BRATISLAVA. Zrušenie zmluvy o prevádzke systému elektronického výberu mýta s jeho prevádzkovateľom, spoločnosťou SkyToll, a. s., by podľa právnej analýzy znamenalo vysoké finančné straty pre štát.
Ako pre agentúru SITA uviedla v utorok hovorkyňa Ministerstva dopravy a výstavby Karolína Ducká, naviac by hrozili prehraté súdne spory a Slovensko by prišlo o mýtny systém.
Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) dal hneď po svojom nástupe do funkcie v roku 2016 preveriť možnosti zrušenia zmluvy so SkyToll-om, ktorá je aj podľa neho pre štát nevýhodná.
O neodkladnú nápravu v systéme elektronického výberu mýta nedávno požiadala ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka Únia autodopravcov Slovenska (UNAS).
Pripravujú nové súťažné podklady

"Keďže zmluva so spoločnosťou SkyToll skončí v roku 2022, Národná diaľničná spoločnosť, a. s. už pripravuje od marca 2019 nové súťažné podklady, úzko pri tom spolupracuje s Úradom pre verejné obstarávanie a podklady skontroluje aj Útvar hodnoty za peniaze tak, aby bol nový systém spoplatnenia výhodnejší pre štát," poznamenala Ducká.
Príprava je podľa rezortnej hovorkyne vo fáze pred trhovými konzultáciami a ak všetko pôjde dobre, nová súťaž na mýtny systém bude vyhlásená ešte pred parlamentnými voľbami vo februári 2020.
Ak by sa tender dovtedy nezačal, nástupca ministra dopravy bude mať kvalitne pripravené podklady na vyhlásenie transparentnej súťaže.
Autodopravcovia žiadajú špeciálne zaradenie
"Kým budeme mať novú, výhodnejšiu zmluvu s prevádzkovateľom mýtneho systému, Národná diaľničná spoločnosť intenzívne rokuje so spoločnosťou SkyToll o navýšení percenta zo zisku z mýta na údržbu ciest.
Ministerstvo dopravy a výstavby je na strane autodopravcov a robí všetko, čo mu umožňuje aktuálna zmluva na udržanie systému za čo najprijateľnejších podmienok pre štát," dodala pre agentúru SITA hovorkyňa rezortu dopravy Karolína Ducká.
Únia autodopravcov Slovenska v súvislosti s výsledkami kontroly elektronického výberu mýta podala v utorok na Generálnej prokuratúre oznámenie týkajúce sa skutočností nasvedčujúcich spáchanie trestného činu.
Zdôvodnila to najmä nedávnou správou Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ) o kontrole mýtneho systému a tiež vlastnými zisteniami.
Autodopravcovia zároveň žiadajú generálneho prokurátora Jaroslava Čižnára o zriadenie špeciálnej skupiny na komplexné posúdenie výsledkov kontroly NKÚ a poznatkov UNAS s možným vyvodením trestno-právnej zodpovednosti.
Na netransparentnosť upozorňovali v roku 2010

"Upozorňovali sme na to od roku 2010, že mýtny systém nie je transparentný. NKÚ na to prišiel až po deviatich rokoch," povedal pre agentúru SITA zastupujúci predseda UNAS-u Stanislav Skala po podaní oznámenia na generálnej prokuratúre.
Pripomenul, že pre mýtny systém už v roku 2018 podali podnet na NKÚ.
"Očakávane, že bude doriešená trestno-právna zodpovednosť každého dotyčného. Žiadame ministerstvo dopravy, aby sa tým okamžite zaoberalo. Chceme buď pozastaviť mýtny systém, alebo znížiť cestnú daň o 50 percent," uviedol Skala.
UNAS nedávno požiadal Árpáda Érseka o neodkladnú nápravu v systéme elektronického výberu mýta tak, aby vybrané finančné prostriedky boli transparentne rozdelené hlavne na obnovu diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy.
Zároveň pohrozil celoštátnym štrajkom autodopravcov a dopravnou blokádou ministerstva dopravy, Národnej diaľničnej spoločnosti a prevádzkovateľa mýta SkyToll, ak sa tak nestane.