BRATISLAVA. Výroba automobilov na Slovenskom sa mierne zvýšila a vystúpila na rekord. Vlani sa u nás vyrobilo viac ako 1 100 000 automobilov.
Informoval o tom Zväz automobilového priemyslu SR.
Produkcia v automobilových závodoch Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, PSA Group Slovakia a Jaguar Land Rover totiž v roku 2018 presiahla 1 080 000 vozidiel.
Slovensko tak aj naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe áut per capita, čo znamená, že sa u nás vyrobilo 202 osobných motorových vozidiel na 1 000 obyvateľov.
Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta. Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tisíc pracovných miest.
Potrebné opatrenia
Ako však upozornil prezident zväzu Alexander Matušek, na udržanie konkurencieschopnosti Slovenska je nutné prijať zásadné opatrenia.
O tom, v akom stave bude slovenský automobilový priemysel o päť rokov, sa totiž podľa neho rozhoduje v týchto mesiacoch a rokoch.
„Strechu treba opravovať vtedy, keď svieti slnko a nie keď prší,“ poznamenal. Nad Slovenskom sa pritom podľa neho už začína zmrákať. Podľa Matušeka má zväz konkrétne dáta, ktoré dokazujú pokles konkurencieschopnosti. „Stratili sme ju v rámci Visegrádskej štvorky a strácame ju aj voči južným krajinám,“ tvrdí.
Zväz má dlhodobo jasne zadefinované základné bariéry ďalšieho napredovania automobilového priemyslu na Slovensku. Ide o akútny nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rýchly a nepredvídateľný nárast mzdových nákladov, neexistenciu systému transferu vedeckých poznatkov do aplikačnej praxe a nízku úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové forme mobility.
Chýba kvalitný dialóg
Zástupcovia automobilového priemyslu sa pomerne kriticky vyjadrili na adresu dialógu so slovenskou vládou.
„Absencia kvalitného sociálneho dialógu pri stanovení minimálnej mzdy, priame aj nepriame zvyšovanie nákladov zamestnávateľov, či prijímanie ďalších opatrení bez ochoty kompenzácií, to všetko ohrozuje budúcnosť,“ skonštatoval Matušek. Zväz rokoval s vládou dvakrát, v decembri roku 2017 a vo februári roku 2019. Výsledkom sú uznesenia, do ktorých sa však podľa Matušeka nedostalo 13 opatrení zväzu, z čoho päť zásadných.
Medzi ne patrí napríklad odpojenie minimálnej mzdy ako referenčnej veličiny pre zvyšovanie nákladov zamestnávateľov, vytvorenie účinného mechanizmu na podporu udržania kvalifikovaných zamestnancov v čase ekonomickej stagnácie, ale aj oslobodenie 13. a 14. platu od odvodov a daní, revízia pravidiel pracovného času z hľadiska flexibility a možnosť vyplácania prostriedkov na rekreačné poukazy zo sociálneho fondu zamestnávateľa.
Zväz preto požaduje prijatie uznesení, ako aj urýchlený podpis spoločného memoranda s vládou. Obe strany však majú rozdielne názory aj na to, či sa body z uznesení plnia alebo nie. „Ako podpísať memorandum o porozumení, keď si nerozumieme?“ pýtal sa na tlačovej besede Matušek.
Vysoké hodnoty dosiahli podľa zväzu v roku 2019 aj registrácie nových automobilov. Celkovo bolo zaregistrovaných 113 863 nových oficiálne dovezených vozidiel všetkých kategórií.
V medziročnom porovnaní ide o nárast o takmer 2 000 áut. Rekord padol aj v predaji osobných motorových vozidiel, keď celkový počet dosiahol 101 568, čo je v porovnaní s rokom 2018 nárast o 3 488. V kategórii ľahkých, ako aj ťažkých úžitkových automobilov i autobusov však nastal pokles. Na Slovensku bolo vlani zaregistrovaných aj vyše 68 tis. individuálne dovezených vozidiel. Pretrvával pritom trend dovozu veľmi starých vozidiel, viac ako 15-ročných.