SME
Štvrtok, 19. máj, 2022 | Meniny má Gertrúda

Autodopravcovia žiadali pred sídlom vlády zľavy z mýtneho systému

Zástupcovia UNAS informovali, že chcú zníženie sadzieb dane z motorových vozidiel a zľavy na mýtnom.

Transparenty na plote Úradu vlády SR počas protestného zhromaždenia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) za otvorenie zmluvy a dodatkov na mýtnom systéme a vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti na generálnej prokuratúre.Transparenty na plote Úradu vlády SR počas protestného zhromaždenia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) za otvorenie zmluvy a dodatkov na mýtnom systéme a vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti na generálnej prokuratúre. (Zdroj: SITA/Alexandra Čunderlíková)

BRATISLAVA. Nespokojní autodopravcovia v piatok popoludní protestovali pred úradom vlády.

Zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) na zhromaždení informovali, že naďalej trvajú na svojich požiadavkách, týkajúcich sa zníženia sadzieb dane z motorových vozidiel a výrazného zvýšenia zliav z mýtnych poplatkov.

Kritika premiéra za nedodržanie sľubu

Takisto majú výhrady k prerozdeľovaniu príjmov z výberu mýta a k tomu, že len obmedzená časť vybraných peňazí ide do cestnej infraštruktúry.

Kritizovali premiéra Petra Pellegriniho (Smer-SD) za nedodržanie sľubu o znížení cestnej dane na úroveň krajín V4.

SkryťVypnúť reklamu

Zároveň pohrozili, že si návesy dajú zaregistrovať v Poľsku. Na protestnej akcii pred úradom vlády bolo približne dvadsať osobných a úžitkových vozidiel, s ktorými absolvovali jazdu cez mesto od Zlatých pieskov, kde zostali kamióny.

Vladimír Sopúch z UNAS povedal, že trvajú na úprave dane z motorových vozidiel, ktorú pôvodne predložili na ministerstvo financií a nebola akceptovaná.

"Jedine takáto úprava zákona nás stavia do konkurencieschopnosti vo V4, žiadna iná. Nemusíme byť najlacnejší, ani v strede, môžeme byť aj drahší, ale maximálne o 10 percent oproti Čechám, Poľsku a Maďarsku," povedal Sopúch.

Ústupky vlády malým autodopravcom nepomôžu

K zmenám umožňujúcim využívanie zliav z mýta od prvého najazdeného kilometra, ktoré nedávno schválila vláda, poznamenal, že malí autodopravcovia nedostali nič.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Požiadavky únie dopravcov by spôsobili škody, tvrdia diaľničiari Čítajte 

"Zľavy pôjdu od desaťtisíc dosiahnutých kilometrov spätne nadol. Trváme stále na tom, aby sa vyhláškou uplatnili na všetkých úsekoch, ktoré sú spoplatnené, zľavy za 15 percent," uviedol Sopúch s tým, že by tak mohla byť využitá maximálna zľava 13 percent, ktorú umožňuje Európska únia.

"Mali by sme dosahovať, tí, ktorí najazdia 10-tisíc, alebo 50-tisíc kilometrov, spätne zľavu 25 percent. To znamená 13 percentnú vyhláškou a ostatné zľavami," podotkol.

Pozvánka na prípravu tendra

Ďalší zástupca UNAS Stanislav Skala informoval, že zostávajú v štrajkovej pohotovosti.

Zároveň dostali pozvanie na ministerstvo dopravy a výstavby na zasadnutie pracovnej skupiny o príprave tendra na nový komplexný systém spoplatňovania cestnej infraštruktúry, vrátane výberu mýta. Žiadajú, aby nový mýtny tender bol verejný.

SkryťVypnúť reklamu

"Chceme, aby mýtny systém bol zverejnený, aby si mohol každý pozrieť, koľko peňazí sa zaplatí za rok a kam idú peniaze, či na údržbu alebo opravu ciest," povedal Skala.

Zároveň vyzval ministra dopravy a výstavby Árpáda Érseka (Most-Híd), aby zrušil monitoring ciest druhej a tretej triedy, lebo sú tam značky so zákazom vjazdu pre kamióny.

"Už je to tak napnuté, dúfam, že sa dohodneme. Ak sa nedohodneme, zvoláme valné zhromaždenie a dohodneme sa na ďalších postupoch," povedal Skala.

Dopravcovia žiadajú audit v NDS

UNAS chce iniciovať vykonanie auditu v NDS v súvislosti s rozdelením príjmov z mýta.

"Máme vážne podozrenie, že polovica z peňazí, ktoré sa vyberú na mýte, sa stratia v neznáme," povedal Sopúch.

SkryťVypnúť reklamu

Ponuka z Poľska

V súvislosti s načasovaním protestu tesne pred voľbami Skala uviedol, že sú apolitickí.

"Pokiaľ títo ľudia (autodopravcovia - poz. red.) nebudú konkurencieschopní, tak dovtedy budeme stále v uliciach. Pán Pellegrini nedodržal to, čo nám sľúbil," poznamenal zástupca UNAS.

Ak nebude nižšia cestná daň, podľa neho budú rokovať o možnosti zaregistrovania návesov svojich automobilov v Poľsku.

"Cesty budeme ničiť naše slovenské a platiť budeme v Poľsku. Vláda si to musí uvedomiť, lebo ponuku sme dostali z Poľska," dodal Skala s tým, že v Poľsku je cestná daň v prepočte 660 eur a na Slovensku 2 150 eur.

Pellegrini: Ide o politiku

Premiér Peter Pellegrini v reakcii na protest UNAS-u povedal, že najväčší cestní dopravcovia zo združenia ČESMAD Slovakia sa s vládou dohodli.

SkryťVypnúť reklamu

"Privítali poskytovanie zliav od prvého kilometra, sú s tým veľmi spokojní. Autodopravcovia ušetria ďalších pár miliónov eur. Minister financií finalizuje novelu zákona o dani z motorových vozidiel, kde zdvojnásobujeme doterajšie zľavy. Pri moderných vozidlách bude zľava predstavovať až polovicu zo súčasnej sadzby, a tým sa približujeme k sadzbám priemeru V4, čo chceli aj kolegovia z UNA-u," uviedol Pellegrini.

"Nič iné som im nesľúbil ako to, čo sme vo forme nariadenia už aj splnili (o zľavách z mýta - poz. red.) a v oblastí daní na vláde opäť čoskoro schválime," podotkol premiér.

Protest autodopravcov označil za čisto politický motivovaný, ktorý podľa neho už má v rukách niekto, komu veľmi záleží na tom, aby štrajk pokračoval a atmosféra v spoločnosti bola hustá.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2022)
USD 1.052
AUD 1.498
CZK 24.647
JPY 135.760
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 382.880
PLN 4.644
CHF 1.049
SEK 10.468

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  4. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  5. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  6. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  7. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  8. Princípy ostávajú, nástroje sa menia
  1. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  2. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  3. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  5. Aké typy cukrovky poznáme?
  6. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  7. Potrebujete tichú kosačku? Vsaďte na aku verziu!
  8. Čo by ste mali vedieť o ročnom vyúčtovaní spotreby tepla a vody?
  1. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 9 884
  2. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 229
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 785
  4. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 479
  5. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 472
  6. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 403
  7. Jazdecký areál v lete 2022 ožije akciami 1 388
  8. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 203

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 466
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 062
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 8 920
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 231
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 495
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 181
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 073
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 098
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Miera nezamestnanosti išla nadol vo všetkých krajoch na Slovensku.


SITA 1 h
Ilustračná fotografia.

Faktúra bola zaplatená v utorok.


5 h
Ministerka investícií Veronika Remišová.

Zmeny umožnia navýšiť príspevky v schválených projektoch financovaných zo zdrojov Európskej únie.


SITA 3 h
Alexej Beljajev patrí medzi najvplyvnejších mužov biznisu.

Podnikateľ s ruskými koreňmi patrí medzi najbohatších Slovákov.


16 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  4. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 22 466
  2. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 062
  3. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 8 920
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 6 231
  5. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 4 495
  6. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 181
  7. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 073
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 098
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  4. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  5. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  6. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
  7. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 37. - Arktída - Nansenova expedícia na lodi Fram (1893 - 1896)
SkryťZatvoriť reklamu