SME

Slovenská firma namieta vyradenie zo súťaže o prepravu na trati Bratislava - Komárno

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Marko Erd )

BRATISLAVA. Spoločnosť Yosaria Trains podáva námietku proti vyradeniu z verejnej súťaže na výber osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Zdôvodňuje to podľa nej nezákonným postupom Ministerstva dopravy a výstavby SR (MDV) pri určení podmienok tendra.

Ako firma v piatok informovala, výhrady má k nastaveniu podmienky na referenciu uchádzačov v podobe minimálne 1,2 milióna kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení.

"Ministerstvo dopravy nereagovalo na našu námietku podanú v čase zverejnenia súťaže a následne nás z nej vylúčilo. Podmienky súťaže považujeme za diskriminačné," povedal riaditeľ Yosaria Trains Ivan Líška.

SkryťVypnúť reklamu

"V prípade, že ministerstvo dopravy bude ďalej postupovať nezákonne, sme pripravení obrátiť sa na Európsku komisiu," upozornil Líška.

Rezort odmieta zverejniť sumu tržieb

Riaditeľ Yosaria Trains poukázal tiež na to, že rezort dopravy napriek zákonnej povinnosti evidencie odmieta zverejniť sumu tržieb za predaj cestovných lístkov, ktorú si súčasný vlakový dopravca pripíše na svoj účet za prevádzkovanie osobnej dopravy na trase Bratislava - Komárno.

Tento údaj je podľa Líšku pritom základným vstupom pre korektnú kalkuláciu ceny pre uchádzačov v súťaži a nemá ho žiaden z nich.

Ministerstvo odmieta sumu tržieb zverejniť, pritom dve z troch zložiek ceny tvoria priame dotácie od štátu - finančná kompenzácia za prepravované osoby zdarma (študenti, dôchodcovia) a najmä dotácia na kilometre.

SkryťVypnúť reklamu

Tá sa podľa spoločnosti od roku 2010 zvýšila dodatkami pätnásťkrát, a to z pôvodných 4,52 eura na kilometer na súčasných 9,77 eura na kilometer.

Ministerstvo: Nepodali námietku v lehote

Rezort dopravy informoval, že spoločnosť Yosaria Trains nepodala námietku v lehote podľa zákona o doprave na dráhach. Ak záujemca nespĺňa podmienky účasti, nemôže byť podľa ministerstva pripustený do ďalšieho priebehu súťaže a nestáva sa tak uchádzačom.

"Už splnenie týchto podmienok účasti čiastočne indikuje, v akej miere a či vôbec bude záujemca schopný plniť samotný predmet verejnej súťaže, teda zabezpečenie prevádzky vlakov osobnej dopravy," uviedol rezort dopravy pre agentúru SITA.

Podnet spoločnosti sa týkal jednej z podmienok účasti, a to rozsahu realizovaných dopravných výkonov ako znak toho, že záujemca má predchádzajúce skúsenosti s verejnou osobnou dopravou.

SkryťVypnúť reklamu

"Osobná železničná doprava je špecifický druh podnikania, rušňovodiči majú iný rozsah skúšok a poznania trate a samotný dopravca zodpovedá za cestujúcich," podotklo ministerstvo. Považuje preto za nadmieru nevyhnutné a zodpovedné, aby subjekt, ktorý vzíde z verejných súťaží a štát ho poverí realizovaním zmluvných záväzkov, mal požadované skúsenosti.

"Z tohto dôvodu v predmetnej súťaži a ani v ďalších súťažiach neplánujeme ustúpiť od dokladovania tejto referencie, ktorej výška sa bude odvíjať od rozsahu štátom zadávaných dopravných výkonov," dodal rezort.

Vlaky prevádzkuje RegioJet

Vlaky medzi Bratislavou a Komárnom prevádzkuje od marca 2012 spoločnosť RegioJet, ktorá sa ako jedna z piatich uchádzačov prihlásila do aktuálnej súťaže na výber dopravcu na tejto regionálnej trati.

SkryťVypnúť reklamu

Zmluva RegioJetu s ministerstvom dopravy o prevádzkovaní osobnej vlakovej dopravy na trase vo verejnom záujme, teda na objednávku štátu, platí do konca roku 2020.

Spoločnosť Yosaria Trains poznamenala, že RegioJet sa k prevádzkovaniu vlakového spojenia na tejto trati dostal priamym zadaním v roku 2010.

"A to napriek tomu, že v čase udelenia linky spoločnosť RegioJet nespĺňala zákonom stanovené povinnosti - nemala ešte licenciu a bezpečnostné osvedčenie na prevádzku osobnej dopravy na Slovensku. Nespĺňala tiež referenčné podmienky, teda minimálny počet kilometrov prevádzkovaných vlakových spojení," dodala Yosaria Trains s tým, že práve vďaka prevádzke dopravy na tejto trase podmienku už v súčasnosti spĺňa.

RegioJet sa bráni

RegioJet zareagoval, že táto informácia nie je pravdivá.

SkryťVypnúť reklamu

"RegioJet bol v čase uzavretia zmluvy licencovaným železničným dopravcom v rámci EÚ. Predložil všetky garancie na vozidlový park a spĺňal všetky podmienky pre reakciu na vtedajšie notifikačné konanie a na to, aby mohol uzavrieť zmluvu a začať prevádzku na trati Bratislava - Komárno," uviedol pre agentúru SITA hovorca RegioJetu Aleš Ondrůj.

Proces pridelenia zákazky tzv. priamym zadaním bol podľa neho úplne v súlade s legislatívou, priame zadanie nie je nič iné ako výber z viacerých ponúk.

"Ministerstvo dopravy malo vtedy k dispozícii ponuku ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko), ktorú zverejnilo, a ďalší dopravcovia sa mohli prihlásiť so svojimi ponukami. To využil RegioJet a predložil výhodnejšiu ponuku s nižšou požiadavkou na dotácie než ZSSK a s ponukou lepších služieb," poznamenal Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu

Ako podotkol, ministerstvo dopravy preto, v súlade s legislatívou, uzavrelo zmluvu s RegioJetom práve na základe výhodnejšej ponuky.

Aktuálne výberové konanie na dopravcu na trati Bratislava - Komárno podľa RegioJetu nie je formou notifikácie, ale v podobe klasickej verejnej súťaže. Tá má iné podmienky, vrátane predloženia referenčných dokumentov, či skúseností.

"RegioJet zatiaľ nemá žiadne informácie o výsledku prvého kola výberového konania a ako problém vidíme stále skracujúci sa čas pred decembrom 2020, kedy má na trasu prísť vysúťažený dopravca. Menej než rok je veľmi krátky čas a všetci dopravcovia budú mať problém obstarať vhodný vozidlový park, ktorý zaistí dostatočnú kapacitu na tejto extrémne vyťaženej trati," dodal Ondrůj.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.785
CZK 25.009
JPY 161.980
CAD 1.577
GBP 0.859
HUF 407.600
PLN 4.274
CHF 0.929
SEK 11.028

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 034
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 444
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 154
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 157
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 768
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 669
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 666
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 972
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 36 064
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 789
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 399
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 821
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 375
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 104
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 449
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 499
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Logo Volkswagenu.

Cieľom je vyhnúť sa vysokým americkým clám.


TASR
Plniaca linka jedlého oleja v Palme z konca 60. rokov.

Značky Heliol a Raciol prežili, v bratislavskej fabrike sa však už nevyrábajú.


Vizualizácia projektu Fizz Park.

Investor Fizz Parku presvedčil úradníkov z bratislavského magistrátu.


Výrobcovia hodiniek budú patriť medzi najviac poškodených americkými clami.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 36 064
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 789
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 399
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 821
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 375
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 104
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 449
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 499
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu