palivové karty, ale právne stanovisko jednoznačne hovorí, že ak by bola následne uplatnená opcia pre mýtny systém, pre palivové karty musí prebehnúť nový tender," uviedol.

Tie neboli súčasťou pôvodného mýtneho tendra, k čomu mala výhrady Európska komisia.

Problém prevodu majetku

Najväčšou chybou mýtnej zmluvy je podľa NDS to, že nerieši prevod majetku mýtneho systému do jej vlastníctva.

SkryťVypnúť reklamu

Investičné náklady na vybudovanie mýta pritom splatila prevádzkovateľovi za prvé štyri roky jeho fungovania od roku 2010.

Náklady na mýtny systém vzrástli

Prevádzkové náklady mýtneho systému vzrástli z viacerých dôvodov. Pokiaľ v roku 2010 zahŕňal 1 948 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s nenulovou sadzbou mýta, po zmenách podmienok v roku 2014 to už bolo takmer 18 tisíc kilometrov, vrátane ciest I. triedy, ako aj II. a III. triedy s nulovou sadzbou mýta.

Súvisiaci článok Autodopravcovia hrozia štrajkom, ak sa nevyšetrí mýtny systém Čítajte 

"Veľký zásah nastal hlavne v roku 2014, keď bola veľmi silne zmenená legislatíva. Zmenové konanie navýšilo náklady dodatkom o 27 miliónov eur," upozornil Vido.

Pri prepočte nákladov na monitoring jedného kilometra by podľa neho bol mýtny systém najúspornejší v celej Európskej únii.

SkryťVypnúť reklamu

"Najväčšie dopady na nákladovú časť mýtneho systému robili zmenové konania, ktoré ju neskutočným spôsobom navýšili a tým pádom efektivitu a čistý výnos vlastne potlačili dolu," priblížil Vido.

Príjmy z výberu mýta pôvodne počítali s tým, že budú spoplatnené aj prejazdy cez intravilány miest, dopravcovia si vyrokovali, že za ne nebudú platiť.

NDS musí navyše dodávať údaje do nového Jednotného informačného systému v cestnej doprave.

Len desať percent z výnosov na budovanie

NKÚ na základe kontroly prevádzky mýtneho systému v piatok informoval, že len desať percent z elektronického výberu mýta za užívanie spoplatnených úsekov diaľnic a ciest pre vozidlá nad 3,5 tony bolo v rokoch 2014 až 2018 použitých na výstavbu nových diaľnic.

Z jedného eura z výberu mýta dostávala 45 centov štátna NDS a 48 centov išlo na účet spoločnosti SkyToll, ktorá mýtny systém na Slovensku prevádzkuje od roku 2010. Sedem centov dostávajú ďalší zmluvní partneri.

SkryťVypnúť reklamu

Úrad na základe kontroly upozorňuje na neefektívne a nehospodárne nastavený systém aj na vážne riziká do budúcnosti. Tie súvisia s vlastníctvom celého technického zázemia pri výbere mýta a z toho vyplývajúce obmedzené možnosti, ktoré má NDS pri rozhodovaní o prevádzkovateľovi mýta po roku 2022, keď zmluva so SkyToll-om skončí.

Systém distribúcie príjmov z mýta je z pohľadu národnej autority pre externú kontrolu neefektívny, nehospodárny a neprispieva k napĺňaniu hlavného zmyslu mýtneho systému, aby poplatky tých, ktorí využívajú diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, prispievali významnou mierou k ich údržbe a výstavbe novej cestnej infraštruktúry.

Čistý výnos sa v priebehu rokov zvyšoval

Aktuálne platnú zmluvu na prevádzku mýtneho systému, ktorá bola podpísaná pred desiatimi rokmi počas prvej vlády strany Smer a platí do roku 2022, zdedilo terajšie vedenie NDS aj s podmienkami prerozdelenia výnosov.

SkryťVypnúť reklamu

V roku 2010 (v prvom roku prevádzky mýta) podľa NDS boli výnosy 141,6 milióna eur, náklady 106,4 milióna eur a čistý výnos predstavoval 35,2 milióna eur, čo znamená 25 percent z výnosov. V roku 2014 boli výnosy 181,5 milióna eur, náklady 93,8 milióna eur a čistý výnos 87,6 milióna eur, čiže 48 percent z výnosov.

V roku 2017 bol už výnos 198,9 milióna eur, náklady 76,8 milióna eur a čistý výnos predstavoval 122 miliónov eur, čo znamená 61 percent.

Čistý výnos sa teda v priebehu rokov zvyšoval. Pomer nákladov na prevádzku služby a výnosov z výberu mýta je podľa NDS ovplyvňovaný okrem iného aj požiadavkami na službu, pričom tieto boli od spustenia prevádzky služby viackrát rozširované. Dôvodom bola najmä implementácia úprav súvisiacej legislatívy, neraz pokrývajúcej predovšetkým zmeny nie priamo súvisiace s výberom mýta.

SkryťVypnúť reklamu

Ide napríklad o monitoring ciest druhej a tretej triedy, poskytovanie údajov do dopravných systémov, prípadne požiadavky dopravcov na zvýšenie užívateľského komfortu.

Doprava

Práce sú súčasťou projektu Bezpečnejšia Dunajská a Mlynské nivy.

Jazda po Dunajskej ulici bude možná po ľavej strane vozovky.


TASR 1
Minister dopravy Jozef Ráž.

Rezort dopravy uzavrie zmluvu vo výške vyše1,34 milióna eur.


SITA 5
Polícia vodičom odporúča, aby v danom čase využili na presun alternatívne trasy.

Zhromaždenie si vyžiada aj zmeny v premávke hromadnej dopravy.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (10. 5. 2025)
USD 1.125
AUD 1.757
CZK 24.946
JPY 163.360
CAD 1.566
GBP 0.848
HUF 404.900
PLN 4.239
CHF 0.935
SEK 10.920

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu
  3. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  4. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike?
  5. Dobrovoľníci, prihláste sa na Týždeň dobrovoľníctva
  6. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu?
  7. Green Corner: zelené bývanie blízko centra s prvou splátkou 10 %
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky
  1. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  2. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii
  3. Zlatý sen vo vzduchu
  4. Sapara a Nagy povzbudzovali malých futbalistov a futbalistky
  5. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  6. Pozvánka, ktorá sa neodmieta: oslávte 25 rokov s Kauflandom
  7. Kaufland oslavuje 25 rokov a tvorí pilier slovenskej ekonomiky
  8. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia
  1. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 7 589
  2. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 5 258
  3. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 5 151
  4. PLANEO otvára v máji 9 predajní. Má to zmysel v dobe digitálu? 5 027
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 249
  6. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 868
  7. Slováci posielajú na MS mladíkov. Kedy hrajú a kde ich sledovať? 2 200
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 1 855
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 012
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 775
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 476
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 401
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 871
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 876
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 852
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Medzi Washingtonom a Pekingom prebehnú rokovania.


TASR
Ilustračné foto.

Náladu na trhoch podporila obchodná dohoda medzi USA a Britániou.


TASR
Ilustračné foto.

Klesli tržby z predaja potravín, nealkoholických nápojov a tabakových výrobkov.


TASR
Minister dopravy Jozef Ráž.

Rezort dopravy uzavrie zmluvu vo výške vyše1,34 milióna eur.


SITA 5
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 38 012
  2. Ivan Mlynár: Odpoveď Michalovi Šimečkovi na otázku, ktorú o Ficovi zrejme nikdy nepoloží 23 775
  3. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 20 476
  4. Vlado Jakubkovič: Vypískaný mr. Rudo a prezident mieru. 14 401
  5. Ján Chomík: Liek na nespavosť 8 000
  6. Rastislav Puchala: Výzva od Ficina prijatá 7 871
  7. Matúš Lazúr: Vlakom z Bratislavy až za polárny kruh. 6 876
  8. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 852
  1. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robert, najlepšia trasa z "Matičky Rusi" by bola cez Bermudy
  3. Marcel Rebro: Fico má strach z Ukrajiny, preto sa klania Putinovi
  4. Radko Mačuha: Fico ide na oslavu začiatku 3 svetovej vojny.
  5. Tupou Ceruzou: Dobre bude
  6. Post Bellum SK: Hlasy pamätníkov: Nedopusťme návrat vojny!
  7. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy.
  8. Jiří Ščobák: Víte, kde hledat nejstarší samostatně stojící chrám na světě? A jak ho asi postavili?
SkryťZatvoriť reklamu