SME

OĽaNO pochybuje o novom tendri na Višňové, vidí v tom biznis Smeru

Diaľničiari kritiku odmietajú, kontaktovali desiatky spoločností a profesijných organizácií.

BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) a ministerstvo dopravy nepripravujú novú súťaž na výber nového výhodnejšieho dodávateľa mýtneho systému na Slovensku.

Tvrdí to opozičné hnutie OĽaNO, ktoré v piatok zverejnilo zmluvu so spoločnosťou SkyToll, ktorá tento systém prevádzkuje. Chýbajú však dodatky k tejto zmluve.

Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur.

Igor Mattovič

Podľa OĽaNO sa nový tender nepripravuje, lebo ministerstvo aj NDS kryje biznis Smeru-SD.

OĽaNO upozornilo na vyjadrenia exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD), ktorý sa v minulosti vyjadril, že štát odkúpi mýtny systém po 13 rokoch za "symbolické jedno euro". OĽaNO však na základe zmluvy tvrdí, že odkupná cena systému by bola vo výške 400 miliónov eur za každý rok do roku 2021.

SkryťVypnúť reklamu

"Pán Vážny ako minister dopravy opakovane celé Slovensko vedome klamal, že si budeme na splátky splácať tento mýtny systém, lebo si to nemôžeme dovoliť kúpiť celé, ale na konci po 13 rokoch to prejde za euro do rúk štátu," vyhlásil líder OĽaNO Igor Matovič v piatok na tlačovej konferencii.

Biznis Smeru

Zmluva podľa Matovičových slov obsahuje tabuľku s cenami, koľko by stál prevod celého systému do rúk štátu, ako aj tabuľky s cenami, koľko by stálo predĺženie zmluvy.

"Ak by sa štát rozhodol odkúpiť mýtny systém, tak v ktoromkoľvek roku od roku 2009 do roku 2021 je vždy tá istá položka vo výške 400 miliónov eur. Priamo v zmluve je napísané, že odkupná cena je 400 miliónov eur," vyčíslil Matovič.

Matovič celú kauzu označil za "biznis Smeru-SD a jej exministrov a funkcionárov". "Okradli ľudí o 700 miliónov eur a chcú nás okradnúť o ďalších 400 miliónov eur," vyhlásil Matovič.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Súťaž na dokončenie úseku D1 cez tunel Višňové je vyhlásená Čítajte 

V prípade, ak by štát pokračoval v tejto zmluve so Skytollom, tak by za každý rok podľa Matoviča spoločnosť získala 100 miliónov eur. Matovič vychádza z cenového návrhu predĺženia zmluvy o päť rokov.

"Dokopy ide o 500 miliónov eur. Tu je odpoveď prečo NDS ani ministerstvo dopravy, pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) a za asistencie strany SNS, nekonajú. No robí tak preto, lebo SR má len dve možnosti," podotkol Matovič.

Podľa neho buď štát systém odkúpi za 400 miliónov eur, alebo predĺži zmluvu a za päť rokov zaplatí súkromnej firme za prevádzkovanie systému 500 miliónov eur.

Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR upozornil ešte vlani v novembri na neefektívne a nehospodárne nastavený systém výberu mýta na Slovensku.

Vážny: Ide o predvolebný boj

Vážny ako súčasný poslanec parlamentu vo štvrtok podal pre situáciu, ktorá vznikla okolo mýtneho systému, trestné oznámenie na Generálnu prokuratúru (GP) SR na neznámeho páchateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Domnieva sa, že v súvislosti s vypracovaním, zverejnením a následným komunikovaním protokolu NKÚ a záverečnej správy NKÚ z októbra 2019 boli naplnené skutkové podstaty viacerých trestných činov, a to trestného činu krivého obvinenia, šírenia poplašnej správy, ohovárania a v neposlednom rade aj trestného činu poškodzovania cudzích práv.

Súvisiaci článok Érsek bilancoval, do užívania dal takmer 50 kilometrov diaľnic Čítajte 

Dôvodom podania trestného oznámenia podľa neho je, že v súvislosti s vybudovaním mýtneho systému v súčasnosti "neutíchajú útoky na jeho osobu".

"Je cítiť, že vrcholí predvolebná kampaň. Táto téma sa stala predmetom nekorektného politického boja. Trvám na všetkých argumentoch, ktoré som uviedol. Verím, že polícia a príslušné orgány celú kauzu vyšetria nestranne, odborne a dúfam, že v termíne do parlamentných volieb," vyhlásil Vážny po tlačovej konferencii OĽaNO.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy koncom vlaňajška uviedlo, že nová súťaž na prevádzkovateľa mýtneho systému bude už úloha novej vlády.

O výhodnejšom nastavení prerozdelenia príjmov z prevádzky tohto systému bude totiž možné rozhodnúť až po skončení aktuálne platnej zmluvy.

NDS oslovila desiatky spoločností

Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dôrazne odmieta informácie hnutia OĽaNO, podľa ktorých NDS nepripravuje nový tender na výber mýta, pričom ich označila za nepravdivé. Spoločnosť uviedla, že na príprave súťaže pracuje už viac ako jeden rok.

Uviedla to v reakcii na tlačovú konferenciu OĽaNO, ktoré zverejnilo utajovanú zmluvu so spoločnosťou Skytoll.

"Koncom decembra sme k tendru na komplexný systém spoplatnenia uskutočnili prípravné trhové konzultácie. Dotazník so 49 otázkami sme zaslali desiatkam spoločností a profesijných organizácií, zároveň bol v slovenskom a anglickom jazyku uverejnený na webovej stránke NDS," uviedla hovorkyňa spoločnosti Michaela Michalová.

SkryťVypnúť reklamu

NDS zbiera podnety

OĽANO opäť kope do otvorených dverí, súčasný minister totiž dlhodobo deklaruje, že zmluva so spoločnosťou Skytoll je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše. Ministerstvo už rok pracuje na príprave súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť. Súťaž bude vypísaná v máji t. r. Štát tento mýtny systém odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o 15 rokov starú technológiu. Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná. Navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami EÚ o mýtnom systéme, t. j. na jednotný mýtny systém na európskom trhu.

Stanovisko ministerstva dopravy

NDS tvrdí, že aktuálne podnety od profesijných spoločností zapracúva do štúdie realizovateľnosti

. "Tú následne predložíme Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) pri Ministerstve financií SR. Okamžite po vyhodnotení ÚHP dokončíme súťažné podklady na verejné obstarávanie, ktoré zašleme Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO). Nový tender na komplexný systém spoplatnenia NDS vyhlási bezprostredne po odobrení podkladov zo strany Úradu pre verejné obstarávanie a ministerstva dopravy," priblížila Michalová.

Zároveň uviedla, že NDS neuvažuje nad uplatnením opcie s terajším poskytovateľom služby a sústredí sa na vyhlásenie novej súťaže.

"NDS vyhodnocuje viaceré možnosti, ako nakladať s terajším mýtnym systémom. Vzhľadom na skutočnosť, že v roku 2022 bude systém v prevádzke 13 rokov, s čím súvisí jeho primerané opotrebenie a technická zastaranosť, NDS nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému," priblížila Michalová.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa NDS skúsenosti z Českej republiky hovoria o tom, že žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému.

"Pre české ŘSD to znamená, že musia na vlastné náklady ekologicky zlikvidovať starý mýtny systém, ktorý je v majetku ŘSD, jeho využitie však bude nulové," dodala Michalová.

Hnutie Slovensko

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 11 252
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 10 019
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 907
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 468
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 820
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 756
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 584
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 661
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Centrum rakúskej metropoly Viedeň.

Poukázala aj na výkonnú ekonomiku krajiny.


TASR
Ilustračná snímka.

Intel v posledných rokoch čelí problémom.


TASR
Študenti sedia na schodoch pred knižnicou Low Memorial Library v areáli Kolumbijskej univerzity v New Yorku.

Deficit verejných financií USA sa zníži.


TASR 1

Počet registrácií elektromobilov na Slovensku je ale stále veľmi nízky.


TASR
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Radoslav Záhumenský: Skrytý hrad na Slovensku, ktorý väčšina ľudí nikdy nenavštívi 47 377
  2. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 30 801
  3. Monika Albertiová: Balím kufre! Tu sa nedá žiť a minimálna mzda? Na smiech! 23 111
  4. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 19 652
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 10 079
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 8 081
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 985
  8. Martin Fronk: Druhá Gaderská dolina? Objavte skrytý tiesňavový klenot v Kremnických vrchoch! 6 853
  1. Marcel Rebro: Rusko: veľmoc latrín a tankodrómov
  2. Radko Mačuha: Sťahovanie kostola pod dúhovou vlajkou.
  3. Marcel Rebro: Slovenská veda: halušky s bryndzou, ortéza a analýza DNA
  4. Marcel Rebro: Máša, melón a plyšová opica
  5. Radko Mačuha: Ďalšia Britská stopa. V srdci Slovenska.
  6. Igor Pogány: Ako prinútiť AI, aby vám našla nový koníček
  7. Marcel Rebro: Oči detí, ktorým Putin ukradol detstvo
  8. Radko Mačuha: Dnes je deň, keď nám Rusi zakázali ísť čínskou cestou.
SkryťZatvoriť reklamu