SME

Vážny: O odkupnej cene mýta má rozhodnúť štátom určený audítor

Bývalý minister dopravy považuje 400 miliónov v zmluve za nelogickú sumu.

Bývalý minister a súčasný poslanec NR SR za stranu SMER-SD Ľubomír Vážny.Bývalý minister a súčasný poslanec NR SR za stranu SMER-SD Ľubomír Vážny. (Zdroj: SITA/Branislav Bibel)

BRATISLAVA. Cena za prevod elektronického mýtneho systému (EMS) do vlastníctva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) vo výške v prepočte takmer 400 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty je maximálna možná.

Informoval o tom v utorok poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SD), ktorý bol v čase podpisu zmluvy medzi NDS a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a. s. o poskytovaní komplexnej služby elektronického výberu mýta v roku 2009 ministrom dopravy v prvej vláde Roberta Fica.

Výkupnú cenu ovplyvní opotrebovanie

To, že v každom roku platnosti mýtnej zmluvy je uvedená rovnaká cena za odkúpenie mýtneho systému, služby a všetkých jej komponentov, je podľa Vážneho vzhľadom na každoročné fyzické opotrebovanie a pokles morálnej hodnoty mýtneho systému nielen ekonomický, ale najmä logický nezmysel.

SkryťVypnúť reklamu

"V zmluve je uvedený presný mechanizmus, ako sa kúpna cena určí: rozhodne nezávislý audítor, ktorého si vyberie štát. Zohľadní vek a opotrebovanie systému. Cenu musia akceptovať obe strany," uviedol Vážny.

Exminister dopravy tak reagoval na tlačovú besedu hnutia OĽaNO, ktoré v piatok 31. januára zverejnilo časť utajovaných informácií v prílohe k zmluve o prevádzke mýtneho systému.

Líder hnutia Igor Matovič informoval, že cena za prevod mýtneho systému, služby a všetkých komponentov od súkromného prevádzkovateľa SkyToll do vlastníctva NDS je v prepočte štyristo miliónov eur.

Prípadné predĺženie mýtnej zmluvy, platnej do roku 2022, o päť rokov, by malo stáť spolu skoro päťsto miliónov eur.

Matovič zdôvodnil zverejnenie týchto údajov napriek obchodnému tajomstvu verejným záujmom, mýto označil za podvod v réžii strany Smer-SD.

SkryťVypnúť reklamu

Sedemsto miliónov na úľavy

Vážny hovorí, že cena mýtneho systému, ktorý bude štát využívať do roku 2022 ako službu, bude klesať v súlade s morálnym a fyzickým opotrebovaním.

Štát podľa poslanca v roku 2022 môže tento systém odkúpiť za zostatkovú hodnotu - možno aj za jedno euro, ak sa na tom obe strany dohodnú.

Súvisiaci článok Vážny podal pre mýtny systém trestné oznámenie Čítajte 

"Tvrdenia, že štát za mýtny systém pri prípadnom odkúpení na konci platnosti zmluvy zaplatí dvakrát, sú úplný nezmysel. Po prvé: doterajšie platby SkyToll-u neboli splácaním systému ako takého, ale štát platil za službu - výber mýta. Čiže Slovensko si systém ročnými splátkami za službu nekupovalo. Doteraz teda za systém nezaplatilo ani cent," podotkol Vážny s tým, že to nie je lízing, ako ho poznáme napríklad pri kúpe auta.

SkryťVypnúť reklamu

Pôvodný plán celkového výberu mýta v rokoch 2010 až 2022 bol približne 3,5 miliardy eur. Súčasný odhad je podľa poslanca 2,5 miliardy eur, teda o jednu miliardu menej.

"Asi 700 miliónov eur z tejto sumy predstavujú ústupky vlád voči autodopravcom od roku 2010: úľavy pri platbách za prejdené úseky, 50-percentná zľava pre autobusy, zrušenie poplatkov za prejazd intravilánov obcí a podobne. Čiže 700 miliónov eur nikto neukradol, ako tvrdí Igor Matovič, ale dostali ich autodopravcovia na rôznych úľavách," upozornil Vážny.

Štát má menší výnos ako prevádzkovateľ

Podľa neho každý ústretový krok voči podnikateľským subjektom totiž niečo stojí, pričom označil za škandalózne, že to nezohľadnil ani Najvyšší kontrolný úrad SR vo svojej správe o prevádzke mýtneho systému.

SkryťVypnúť reklamu

SkyToll informoval, že od sprevádzkovania elektronického výberu mýta v roku 2010 do konca roku 2019 dosiahli celkové výnosy z mýta 1,810 mld. eur, v minulom roku predstavovali príjmy takmer 221 miliónov eur.

NKÚ na základe kontroly kritizoval, že z výnosov z mýta má prevádzkovateľ systému takmer polovicu a štát ešte menej.

Zmeny v neprospech štátu

Vážny sa obhajuje, že keď mal ako minister dopravy dosah na rozdelenie výnosov do leta 2010, prevádzkovateľovi systému išlo 24,8 percenta a štátu 75,2 percenta.

"Po tomto období, ku ktorému sa neviem zodpovedne vyjadriť, pretože nemám relevantné podklady, sa podľa verejne známych informácií tento pomer začal meniť v neprospech štátu, a to pre jeho ústupky autodopravcom," poznamenal bývalý minister dopravy.

SkryťVypnúť reklamu

Náklady na údržbu a prevádzku systému podľa neho pritom zostali nezmenené, podiel súkromného prevázkovateľa z výberu mýta opticky rástol.

"Nie preto, že by sa niekto na tom obohacoval, ale preto, lebo štát svoj podiel zmenšoval a politickými ústupkami voči autodopravcom rozpúšťal medzi nich. Časť výnosov z mýta si tak už medzi sebou podelili aj autodopravcovia," podotkol Vážny.

Tender na nový systém

NDS vyhlásila, že nateraz neuvažuje nad odkúpením mýtneho systému.

Napríklad, v Českej republike žiadny z uchádzačov v novom tendri neprejavil záujem využiť akékoľvek časti starého mýtneho systému.

NDS zároveň pripravuje tender na nový komplexný systém spoplatnenia diaľnic a ciest, vrátane výberu mýta, platieb palivovými kartami, či úhrad za diaľničné známky.

SkryťVypnúť reklamu

Neplánuje teda ani predĺženie zmluvy so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému. Minister dopravy a výstavby Árpád Érsek (Most-Híd) dlhodobo hovorí, že zmluva so SkyToll-om je pre štát nevýhodná, a preto v žiadnom prípade jej predĺženie nepodpíše.

"Ministerstvo už rok pracuje na príprave novej súťaže na nového dodávateľa mýtneho systému, ktorá bude výhodnejšia pre štát a nie súkromnú spoločnosť. Súťaž bude vypísaná v máji," uviedol rezort dopravy.

Štát tento mýtny systém podľa ministerstva odkúpiť nemusí, ani to neplánuje, pretože ide o starú technológiu.

"Diskusia o cene starého mýtneho systému je preto bezpredmetná. Navyše treba pripraviť mýtny systém tak, aby bol kompatibilný s novými plánovanými pravidlami EÚ o mýtnom systéme, teda s jednotným mýtnym systémom na európskom trhu," dodalo ministerstvo dopravy.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (13. 5. 2025)
USD 1.111
AUD 1.738
CZK 24.980
JPY 164.460
CAD 1.553
GBP 0.843
HUF 406.130
PLN 4.240
CHF 0.937
SEK 10.885

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 10 660
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 439
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 900
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 531
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 539
  6. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 474
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 288
  8. Bývajte v centre Košíc – 18 bytov v boutique residence Huštáky 2 178
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 639
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 791
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 581
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 482
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 932
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 480
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 879
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 791
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Jozef Ráž.

Vetva má zvýšiť komfort stovkám motoristov.


TASR 1
Donald Trump, titulka májového mesačníka INDEX.

Tipy na lacnejšiu hypotéku aj príbeh vyhnaného magnáta v májovom INDEXE.


10
Ilustračné foto.

Medzi prijímateľov najvyšších dotácií z PPA patrí aj družstvo Andreja Babiša.


Ilustračné foto

Najvýhodnejšiu ponuku predložila spoločnosť Skanska SK.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Ivan Čáni: 9. máj 2025 – najhanebneší deň v dejinách Slovenska. 31 639
  2. Radko Mačuha: Šimečka má niečo, čo už Fico nikdy nebude mať? 19 791
  3. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 13 581
  4. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 11 482
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 7 932
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 480
  7. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 5 879
  8. Radko Mačuha: Hanba, uniklo ďalšie video Šimečkovej ženy. 5 791
  1. Věra Tepličková: Minulý týždeň bradavky, dnes brucho a triesla... postup je celkom jasný
  2. Radko Mačuha: Rozostavali sme Slovensko, hrdo vyhlasuje premiér Fico.
  3. Marcel Rebro: Naozaj prišla sloboda z východu? Prečo sme potom utekali na západ, pán Fico?
  4. Věra Tepličková: Možno príde aj kúzelník...
  5. Tupou Ceruzou: Toaleťák
  6. Monika Nagyova: Ako z Netflixu. Preskakoval mŕtvoly a bežal na skúšku do školy
  7. Věra Tepličková: Cesta slovenského Sizyfa do Moskvy alebo Nie je pre cholerika nič horšie, ako nemať možnosť ísť vyššie
  8. Roman Kebísek: Oslobodzujúci efekt Gauguinovej „lekcie maľovania“ na veko drevenej krabice
SkryťZatvoriť reklamu