Na trhu s ojazdenými autami sa množia prípady podvodných predajcov. V snahe zvýšiť predajnú cenu vozidla v inzerátoch zámerne uvádzajú nepravdivé informácie.
Hovorí sa, že zo Slovenska sa stáva vrakovisko ojazdených áut zo zahraničia. Predovšetkým z Nemecka, kde sa sprísňujú emisné normy. Až 60 percent dovezených vozidiel má stočené kilometre.
O rizikách kúpy ojazdeného auta sa INDEX zhovára s Jozefom Knoppom, predsedom Asociácie overovateľov vozidiel. Je zároveň prevádzkovateľom služby, ktorá pomocou dát z poisťovní, lízingoviek a autobazárov odkrýva zákazníkom skutočný stav ojazdených áut.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako funguje trh s ojazdenými autami
- Prečo ľudia veria, že autá z Nemecka sú kvalitné
- Ako si overiť auto pred kúpou
- Čo hrozí autobazárom, ktoré predávajú autá so stočenými kilometrami
Odkiaľ získavate údaje na overovanie stavu ojazdených vozidiel?

Čo sa týka kilometrov, dáta máme od slovenskej, českej a talianskej STK. Spolupracujeme tiež s bazármi, poisťovňami, lízingovými spoločnosťami, s autorizovanými aj bežnými autoservismi. Máme ešte pár ďalších zdrojov, ale tie nechceme spomínať, pretože podvodníci sa im začnú vyhýbať.
Máte s podvodníkmi aj osobné skúsenosti?
Zvyčajne sú to zlodeji áut. Alebo sú to ľudia, ktorí predávajú nabúrané autá. Dovezú ich, stočia kilometre a potom ich naleštené predávajú takmer ako nové. Bežne sa nám vyhrážajú pod falošným nickom na facebooku alebo nás očierňujú.
Stalo sa, že pred mojím domom stálo čierne BMW bez poznávacích značiek. Keď môj pes začal brechať, zamaskovaný muž rýchlo nastúpil do auta a ušiel. Niekedy na nás posielajú právnikov, mali sme aj útoky na náš server.

Kontrola auta nie je len o kilometroch, ale predovšetkým o stave vozidla. Na čo si treba dávať pozor?
Ak bolo auto nabúrané, nie je to automaticky problém. Ak boli blatník alebo karoséria opravené, tak je to v poriadku. Lenže stáva sa, že auto bolo nabúrané „na totálku“, napríklad niekde v Taliansku.