SME

Dopravcovia kritizovali mýtny systém, odmietajú platiť SkyToll

ČESMAD tvrdí, že ich konkurenčné postavenie v rámci Európy sa zhoršilo.

Prezident Česmad Slovakia Pavol Jančovič.Prezident Česmad Slovakia Pavol Jančovič. (Zdroj: TASR/Pavol Zachar)

BRATISLAVA. Tento rok považujú slovenskí cestní dopravcovia pre nich za jeden z najhorších.

Tvrdia, že ich konkurenčné postavenie v Európe je ešte horšie ako na začiatku tohto roka, keďže sa nesplnili viaceré ich dlhodobé požiadavky na zlepšenie podmienok v prevádzke cestnej dopravy.

Upozornilo na to v stredu Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia.

Pýtame sa, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010. Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho sponzorujeme prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyToll.

ČESMAD Slovakia

Nedočkali sa napríklad sľúbeného zníženia minimálneho veku vodičov kamiónov z 24 na 21 rokov a autobusov z 21 na 18 rokov, ani zníženia dane z motorových vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu

Mýtne poplatky za využívanie spoplatnených cestných úsekov sa podľa nich neprejavili v širšej diaľničnej sieti, pričom daňovo-odvodové zaťaženie patrí k najvyšším v Európskej únii.

To všetko má podľa cestných dopravcov vplyv na stratu ich konkurencieschopnosti, pričom domáce podmienky na podnikanie označujú za absolútne nevhodné.

Cestní dopravcovia s nevôľou prijali výsledky kontroly elektronického výberu mýta, ktorú uskutočnil Najvyšší kontrolný úrad SR (NKÚ).

Stratené peniaze za mýto z roku 2010

Závery kontroly potvrdili, že mýtny systém je neefektívny, nevýhodný pre štát a neslúži pôvodnému zámeru, aby peniaze z mýta od cestných dopravcov s vozidlami nad 3,5 tony išli vo väčšom objeme do rozvoja diaľnic a rýchlostných ciest.

Súvisiaci článok Šéf kontrolórov žiada o rýchle opatrenia pre mýtny systém Čítajte 

"Pýtame sa, kde skončili peniaze vybrané na mýte od roku 2010. Určite neskončili tam, kde mali a namiesto toho sponzorujeme prostredníctvom poplatkov súkromné spoločnosti. Odmietame platiť SkyToll (súkromný prevádzkovateľ mýtneho systému)," povedal prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

SkryťVypnúť reklamu

ČESMADSlovakia žiada okamžité ukončenie spolupráce štátu so spoločnosťou SkyToll, pretože vybrané peniaze za mýto by mali ísť na opravy a budovanie diaľnic a rýchlostných ciest v prospech občanov a teda aj dopravcov, ktorí to celé financujú.

Vysoké sadzby mýta a oproti okolitým krajinám veľmi nízky, iba symbolický bonusový systém za prejazdené kilometre podľa cestných dopravcov zvyšuje negatívny pohľad na mýtny systém.

Poukazujú tiež na to, že transparentnosť mýtneho systému spochybňujú aj neprehľadné a ťažko kontrolovateľné faktúry za výber mýta, ako aj nemožnosť kontroly oprávnenosti výberu mýta či dobrovoľného doplatenia mýta.

"Cestní dopravcovia sú tepnami hospodárstva krajiny, výraznou mierou prispievajú do štátneho rozpočtu a v konečnom dôsledku sú to práve oni, na ktorých tento štát najviac zabúda," upozornil Jančovič.

SkryťVypnúť reklamu

Nový systém zliav

Cestní dopravcovia zároveň navrhujú aj zavedenie bonusu v prípade mýtnych zliav. V súčasnosti majú uznané zľavy z mýta až po prejazdených 5 tisíc kilometroch pri vozidlách do dvanásť ton a pri vozidlách nad dvanásť ton až po prejdení 10 tisíc kilometrov.

"My však potrebujeme, aby sa zľavy z mýta rátali od prvého kilometra spätne," priblížil Jančovič.

Dopravcom sa nepáčia ani staré palubné jednotky, ktoré sú stále v obehu, a SkyToll ich neobmieňa.

Sťažujú sa aj na to, že si nemôžu skontrolovať výšku mýta, ako aj na neprehľadné transakcie a fakturáciu. Celý mýtny systém je podľa nich nastavený skôr na vyberanie pokút, a nie na vyberanie mýtnych poplatkov.

Doprava

Starosta Mestskej časti Bratislava-Vajnory Michal Vlček.

Štát sa musí podieľať na realizácii aj financovaní riešení, tvrdí Vlček .


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 727
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 533
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 538
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 527
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 459
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 044
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 203
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 081
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 21 579
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 11 671
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 086
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 010
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 602
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 851
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 413
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Nové vozidlo strednej triedy prispôsobené americkým zákazníkom by sa malo vyrábať v Tuscaloose.


TASR
Ilustračné foto

Pripravuje sa na možný vplyv ciel v USA.


TASR
Ryanair

Do úvahy prichádza čínsky výrobca lietadiel COMAC.


TASR 3
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš.

Ide o pokračovanie úspešného pilotného projektu.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 081
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 21 579
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 11 671
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 086
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 010
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 602
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 851
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 413
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu