Nedeľa, 17. január, 2021 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky
ANALÝZA

Lacno kúpiť a odhodiť. Načo je nám ďalší fast fashion?

Reťazec je symbolom plytvania.

Obchod značky Primark. Obchod značky Primark. (Zdroj: SITA/AP)

Po tom, ako vstúpil na slovenský trh nemecký e-shop About You s agresívnou marketingovou kampaňou, do ktorej sa za pár tisíc eur zapredali desiatky (bez)významných spevákov a influencerov, plánuje preraziť na našom trhu ďalší hráč veľkej ligy.

Britsko-írsky reťazec Primark je stelesnením chladnokrvného fast fashion priemyslu. Podobne ako About You predáva lacné oblečenie a spolieha sa na sentiment a impulzívnosť nákupu smrteľníka.

Súvisiaci článok Kráľ fast fashion prichádza, Primark otvorí v Bratislave Čítajte 

Obe firmy spája len to, že dokážu na sociálnych sieťach efektívne komunikovať s publikom a uprednostniť cenu pred kvalitou.

SkryťVypnúť reklamu

No kým About You sa snaží preraziť v online priestore, Primark predaj cez e-shop dlhodobo ignoruje.

V čase, keď módny reťazec Forever 21 ohlásil bankrot a H&M klesajú dlhodobo tržby aj pre to, že nezachytil nástup e-commerce, je prístup Primarku otvárať obrovské predajne na prvý pohľad nepochopiteľný.

Rekordne veľké plochy

Stratégia však má zmysel. V Eurovei má Primark do dvoch rokov otvoriť obchod na dvoch podlažiach s predajnou plochou 3660 metrov štvorcových. Na slovenské pomery je to extrém, ale „nič moc“ v porovnaní s tým, čo reťazec ponúka v domovskej Veľkej Británii.

Tento rok v apríli značka otvorila v Birminghame vôbec najväčšiu predajňu sveta. S rozlohou 14 761 metrov štvorcových sa dokonca zaradila do Guinnessovej knihy rekordov.

SkryťVypnúť reklamu

Obchod sa rozprestiera na piatich podlažiach. Sieť stavila na to, že otvorenie čoraz väčších obchodov prinesie zároveň aj vyššie tržby a väčší zážitok, čím ignoruje stratégiu konkurenčných značiek, pre ktoré sa kamenné predajne stávajú nákladovou záťažou.

Tým, že Primark nepredáva oblečenie online, pôsobí ako zvláštna anomália v celom odvetví. Sieť si uvedomuje, že jeho zisky sú poháňané nižšími maržami a cenami.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6ARU na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6ARU na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  2. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  3. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  4. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  9. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  10. Tipni si na Petru Vlhovú a získaj 10 eur
  1. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  2. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  3. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  7. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. TOMRA víta kľúčový krok k spusteniu systému zálohovania
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 20 755
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 857
  3. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 8 567
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 650
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 488
  6. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 6 508
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 352
  8. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 252
  9. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 125
  10. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 6 094
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Obchod a nakupovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Zatýkanie ľudí nie je divadlo, nemožno čakať, že polícia zasiahne každý týždeň

Spochybňovanie spolupracujúcich obvinených považuje za cielené.

Daniel Lipšic.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Koalícia nám povie, či chce spravodlivosť, alebo pomstu

Lipšic ako prokurátor stále nie je dobrý nápad.

Peter Tkačenko
Minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Zasnežené východné Slovensko.

Neprehliadnite tiež

Turisti v ochranných rúškach sa fotografujú pri vodopádoch Studeného potoka vo Vysokých Tatrách.
Vizualizácia projektu Bytový dom Hradská.
NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Milióny na IT z čias Žigu sú ukážkovým plytvaním, na ťahu je NAKA

Bezpečnostný systém na hospodárstve bol predražený, tvrdí NKÚ.

Peter Žiga pred novinármi.
Podcast Index

Penta situáciu podcenila, Haščák mal odstúpiť skôr

Čo čakať od Penty bez Haščáka vo vedení?