Či už sa hneváte na rýchlosť vyplácania škodovej udalosti alebo nie, často o tom nerozhodujú poisťovne, ale práve klienti. Poradíme vám, ako získať financie čo najskôr a prezradíme, čo všetko závisí od vás.
Dobre si overte, na čo máte nárok
Ľudia sa o poistné plnenie zväčša začínajú zaujímať až v momente škodovej udalosti. Následne sú prekvapení, že sa to naťahuje a kompenzácia je nižšia, ako očakávali.
Je však potrebné zaujímať sa o to už v momente podpisu poistnej zmluvy, kedy si treba všímať, čo si poisťujete, ako si to poisťujete a čo treba predložiť v prípade poistného plnenia.
„Ak vznikne škoda na majetku, zdraví či aute, je potrebné najprv si overiť, či poistná zmluva kryje tento druh škodovej udalosti,“ hovorí Darina Huttová, členka predstavenstva a generálna tajomníčka Asociácie finančných sprostredkovateľov a finančných poradcov.
Môže sa však stať, že po rokoch už nebudete vedieť nájsť poistné podmienky, prípadne pri nehode v domácnosti môžu byť poškodené aj samotné zmluvy. V takom prípade je vhodné mať elektronické zálohy poistných zmlúv. Poisťovne už sprístupnili aj digitálne riešenie, ktoré umožňuje rýchlu kontrolu zmlúv aj podmienok.
„Vytvorením elektronického konta získava klient všetky dostupné digitálne služby na jednom mieste. Vďaka tomu má okamžitý prehľad o poistných zmluvách aj informáciách o svojich poistkách na jednom mieste,“ vysvetľuje Helena Kanderková z Allianz - Slovenskej poisťovne.
V elektronickom konte sa dozviete aj o všetkých potrebných dokladoch, ktoré je nutné priložiť k poistnej udalosti, čo výrazne urýchli jej likvidáciu.
Škodu nahláste poisťovni čo najskôr
Najdôležitejšie pre rýchle vyplatenie poistného plnenia je čo najrýchlejšie ohlásenie vzniku poistnej udalosti a predloženie všetkých potrebných dokladov.
„Poisťovne pôsobiace na území Slovenskej republiky majú sofistikované podmienky ohlasovania poistných udalostí prostredníctvom ich webových sídiel, kde je možné sledovať priebeh vybavenia poistnej udalosti. Navyše má každý poistený možnosť sledovať očakávané dokumenty, prípadne zistené chyby pri vybavovaní poistnej udalosti,“ hovorí Huttová.

Najvýraznejšie urýchľuje postup likvidácie dodanie vyžiadanej dokumentácie v čo najkratšom čase.
„Je to kľúčové najmä pri neživotnom poistení, osobitne v prípadoch, kedy došlo k zničeniu poistených vecí, napríklad požiarom v byte. V týchto prípadoch výrazne urýchľuje priebeh vyšetrovania predloženie skenov fotografií a faktúr či bločkov od kupovaného predmetu,“ radí Marián Búlik, finančný analytik OVB Allfinanz Slovensko.
Vo všetkých poisťovniach je nahlásenie poistnej udalosti vrátane priloženia dokladov možné realizovať elektronicky.
„Vytvorením konta získava klient všetky dostupné digitálne služby poisťovne na jednom mieste. Aj s možnosťou rýchleho nahlásenia škodovej udalosti,“ tvrdí Kanderková.
Vyplatenie najviac spomaľujú špekulácie
Keďže poisťovne vyplácajú peniaze až po ukončení celého procesu šetrenia poistnej udalosti, celý proces sa môže natiahnuť. Nie je to však ich vinou.
„Pre poistené osoby je dôležité, aby boli pri ohlasovaní poistnej udalosti dostatočne súčinné a poisťovni preukázali všetky dôkazy o vzniku poistnej udalosti,“ hovorí Huttová.
Za spomalením plnenia môžu byť neúplné či zavádzajúce informácie zo strany klienta.
„Pri životnom poistení je mnohokrát dôvodom nepravdivo alebo neúplne vyplnený zdravotný dotazník. Poisťovňa musí v tomto prípade viesť vlastné vyšetrovanie, ktoré celý proces výrazne predlžuje,“ hovorí Búlik.
Pri neživotných poisteniach môže spomaliť priebeh vyšetrovania aj vykazovanie podozrivých znakov, ktoré môžu naznačovať pokus o podvod. Aj keď to môže byť pre klientov lákavé, netreba sa nechať zviesť. Pretože aj pokus o poistný podvod je trestný.

S ponukou vymôcť vyššie poistné po automobilových nehodách prichádzajú takzvaní lovci nehôd. V praxi sa už vyskytli prípady, kedy sa auto snažili dostať do vybraného servisu, s ktorým mali uzavretú tichú dohodu o spolupráci.
„Výsledkom je, že neoficiálna provízia vyplatená lovcovi sa potom prejaví vo vyššej faktúre za opravu. V niektorých prípadoch došlo v týchto autoservisoch aj k podvodom na majiteľoch áut výmenou nepoškodených dielov za lacné náhrady a podobne. Na takéto konanie si treba dať osobitne pozor. V skutočnosti lovec nehôd nijako nemôže urýchliť likvidáciu poistnej udalosti,“ dodáva Búlik.
Po mesiaci máte nárok na preddavky
Poisťovňa má zo zákona na likvidáciu poistnej udalosti pätnásť dní. Táto lehota začína plynúť až od ukončenia vyšetrovania. Ak sa napriek snahe klienta proces šetrenia naťahuje, má možnosť požiadať poisťovňu o zálohu plnenia.
„Ak od oznámenia uplynul viac ako mesiac, je chybou, ak sa poistený o situáciu aktívne nezaujíma a nekoná. Zákon totiž umožňuje požiadať o vyplatenie preddavku na poistnom plnení. V praxi sa ustálila lehota jedného mesiaca od oznámenia poistnej udalosti, kedy poisťovne akceptujú žiadosti o vyplatenie preddavku na poistnom plnení,“ hovorí Búlik.
Výrazným pomocníkom môže byť aj elektronické sledovanie priebehu riešenia poistnej udalosti. Ak už je šetrenie ukončené, poisťovne posielajú peniaze čo najskôr.
„Poistné plnenie po prešetrení škody a predložení potrebných dokladov je klientovi vyplatené do niekoľkých hodín, maximálne dní,“ vysvetľuje Kanderková.

Poistenie si pravidelne aktualizujte
„Aby klient získal nielen rýchle, ale aj adekvátne poistné plnenie, je potrebné mať uzatvorené správne poistenie, ktoré dostatočne pokrýva všetky poistné riziká. Pri mnohých, najmä starších majetkových poistných zmluvách, majú klienti stanovené nízke poistné sumy a svoj majetok tak majú podpoistený,“ hovorí o celoslovenskom probléme Kanderková.
Preto je vhodné si aspoň raz za dva roky svoje poistné zmluvy skontrolovať a v prípade potreby poistné sumy navýšiť. Dá sa to urobiť už aj prostredníctvom internetu.
Elektronické Allianz konto má viacero výhod. Máte okamžitý prehľad o všetkých poistných zmluvách, máte možnosť jednoducho a rýchlo nahlásiť poistnú udalosť aj sledovať priebeh jej riešenia. Takisto dokážete urobiť zmenu na poistnej zmluve a online uzatvoriť nové poistenie. A to všetko bez návštevy pobočky.
„Ide o ďalšie proklientske riešenie, ktoré klientom prináša jednoduchú, rýchlu a transparentnú komunikáciu s našou poisťovňou. Vytvorením konta získava klient všetky dostupné digitálne služby Allianz – Slovenskej poisťovne na jednom mieste,“ vysvetľuje riaditeľ odboru market manažmentu Allianz – Slovenskej poisťovne Jozef Kruppa.
Tento článok vám prináša Allianz - Slovenská poisťovňa.
Pravidlá spolupráce medzi inzerentmi a redakciou si môžete pozrieť v tomto odkaze.