BRATISLAVA. Vysoké výdavky na potraviny slovenských spotrebiteľov minimálne podporujú slovenský trh, slovenské výrobky a slovenských producentov.
Konštatovalo to Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka SR v reakcii na údaje Eurostatu, podľa ktorých slovenské domácnosti minuli v minulom roku na potraviny a nealkoholické nápoje až 17,4 percenta z ich celkových výdavkov. Zároveň je to 8. najvyššie percento v Európskej únii.
Obchodníci zneužívajú svoju dominantnú silu
Na Slovensku bol zaznamenaný v rokoch 2008 až 2018 druhý najvyšší rast výdavkov na potraviny a nealko v celej EÚ, keď nárast bol o 1,4 percentuálneho bodu.
„Na úvod treba otvorene povedať, že na tomto stave (vysoké výdavky Slovákov na potraviny) najviac získavajú obchodníci, ktorí zneužívajú svoju dominantnú silu voči spotrebiteľom na úkor dodávateľov," reagoval na výsledky Eurostatu Daniel Hrežík z Odboru komunikácie a marketingu Ministerstva pôdohospodárstva.
"Najväčší podiel zisku si pritom rozdelia obchodníci a prvovýrobcovia, teda farmári a potravinári, ledva prežívajú. Je preto škoda, že pri tak vysokých výdavkoch na potraviny tak v závere slovenský spotrebitelia minimálne podporujú slovenský trh,“ uviedol Daniel Hrežík.
Znevýhodnení slovenskí výrobcovia
Agrorezort preto podľa Hrežíka vykonal viacero systémových opatrení a krokov, aby podporil slovenských prvovýrobcov a farmárov tak, aby dokázali nielen naďalej efektívne pokračovať vo svojej činnosti, ale aj budovať a produkovať, pričom vďaka finančnej podpore by mali byť aj konkurencieschopnejší.

Výsledná cena produktov je však závislá od obchodníkov, ktorých marža predstavuje podľa Ministerstva pôdohospodárstva často najvýraznejšiu časť ceny produktu.
„Ceny u obchodníkov pritom častokrát nie sú navyšované v dôsledku navýšenia výrobných cien produktov. Znevýhodňovanie slovenských poľnohospodárov a potravinárov preto musí prestať,“ dodal Hrežík.
Zastavenie poklesu slovenských potravín
Agrorezort preto podľa Daniela Hrežíka za pôsobenia ministerky Gabriely Matečnej vykonal sériu systémových opatrení, ktoré pomáhajú naštartovať poľnohospodárstvo a potravinárstvo na Slovensku.
„Opraviť za tri a pol roka škody, ktoré vznikli za posledných 20 rokov je však mimoriadne náročné. Podarilo sa nám zastaviť klesajúci podiel slovenských potravín na pultoch a v predajniach začali slovenské výrobky pribúdať," uviedol Daniel Hrežík.
"Na problém nespravodlivého rozdelenia marže upozornil slovenský agrorezort už v roku 2016 počas nášho predsedníctva v Rade EÚ. Slovensko vtedy získalo plnú podporu všetkých krajín EÚ," uviedol Daniel Hrežík.
"Snaha slovenského agrorezortu zameraná na zlepšenie postavenia farmára v potravinársko-dodávateľskom reťazci zaznamenala nedávno významný úspech. Európska komisia prijala konkrétne kroky v podobe návrhu novej smernice týkajúcej sa zákazu nekalých obchodných praktík a na Slovensku tak Ministerstvo pôdohospodárstva SR presadilo nedávno aj silný zákon o nekalých obchodných praktikách v obchode s potravinami," doplnil Daniel Hrežík.
"Na celoeurópskej úrovni sme otvorili tému dvojakej kvality potravín. Presadili sme, aby v letákoch slovenské potraviny tvorili minimálne polovičný podiel,“ uzavrel Hrežík.
Domácnosti v EÚ vlani minuli viac ako jeden bilión eur na potraviny a nealkoholické nápoje, čo zodpovedá 6,6 percenta hrubého domáceho produktu EÚ. Zároveň to predstavuje 12,1 percenta z celkových výdavkov domácností v EÚ.
Výdavky na stravu obsadili 3. priečku, hneď po výdavkoch na dopravu (13,2 percenta z celkových výdavkov) a výdavkoch na bývanie, poplatky za vodu, elektrinu, plyn a iné palivá (24 percent).