Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Nakupovanie z druhej ruky rastie. O desať rokov predbehne fast fashion

Do second handov investuje aj H&M.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Pixabay.com)

Keď sa pred deviatimi rokmi objavila herečka Drew Barymorová na červenom koberci v šatách zo second handu za 25 dolárov, všetkým vyrazila dych.

Odvtedy trh s noseným oblečením narástol do takých rozmerov, že sa ním začínajú vážne zaoberať aj najväčší hráči módneho priemyslu.

Súvisiaci článok Šéfka siete Textile House: Nakupovať v second hande je už normálne (rozhovor) Čítajte 

Móda nebola nikdy taká dostupná ako dnes. Odevné reťazce prinášajú každý rok namiesto dvoch hlavných až 52 mikrosezón.

Ako uvádza organizácia Sustain Your Style, každý rok sa na svete vyprodukuje 80 miliárd kusov oblečenia, čo je o 400 percent viac ako pred dvoma desaťročiami. Ľudia majú vo svojich skriniach päťkrát viac odevov ako kedysi.

Skryť Vypnúť reklamu

Dlho sa však oblečenie na vešiakoch neohreje. Podľa štúdie charitatívnej organizácie Barnardo’s tretina britských žien považuje šaty za „staré“ po tom, ako ich mali oblečené raz alebo dvakrát.

Jedna zo siedmich považuje za módne faux pas, keď je odfotografovaná v tom istom oblečení.

Nízke ceny odevov im dovoľujú s týmto „problémom“ bojovať. A aby módne reťazce dokázali nízke ceny ponúkať, hľadajú možnosti, ako znižovať výrobné náklady.

To má vplyv na kvalitu oblečenia, pracovné podmienky i ekológiu.

Zákazníci a ich návyky sa menia

Podľa konzultačnej spoločnosti McKinsey požiadavky mladých zákazníkov na rôznorodosť, novosť a zároveň udržateľnosť dávajú priestor novým formám vlastníctva. V čoraz viac kategóriách si radšej volia zapožičanie než kúpu.

Skryť Vypnúť reklamu

Príkladom je hudba, keď si ľudia namiesto kúpy cédečka radšej predplatia Spotify. Podobne pri filmovej zábave uprednostnia online službu typu Netflix. Namiesto vlastníctva auta zasa radšej využívajú zdieľané služby ako Uber či BlaBlaCar.

„Toto je fundamentálna evolúcia v správaní zákazníkov a očakávame, že to bude mať v najbližších rokoch vplyv aj na módny biznis,“ píše sa v štúdii The State of Fashion 2019.

McKinsey predpokladá, že etablovaní hráči budú zvažovať alternatívne vlastníctvo ako niečo, čo budú musieť prijať alebo minimálne testovať.

Viac zákazníkov bude mať podľa analytikov vo svojich šatníkoch požičané alebo secondhandové oblečenie.

Niektorí hráči sa do takéhoto biznisu už aj pustili. Švédsky reťazec H&M sa už v minulosti snažil zlepšiť si reputáciu klasického fast fashion predajcu. Začal používať viac organickej bavlny, povzbudzoval zákazníkov, aby recyklovali svoje oblečenie a v niektorých krajinách ponúkal opravu odevov. To je však pre takého obrovského hráča iba kvapka v mori.

Skryť Vypnúť reklamu

Najnovšie sa H&M púšťa do biznisu so second handom. Už pred pár rokmi investoval do platformy Sellpy, ktorá sa špecializuje na internetový predaj noseného oblečenia. V októbri sa stal jej väčšinovým vlastníkom.

Reťazec ešte v apríli oznámil, že cez svoju značku & Other Stories vyskúša predávať secondhandové oblečenie. „Vidíme to ako rastúcu časť odvetvia, ktorá predstavuje veľkú príležitosť pre spotrebiteľov i možnosť redukovať vplyv na životné prostredie,“ povedala vtedy riaditeľka udržateľnosti v reťazci Anna Geddová.

H&M zaznamenal v posledných rokoch pokles zisku i hromadenie zásob, pretože nedokázal dostatočne rýchlo reagovať na meniace sa požiadavky zákazníkov a nárast internetového predaja.

Keď zarába nosené

Trh s odevmi z druhej ruky napríklad v USA dosiahol za minulý rok hodnotu 24 miliárd dolárov. Na porovnanie, trh s fast fashion bol 35 miliárd dolárov. Uvádza to analýza spoločnosti GlobalData pre online obchod s noseným oblečením thredUP.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa štúdie si vlani 64 percent Američaniek oblečenie zo second handu buď kúpilo, alebo sa tejto možnosti do budúcnosti nebráni. Medziročne je to nárast o 12 percentuálnych bodov.

„V porovnaní s celkovým trhom s odevmi sa opätovný predaj stáva fenoménom. Keďže dokáže uspokojiť požiadavky spotrebiteľov na rozmanitosť, hodnotu a udržateľnosť, očakávame, že rýchly rast bude pokračovať,“ uviedol výkonný riaditeľ spoločnosti GlobalData Neil Saunders.

Analýza tiež predpokladá, že o desať rokov trh so secondhandovým oblečením dosiahne tržby 64 miliárd dolárov a predbehne fast fashion, ktorý si pripíše „len“ 44 miliárd dolárov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  2. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  8. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  9. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  10. Slovaktual umožní všetkým zamestnancom bezplatné testovanie
  1. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 17 939
  2. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 17 851
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 845
  4. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 8 585
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 8 351
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 8 105
  7. Riaditeľ VÚB: Udržateľnosť chceme vsadiť do DNA nášho podnikania 7 009
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 809
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 696
  10. Na Slovensko prišlo výnimočné dielo s posolstvom ľudskosti 4 393
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Udržateľná móda

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Cynická obluda

Dôkaz o účinnosti homeopatík

Ako to, že Cibulková netrvala na tom, aby jej vakcínu najskôr miliardukrát rozriedili?

Polícia pokutu päťsto eur za cestu po drevo na kúrenie obhajuje

Výber pokút nie je prioritou polície, tvrdia policajti.

Rómovia v Moldave nad Bodvou žijú vo veľkej biede.
Autorská strana Alexeja Fulmeka

28 rokov v SME: Dôležitosť tradičných médií je čoraz evidentnejšia

Denník SME má 28 rokov.

Riaditeľ vydavateľstva Petit Press Alexej Fulmek.

Neprehliadnite tiež

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Za Žigu minuli milióny na IT, úrad to teraz označil za ukážkové plytvanie

Na bezpečnostný systém na hospodárstve upozorňuje Nadácia už dva roky.

Peter Žiga pred novinármi.
Podcast Index

Čo čakať od Penty bez Haščáka vo vedení?

Najvyšší súd Jaroslava Haščáka prepustil v januári.

Ilustračné foto.

Obchodníci ostali bez tržieb, čaká sa, kto skončí

Výhodu majú zabehnuté online predajne.

Pandémia zatvárala obchody.