SME

Projekt dostavby D1 s tunelom Višňové je spoločensky návratný, tvrdí ÚHP

Predpokladaná hodnota zákazky na stavebnú časť projektu je 260 miliónov eur.

Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019.Stavba diaľničného úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala v marci 2019. (Zdroj: TASR/Erika Ďurčová)

BRATISLAVA. Projekt dostavby úseku D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala je spoločensky vysoko návratný.

Jeho dokončenie je dôležité na sprejazdnenie južného diaľničného obchvatu Žiliny. Vyplýva to z hodnotiaceho materiálu Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP).

ÚHP odporúča ešte pred spustením súťaže dopracovať a zverejniť relevantné súťažné podklady týkajúce sa technického stavu stavby, environmentálnych posúdení a možných rizík.

Zároveň by sa mali použiť kvalitatívne kritériá s overiteľnou hodnotou za peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

"Okrem ceny je príkladom takého kritéria lehota na sprejazdnenie," spresnil ÚHP s tým, že by sa mala zvoliť váha kritérií s ohľadom na ich spoločenskú hodnotu a vo vzťahu k cene zákazky.

Návratnosť potvrdila aj analýza prínosov a nákladov

Odporúča tiež nastaviť sankcie za nedodržanie kvalitatívnych kritérií, aby odzrkadľovali stratu na spoločenskej návratnosti, obzvlášť pri lehote na sprejazdnenie úseku.

Podľa ÚHP by sa mali zverejniť výsledky predbežných trhových konzultácií a samostatne pred verejným obstarávaním posúdiť potrebu a veľkosť odpočívadla.

ÚHP konštatuje, že región severného Slovenska medzi Žilinou a Martinom tvorí v súčasnosti vysoko vyťažený koridor a na úseku sa pravidelne tvoria zápchy.

Súvisiaci článok Na tuneli Višnové zarábajú firmy blízke daňovým funkcionárom Čítajte 

"Diaľnica D1 prepájajúca Považie s Turcom a vedúca juhom Žiliny s tunelom popod Malú Fatru má za cieľ odľahčiť Žilinu od tranzitnej dopravy a skrátiť cestovné časy," skonštatoval ÚHP v materiáli. V tomto úseku sa delí na dva úseky. Prvým je Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, druhý úsek je Lietavská Lúčka - Dubná Skala.

SkryťVypnúť reklamu

Na oba úseky D1 bola v roku 2016 vypracovaná analýza prínosov a nákladov, podľa ktorej ide o vysoko návratný projekt.

ÚHP však upozornil, že táto analýza nie je vzhľadom na rok 2020 v súlade s metodikou na hodnotenie investičných projektov, výsledný pomer prínosov a nákladov je tak pravdepodobne o niečo nižší, ale stále nad hranicou návratnosti.

Predpokladaná hodnota zákazky (PHZ) na stavebnú časť projektu je podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) 260 miliónov eur. PHZ je odhadnutá ako celkové stavebné náklady, teda 430 miliónov eur, znížené o už odovzdané alebo rozpracované časti (max. 170 miliónov eur).

Náklady sú odhadnuté realisticky

Projekt je rozdelený na štyri tendre, z čoho dva sú nevyhnutné na sprejazdnenie. Ide o dostavbu úseku a technológiu tunela. PHZ na tieto dva projekty sú podľa odhadu objednávateľa 260 miliónov eur a 45 miliónov eur.

SkryťVypnúť reklamu

Zvyšné dva sa týkajú odpočívadla Turie (približne 15 miliónov eur) a strediska údržby diaľnic vrátane centrálneho operátorského pracoviska pre západné Slovensko (zhruba 25 miliónov eur).

Očakávané náklady stavebnej časti úseku D1 sú na základe porovnania ÚHP s úsekom R4 Prešov, prvá etapa a D1 Prešov, západ - Prešov, juh odhadnuté realisticky.

Súvisiaci článok Ktoré úseky diaľnic a rýchlostných ciest otvoria v roku 2020? Čítajte 

Stavebná časť projektu sa má obstarávať formou súťažného dialógu s použitím obchodných podmienok žltý FIDIC a vyhodnotiť cez kvalitatívne kritériá. Váha ceny je 40 %, zvyšok sú kritériá na rýchlosť sprejazdnenia, technológiu stavby a environmentálne aspekty.

Na začiatku verejného obstarávania sa má uskutočniť proces eliminácie uchádzačov prostredníctvom separátnych kvalitatívnych kritérií. Za potrebné považuje ÚHP vhodne nastaviť váhu jednotlivých kritérií vzhľadom na spoločenskú návratnosť.

SkryťVypnúť reklamu

ÚHP v materiáli priblížil, že výsledné predpokladané náklady na výstavbu úseku sú zhruba 515 miliónov eur bez DPH (vrátane už preinvestovaných 170 miliónov eur, technológie tunela, odpočívadla a operátorského pracoviska so SSÚD).

Kontrakt so zhotoviteľom s pôvodnou hodnotou 409 miliónov eur bez DPH uzavretý v roku 2014 bol v roku 2019 ukončený. Zhotoviteľovi bolo zatiaľ vyplatených okolo 170 miliónov eur. Dostavba sa plánuje do roku 2023, na konci programového obdobia eurofondov.

Slovenské tunely
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (3. 5. 2025)
USD 1.134
AUD 1.762
CZK 24.922
JPY 163.930
CAD 1.568
GBP 0.853
HUF 404.030
PLN 4.275
CHF 0.934
SEK 10.938

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 081
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 987
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 166
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 025
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 910
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 480
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 071
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 551
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 418
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 680
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 474
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 892
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 729
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 177
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 560
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 213
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Digitálne banky sú na vzostupe.


78
Logo General Motors na budove v Detroite.

Koncern reaguje na predpokladaný menší dopyt a obchodné prostredie.


TASR
Nácvik vojenskej prehliadky na Červenom námestí pri Kremli.

Priemysel sa v prvom kvartáli spomalil viac ako päťnásobne.


SITA 8
Donald Trump

Medzi priority patrí odstrašenie Číny v indo-pacifickom regióne.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 24 418
  2. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 680
  3. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 9 474
  4. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 8 892
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 7 729
  6. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 7 177
  7. Elena Antalová: Ane pred 20 rokmi oznámili, že jej dieťa pri pôrode zomrelo 6 560
  8. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 6 213
  1. Radko Mačuha: Viem ako oslabiť Fica, zoberme mu tému.
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  5. Tupou Ceruzou: Smerákov
  6. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  7. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  8. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
SkryťZatvoriť reklamu