SME

Cestní dopravcovia prehodnocujú ďalšie pôsobenie na Slovensku

Niektorí zvažujú odchod do zahraničia, menším hrozí ukončenie činnosti.

(Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Domáci cestní dopravcovia prehodnocujú svoje ďalšie pôsobenie na Slovensku. Niektorí zvažujú odchod do zahraničia, menším hrozí ukončenie činnosti.

Združenie cestných dopravcov ČESMAD Slovakia hodnotí túto situáciu mimoriadne kriticky, príčinu vidí v dlhodobom neriešení podmienok na podnikanie v cestnej doprave.

Ako združenie informovalo, v tejto súvislosti ešte vlani pripravilo pre slovenských dopravcov praktický manuál s možnosťami zmeny sídla, resp. preregistrovania spoločnosti zo SR do okolitých krajín.

"V prípade, že cestní dopravcovia v najbližšej dobe nebudú vidieť zo strany najvyšších orgánov štátnej správy významný posun v ich vnímaní svojich problémov, je vysoká pravdepodobnosť, že veľký počet slovenských dopravcov v blízkej budúcnosti presunie svoje podnikanie, napríklad, do Českej republiky alebo do Poľska," očakáva prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič.

SkryťVypnúť reklamu

Žiadne benefity

Podiel cestnej dopravy na celkovom objeme prepravy tovarov na Slovensku predstavuje približne 79 percent, pričom na cestnú dopravu pripadá zhruba 4,8 % hrubého domáceho produktu krajiny.

Spoločnosti v sektore cestnej dopravy na rozdiel od iných odvetví ekonomiky podľa združenia nie sú príjemcami žiadnych benefitov od štátu, nedostávajú štátnu investičnú pomoc, netýkajú sa ich programy daňových zvýhodnení, či dotácií na vznik pracovných miest. Celé odvetvie pritom výrazne prispieva do štátneho rozpočtu.

Daň z motorových vozidiel v SR je druhá najvyššia v rámci Európskej únie, podmienky na podnikanie v cestnej doprave sú v okolitých štátoch priaznivejšie, keďže tam je táto daň oveľa nižšia. ČESMAD Slovakia navrhol zníženie ročnej sadzby dane z motorových vozidiel za ťahač a náves (súprava 40 ton).

SkryťVypnúť reklamu

Navrhol tiež zvýšiť zľavy a zmeniť ročné sadzby daní za jednotlivé kategórie vozidiel. "Za uplynulé roky sa tu vybrali obrovské čiastky v podobe mýtnych poplatkov a daní z motorových vozidiel. Za príjmy z týchto poplatkov sme mohli mať na Slovensku luxusné diaľnice a vybudovanú kvalitnú cestnú sieť," upozornil Jančovič.

"Zároveň po vymenovaní všetkých problémov v cestnej doprave je tento rok pre slovenských dopravcov absolútne nepriaznivý. Na konci roka musíme skonštatovať, že cestná doprava patrí medzi najhoršie odvetvia pre podnikanie na Slovensku," podotkol prezident ČESMAD Slovakia.

Kritika parlamentu

Cestní dopravcovia kritizujú aj nedávne rozhodnutie Národnej rady SR, ktorá v závere októbra nepodporila pôvodne navrhované zníženie minimálneho veku vodičov nákladných vozidiel z 21 na 18 rokov a vodičov autobusov z 24 na 21 rokov.

SkryťVypnúť reklamu

Namiesto toho poslanci cez novelu zákona o cestnej premávke schválili pozmeňujúci návrh Slovenskej národnej strany, že nižší minimálny vek sa bude týkať iba policajtov, hasičov či profesionálnych vojakov. Tým sa podľa cestných dopravcov absolútne minimalizoval záujem mladých ľudí po skončení školy pracovať v cestnej doprave. Povolanie vodič je tak pre nich na niekoľko rokov nedostupné, čím sa odliv absolventov z tohto odvetvia prehlbuje.

Zníženie veku vodičov len pre uvedenú skupinu štátnych zamestnancov vníma ČESMAD Slovakia ako nezmyselné a nekorektné.

"Chýba tu akékoľvek logické vysvetlenie. Problematika akútneho nedostatku profesionálnych vodičov kamiónov a autobusov sa týmto krokom zmietla zo stola, pričom záchranné zložky dostali zelenú," poznamenal Jančovič.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa neho tak utrpí aj systémové vzdelávanie, keďže mladí ľudia sa nemôžu dostať k povolaniu vodič. "Mladí ľudia a absolventi škôl sa u slovenského dopravcu nezamestnajú a radšej odídu za prácou do iného sektoru," dodal Jančovič.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (1. 5. 2025)
USD 1.137
AUD 1.780
CZK 24.920
JPY 162.680
CAD 1.573
GBP 0.852
HUF 404.080
PLN 4.275
CHF 0.939
SEK 10.972

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 769
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 609
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 738
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 637
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 611
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 341
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 133
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 254
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 156
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 599
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 130
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 9 277
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 269
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 619
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 048
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 512
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Odor ZKH

Na prvých priečkach v EÚ sme len v korupcii a ruskej propagande, hovorí europoslanec.


a 1 ďalší 45
Jakub Filo

Často ruší program, je emotívny a uzavretý.


94
Vizualizácia projektu na Zlatých pieskoch.

Za projektom stojí skupina Kooperativa.


Radosť trénera Trnavy Michala Gašparíka (vpravo) zo zisku Slovenského pohára pre sezónu 2024/25 po finále Slovenského pohára - Slovnaft Cupu MFK Ružomberok - FC Spartak Trnava.

Spartak za ostatné štyri roky vyhral pohár trikrát.


Neprehliadnite tiež

Vstup do Priemyselného parku Chemes.

Stroje už opäť začali nabiehať.


Ilustračná fotografia.

Nové vozidlo strednej triedy prispôsobené americkým zákazníkom by sa malo vyrábať v Tuscaloose.


TASR 1
Ilustračné foto

Pripravuje sa na možný vplyv ciel v USA.


TASR
Ryanair

Do úvahy prichádza čínsky výrobca lietadiel COMAC.


TASR 3
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 156
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 17 599
  3. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 130
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 9 277
  5. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 8 269
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 619
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 048
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 512
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
SkryťZatvoriť reklamu