BRATISLAVA. Najčastejšie uvádzanými dôvodmi prečo Slováci nenakupujú online, je obava z komplikácií pri reklamáciách a vrátení peňazí (7 percent) a zvyk osobne si prehliadnuť a overiť vybraný produkt (7 percent).
Vyplýva to z prieskumu agentúry Nielsen Admosphere, ktorý zrealizovala pre Slovenskú asociáciu pre elektronický obchod.
Zložité procesy registrácie a nákupu
Ďalej sú to rôzne obavy, napríklad z nedodania tovaru, či zneužitia osobných údajov ale aj neznalosti.
"Zákazníci nevedia ako nakupovať, odrádzajú ich zložité procesy registrácie a nákupu alebo majú všeobecne nešpecifikované zlé skúsenosti," uvádza sa ďalej v zverejnenej tlačovej správe k prieskumu.
„Významnou spätnou väzbou od nenakupujúcich je to, že nechcú čakať na dodanie tovaru (5 percent), nechcú platiť poštovné (4 percentá). Dve percentá respondentov dokonca neveria, že im tovar príde. Dôveru nakupujúcich posilňuje priaznivá cena tovaru, rýchlosť a cena doručenia a široká sieť výdajných miest, kde si môžu svoj tovar osobne vyzdvihnúť a prípadne skontrolovať, či prišiel v poriadku,“ uviedol riaditeľ spoločnosti Zásielkovňa Alexander Jančo.
Kľúčové obdobie Vianoc
Vianočné obdobie je pritom pre e-commerce kľúčové, nakoľko generuje v niektorých prípadoch až 50 percent celoročného obratu.
"Už dnes vieme, že nápor nakupujúcich bude enormný. Viaceré e-shopy a doručovatelia upozorňujú zákazníkov, aby si objednali tovar s dostatočným predstihom, inak negarantujú doručenie do Vianoc,“ dopĺňa Jančo.
Až 60 percent respondentov sa v prieskume vyjadrilo, že pravidelne navštevujú e-shopy, pretože potrebujú niečo kúpiť, a hľadajú, kde je lepšia ponuka. Lepšia cena je aj najčastejší dôvod pre nákup v zahraničnom e-shope. Najčastejšia minutá suma za posledný rok v e-commerce je medzi 201 - 500 eur.
"Vyjadrilo sa tak 25 percent respondentov, čo je síce medziročný pokles o 1 percento, ale na druhej strane o percento stúpol počet tých zákazníkov, ktorí utratia viac ako 1 000 eur (5 percent)," vyplýva z prieskumu.
Online nakupovanie rastie s príjmami
Počet nákupov on-line sa v opýtanej populácii percentuálne takmer zhoduje s minulým rokom.
Rastie pritom priamou úmerou so zvyšujúcim sa príjmom domácnosti, vzdelaním a veľkosťou obce. Viac v e-shopoch míňajú respondenti vo veku 25 - 34 rokov a vysokoškolsky vzdelaní.
Čo sa týka nakupovaného sortimentu, podľa Nielsen Admosphere tradične vedú oblečenie a obuv (51 percent), knihy (34 percent) a kategória kozmetika, drogéria, parfumy a produkty pre zdravie a krásu.
U mužov pritom figurujú na druhom mieste mobilné telefóny a iné mobilné komunikačné zariadenia (34 percent) a u žien kozmetika, drogéria, parfumy a produkty pre zdravie a krásu (45 percent).
Z prieskumu vyplýva, že muži nakupujú viac elektroniku, softvér, hardvér a auto-moto doplnky. Ženy drogériu, oblečenie pre deti, hračky a potreby pre domácich miláčikov.
"Hoci počet nákupov odevov a obuvi prevyšuje nákupy iných položiek, z pohľadu obratov táto kategória tvorí okolo 8 percent. Najviac, vyše 50 percent, generuje obľúbená množina darčekov, teda kategória bielej a čiernej techniky," uvádza ďalej prieskum.
Vianočné tipy a recepty:

- Vianočné darčeky: pre mamu, pre otca, pre deti, pre babku, pre dedka, pre teenagerov
- Vianočné recepty: štedrá večera, medovníky, plnené oriešky, vanilkové rožky, medové rezy, vianočné koláče
- Vianočné filmy: TV program, romantické, komédie, rozprávky a animáky
- Vianočné pesničky: koledy, hity, texty
- Vianočné priania a vinše a obrázky na stiahnutie
- Vianočné trhy: v Bratislave, Košiciach, Prešove, Žiline, Trnave, Martine, Trenčíne, Poprade
- Vianočné dekorácie: ako zabaliť darčeky ekologicky, trendy v roku 2024, ako vyzdobiť stromček
- Naj roka 2024: knihy roka, najlepšie filmy, najlepšie rozprávky, najlepšie seriály
- Aké bude počasie na Vianoce