SME
Utorok, 17. máj, 2022 | Meniny má Gizela

Železnice vykazujú zvýšenú popularitu. S obnovou vlakov však nestíhajú

Spoločnosť vlani prepravila vyše 77 miliónov cestujúcich.

Vlak ZSSK - ilustračná fotografia.Vlak ZSSK - ilustračná fotografia. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) prepravila v roku 2019 celkovo 77,36 milióna cestujúcich. V porovnaní s rokom 2018 to bolo viac o 4,8 %, alebo o 3,55 milióna osôb.

Z celkového počtu prepravených bolo 47,8 milióna platiacich pasažierov (podiel 61,8 %), čo znamená medziročne nárast o 2,8 %.

Ako národný vlakový osobný dopravca informoval vo štvrtok v tlačovej správe, cestujúcich s nárokom na bezplatnú prepravu bolo 29,56 milióna (38,2 %), ich počet v porovnaní s rokom 2018 bol vyšší o 8,3 %.

SkryťVypnúť reklamu

"Slovenské vlaky sú bezpochybne stále populárnejšie. Samozrejme, vlaky i železnice majú stále mnoho, aj veľmi vážnych problémov z minulosti, no čísla neklamú - máme stále viac cestujúcich, ktorí sú ochotní za svoju cestu zaplatiť," povedal predseda predstavenstva a generálny riaditeľ ZSSK Filip Hlubocký.

Potrebná je najmä modernizácia infraštruktúry

Najlepšie to podľa neho vidno pri IC vlakoch, ktoré jazdia za plnú komerčnú cenu lístkov, ich frekvencia sa od roku 2017 nezmenila a rastú každý rok spolu s ostatnými trasami.

"Je jasné, že tento rast bez ďalších investícií nie je možný donekonečna. So zvýšeným záujmom cestujúcich už nestíha držať dych ani naša obnova vozidlového parku, hoci jej tempo je na historických maximách," upozornil Hlubocký.

SkryťVypnúť reklamu

Aby ZSSK prepravila viac cestujúcich v komforte 21. storočia, potrebuje oveľa rýchlejšie, priepustnejšie, modernejšie trate, aby vedela rýchlo "točiť" svoje vlaky.

"V takom prípade vieme vyradiť až do 30 % našich najstarších rušňov a vozňov, alebo musíme razantne zvýšiť investície do nákupov moderných vlakov aj mimo eurofondov.

Úprimne povedané, som za výrazné navýšenie investícií do infraštruktúry, ktoré pomôžu všetkým dopravcom, nielen nám," uviedol Hlubocký. Potrebný je podľa neho dlhodobý plán rozvoja železničnej infraštruktúry minimálne na desať rokov.

V pláne sú aj strediská údržby

ZSSK v súčasnosti realizuje historicky najväčšiu obnovu vozidlového parku. V rokoch 2016 až 2022 pribudlo a pribudne spolu 255 nových alebo modernizovaných vozidiel, z čoho 80 kusov tvoria hnacie koľajové vozidlá a 175 kusov osobné vozne.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšou dôležitou investíciou spoločnosti je výstavba troch stredísk technicko-hygienickej údržby, ktoré do konca roka 2021 vyrastú v Nových Zámkoch, vo Zvolene a v Humennom.

Národný dopravca si od projektu sľubuje zvýšenie kvality čistenia, údržby, technických kontrol a menších opráv vlakových súprav za lepších podmienok ako v súčasnosti. V strediskách technicko-hygienickej údržby bude možné zmývať vozidlá aj pri mínusových teplotách.

Najviac bola využívaná trasa Bratislava - Košice

V medzištátnej preprave vlani cestovalo vlakmi ZSSK do a zo štátov susediacich so Slovenskom 4,85 milióna cestujúcich, čo je medziročne viac o 12,8 %. Najčastejšie išlo o prepravu do a z Rakúska (vyše dva milióny cestujúcich pri raste o 9,5 %), ako aj do a z Českej republiky (1,8 milióna ľudí, nárast o 4,3 %).

SkryťVypnúť reklamu

Vo vnútroštátnej preprave ZSSK medzi jednotlivými samosprávnymi krajmi prepravila spolu 21 miliónov pasažierov. Najviac železničnú dopravu využívali ľudia v Bratislavskom kraji (16,2 milióna cestujúcich), Žilinskom kraji (6,7 milióna) a Prešovskom kraji (6,3 milióna).

Súvisiaci článok Cestujúci z troch kysuckých obcí sa zatiaľ nových vlakov nedočkali Čítajte 

Na tratiach tatranskej elektrickej železnice a ozubnicovej železnice spoločnosť v roku 2019 prepravila 3,5 milióna ľudí, čo bolo medziročne viac o 19,5 %.

Vo vnútroštátnej diaľkovej doprave bola najviac využívaná trasa Bratislava - Košice. V prímestskej a regionálnej doprave bolo najviac cestujúcich na linkách Bratislava Hl. st. - Leopoldov, Bratislava - Nové Zámky a Košice - Lipany.

Z platiacich cestujúcich, ktorí majú zákaznícke konto ZSSK, uskutočnil vlani najviac ciest muž, a to spolu 427-krát. Nasledovala žena, ktorá v roku 2019 absolvovala štyristo ciest. ZSSK v minulom roku odviezla aj vyše 178 tisíc bicyklov (nárast o 8,4 %), ako aj 58,7 tisíca psov (viac o 3,4 %), či 20,7 tisíca vozidiel (rast o 1,4 %).

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (17. 5. 2022)
USD 1.042
AUD 1.506
CZK 24.710
JPY 135.010
CAD 1.347
GBP 0.851
HUF 385.850
PLN 4.668
CHF 1.048
SEK 10.498

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  3. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  4. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  6. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  7. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  8. OMV a BILLA prinášajú na čerpacie stanice kvalitné potraviny
  1. Hypoglykémia – nebezpečná komplikácia cukrovky
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Bojovník Jiří Procházka sa stal novou tvárou XTB
  4. Hľadáte kvalitné diamantové šperky? Kúpite ich na Ardiama.sk
  5. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou
  7. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov
  8. Dopraje nám najšťastnejšia krajina na svete hokejové zlato?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 12 794
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 6 667
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 958
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 3 512
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 2 206
  6. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 2 030
  7. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 385
  8. Čo práve pripravuje SME? Ako pracuje? Ako vyzerá deň v redakcii? 1 372

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 411
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 032
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 316
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 229
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 084
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 572
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 520
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  1. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  2. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Od Číny sa nemôžeme úplne odpojiť, tvrdí expertka na medzinárodné vzťahy Theresa Fallon.


2 h
Minister financií Igor Matovič.

Rafinéria by takto podľa Matoviča mala prispieť do rozpočtu sumou takmer 300 miliónov eur ročne.


SITA a 1 ďalší 4 h
Richard Sulík.

Slovensko podľa Sulíka zaplatí za plyn v eurách na účet do Gazprombanky, kde sa peniaze prekonvertujú na ruble.


TASR 5 h

Nejde len o technológie.


16. máj

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 411
  2. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 8 032
  3. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 7 316
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 7 229
  5. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 6 084
  6. EQUUS: Prvý 6-kolesový lesný traktor EQUUS. Čo všetko dokáže? 3 572
  7. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 3 520
  8. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 2 912
  1. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  2. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  3. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu