Štvrtok, 9. júl, 2020 | Meniny má LujzaKrížovkyKrížovky

Nakupovanie z druhej ruky rastie. O desať rokov predbehne fast fashion

Do second handov investuje aj H&M.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pixabay.com)

Keď sa pred deviatimi rokmi objavila herečka Drew Barymorová na červenom koberci v šatách zo second handu za 25 dolárov, všetkým vyrazila dych.

Odvtedy trh s noseným oblečením narástol do takých rozmerov, že sa ním začínajú vážne zaoberať aj najväčší hráči módneho priemyslu.

Súvisiaci článok Šéfka siete Textile House: Nakupovať v second hande je už normálne (rozhovor) Čítajte 

Móda nebola nikdy taká dostupná ako dnes. Odevné reťazce prinášajú každý rok namiesto dvoch hlavných až 52 mikrosezón.

Ako uvádza organizácia Sustain Your Style, každý rok sa na svete vyprodukuje 80 miliárd kusov oblečenia, čo je o 400 percent viac ako pred dvoma desaťročiami. Ľudia majú vo svojich skriniach päťkrát viac odevov ako kedysi.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlho sa však oblečenie na vešiakoch neohreje. Podľa štúdie charitatívnej organizácie Barnardo’s tretina britských žien považuje šaty za „staré“ po tom, ako ich mali oblečené raz alebo dvakrát.

Jedna zo siedmich považuje za módne faux pas, keď je odfotografovaná v tom istom oblečení.

Nízke ceny odevov im dovoľujú s týmto „problémom“ bojovať. A aby módne reťazce dokázali nízke ceny ponúkať, hľadajú možnosti, ako znižovať výrobné náklady.

To má vplyv na kvalitu oblečenia, pracovné podmienky i ekológiu.

Zákazníci a ich návyky sa menia

Podľa konzultačnej spoločnosti McKinsey požiadavky mladých zákazníkov na rôznorodosť, novosť a zároveň udržateľnosť dávajú priestor novým formám vlastníctva. V čoraz viac kategóriách si radšej volia zapožičanie než kúpu.

Skryť Vypnúť reklamu

Príkladom je hudba, keď si ľudia namiesto kúpy cédečka radšej predplatia Spotify. Podobne pri filmovej zábave uprednostnia online službu typu Netflix. Namiesto vlastníctva auta zasa radšej využívajú zdieľané služby ako Uber či BlaBlaCar.

„Toto je fundamentálna evolúcia v správaní zákazníkov a očakávame, že to bude mať v najbližších rokoch vplyv aj na módny biznis,“ píše sa v štúdii The State of Fashion 2019.

McKinsey predpokladá, že etablovaní hráči budú zvažovať alternatívne vlastníctvo ako niečo, čo budú musieť prijať alebo minimálne testovať.

Viac zákazníkov bude mať podľa analytikov vo svojich šatníkoch požičané alebo secondhandové oblečenie.

Niektorí hráči sa do takéhoto biznisu už aj pustili. Švédsky reťazec H&M sa už v minulosti snažil zlepšiť si reputáciu klasického fast fashion predajcu. Začal používať viac organickej bavlny, povzbudzoval zákazníkov, aby recyklovali svoje oblečenie a v niektorých krajinách ponúkal opravu odevov. To je však pre takého obrovského hráča iba kvapka v mori.

Skryť Vypnúť reklamu

Najnovšie sa H&M púšťa do biznisu so second handom. Už pred pár rokmi investoval do platformy Sellpy, ktorá sa špecializuje na internetový predaj noseného oblečenia. V októbri sa stal jej väčšinovým vlastníkom.

Reťazec ešte v apríli oznámil, že cez svoju značku & Other Stories vyskúša predávať secondhandové oblečenie. „Vidíme to ako rastúcu časť odvetvia, ktorá predstavuje veľkú príležitosť pre spotrebiteľov i možnosť redukovať vplyv na životné prostredie,“ povedala vtedy riaditeľka udržateľnosti v reťazci Anna Geddová.

H&M zaznamenal v posledných rokoch pokles zisku i hromadenie zásob, pretože nedokázal dostatočne rýchlo reagovať na meniace sa požiadavky zákazníkov a nárast internetového predaja.

Keď zarába nosené

Trh s odevmi z druhej ruky napríklad v USA dosiahol za minulý rok hodnotu 24 miliárd dolárov. Na porovnanie, trh s fast fashion bol 35 miliárd dolárov. Uvádza to analýza spoločnosti GlobalData pre online obchod s noseným oblečením thredUP.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa štúdie si vlani 64 percent Američaniek oblečenie zo second handu buď kúpilo, alebo sa tejto možnosti do budúcnosti nebráni. Medziročne je to nárast o 12 percentuálnych bodov.

„V porovnaní s celkovým trhom s odevmi sa opätovný predaj stáva fenoménom. Keďže dokáže uspokojiť požiadavky spotrebiteľov na rozmanitosť, hodnotu a udržateľnosť, očakávame, že rýchly rast bude pokračovať,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti GlobalData Neil Saunders.

Analýza tiež predpokladá, že o desať rokov trh so secondhandovým oblečením dosiahne tržby 64 miliárd dolárov a predbehne fast fashion, ktorý si pripíše „len“ 44 miliárd dolárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  2. Skvelý program pre deti? Pomôže výzva Gesto pre rodičov
  3. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  4. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  5. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  6. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku
  7. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac
  8. Lokálne nákupy vo VIVO! Markete
  9. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark?
  10. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách
  1. Rozdávajú sa dotácie na tepelné čerpadlá. Využite to, kým sa dá
  2. Morské oko vzniklo pred miliónmi rokov
  3. Keď sa inšpiráciou stane samotné víno
  4. Nezávislý test autokamer TESTADO dal vysoké hodnocení 9.1! Komu?
  5. O2 poľudštilo svoju zákaznícku linku
  6. Samsung „zdivočel“. Za nákup ponúka späť až 2 tisícky
  7. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME
  8. Garmin pridáva technológiu solárneho dobíjania
  9. Discover even more with the Spectacular Slovakia bundle offer
  10. Najviac slovenských dodávateľov vlastnej značky má COOP Jednota
  1. Ázii dali košom. Tieto bicykle sa celé vyrábajú na Slovensku 41 441
  2. Za päť rokov chce mať päť reštaurácií 16 598
  3. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 14 896
  4. Zmenia sa Vysoké Tatry na lunapark? 14 825
  5. Kedysi ovocie chutilo inak. Rozmanitosť sa zachovala na dedinách 14 821
  6. 15 miest v Grécku, na ktoré sú domáci najpyšnejší 12 870
  7. Ťažšie sa vám dýcha? Možno máte vlhký dom 12 509
  8. Magazín denníka SME: Leto v Čechách a na Morave 10 657
  9. Leto na Slovensku: Mimoriadny 48-stranový magazín týždenníkov MY 10 176
  10. Južný Cyprus: skvelá dovolenka až do skorej jesene 8 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Udržateľná móda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ceny bytov v Bratislave sú mimo reality (rozhovor)

So šéfom dražobnej firmy o trhu s nehnuteľnosťami.