SME

V konkurencieschopnosti automobilového priemyslu zaostávame za krajinami EÚ aj V4

Štúdiu si objednal Zväz automobilového priemyslu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - JOZEF JAKUBČO)

BRATISLAVA. Slovensko zaostáva v konkurencieschopnosti automobilového priemyslu za európskymi krajinami ako aj zoskupením Vyšehradskej štvorky.

Také sú závery novej štúdie, ktorú si nechal vypracovať Zväz automobilového priemyslu SR (ZAP SR).

Populizmus a zvyšovanie daní a odvodov

„Máme ekonomické fakty, ktoré poukazujú na to, že nerastieme, hľadali sme dôvody a chceli sme vedieť, kde sa nachádzame,“ priblížil motívy vzniku štúdie prezident zväzu Alexander Matušek.

Ten pritom upozornil, že nielen konkrétne čísla ale aj celková nálada v odvetví sa neuberajú dobrým smerom.

SkryťVypnúť reklamu

Podnikatelia považujú za najväčšie hrozby populizmus a zvyšovanie daní a odvodov. Kým v roku 2018 očakávala asi štvrtina firiem, že rozšíri výrobu, vlani to bolo iba 12 percent.

Štúdia hodnotila konkurencieschopnosť automobilového priemyslu z pohľadu nákladov a inovácií.

Náklady na prácu rastú rýchlejšie

V oboch pritom nie je situácia Slovenska lichotivá. Ako upozornil autor štúdie Mikuláš Luptáčik, na Slovensku síce rastie produktivita práce, ale náklady na prácu rastú rýchlejšie.

"Oproti roku 2010 môžeme na Slovensku vidieť nárast produktivity práce o 28,8 percenta a nákladov na zamestnanca o 44,1 percenta," spresnil.

Práve tento nepomer implikuje zvýšenie jednotkových nákladov práce a tiež pokles nákladovej konkurenčnej schopnosti automobilového priemyslu na Slovensku. Tento vývoj podľa Luptáčika nebol lineárny.

SkryťVypnúť reklamu

Zlomový bol najmä rok 2014, kým dovtedy bol vývoj priaznivý, po tomto roku išli náklady na prácu hore výraznejšie.

Lídrom je Nemecko

Ďalším problémom je podľa výsledkov štúdie aj inovačná konkurencieschopnosť automobilového priemyslu na Slovensku.

Napríklad v rámci podielu výskumníkov na celkovej zamestnanosti v automobilovom priemysle Slovensko výrazne zaostáva. Lídrom je Nemecko s takmer 10 percentami výskumníkov, Slovensko dosahuje iba necelé jedno percento.

Podľa Matušeka je v tejto oblasti nevyhnutne potrebná podpora zo strany štátu, pretože kým napríklad Nemecko dáva každoročne na vedu a výskum 3,2 percenta HDP, Slovensko 0,8 percenta HDP.

Pokles konkurencieschopnoti pritom môže viesť k zníženiu záujmu o investovanie na Slovensku a mať dopad na prílev zahraničných investícií.

SkryťVypnúť reklamu

Šesť opatrení ministerstva

Automobilovému priemyslu na Slovensku sa snaží pomôcť aj Ministerstvo hospodárstva SR.

Ešte koncom minulého roka predstavilo šesť opatrení, ktoré by mohli posilniť jeho konkurencieschopnosť.

Materiál však v rámci pripomienkového konania narazil na nesúhlas ministerstva práce. Rezort práce na čele s Jánom Richterom (Smer-SR) v podstate odmietol všetky predložené opatrenia.

Niektoré označil za bezpredmetné, iné za duplicitné alebo nesystémové. Konfederácia odborových zväzov SR dokonca žiada celý materiál stiahnuť z legislatívneho procesu. O opatreniach sa tak podľa ministerstva hospodárstva stále rokuje.

Rezort hospodárstva v rámci nich navrhuje pozrieť sa na dopady minimálnej mzdy, ako referenčnej veličiny, za účelom jej odpojenia, ako základu pre zvyšovanie celkových mzdových nákladov zamestnávateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Odporúča tiež vytvoriť mechanizmus na podporu udržania kvalifikovaných zamestnancov a ich pracovných návykov v čase stagnácie, ale aj revíziu pravidiel pracovného času z hľadiska ich flexibility.

K ďalším opatreniam patrí možnosť vyplácania prostriedkov na rekreačné poukazy zo sociálneho fondu zamestnávateľa, ale aj zmena právnych predpisov tak, aby vyplácanie 13. a 14. platu, prípadne ďalších platov vyplácaných nad rámec zákona, bolo oslobodené od odvodov a daní.

Posledným opatrením je vytvorenie podmienok pre podporu automobilového priemyslu v súlade s legislatívnym rámcom Európskej únie.

Zamestnáva vyše 177-tisíc ľudí

Na Slovensku sa v minulom roku vyrobilo viac ako 1 100 000 automobilov. Slovensko tak aj naďalej ostáva svetovým lídrom vo výrobe áut per capita, čo znamená, že sa u nás vyrobilo 202 osobných motorových vozidiel na 1 000 obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Podiel automobilového priemyslu na celkovom priemysle dosiahol 49,5 percenta a podiel na exporte 46,6 percenta.

Automobilový priemysel na Slovensku priamo zamestnáva vyše 177-tis. ľudí a priamo aj nepriamo generuje až 275-tis. pracovných miest.

Podiel nákladov

Ako v reakcii uviedol hovorca rezortu práce Michal Stuška, podľa dostupných informácií je podiel mzdových nákladov na celkových nákladoch zamestnávateľov v automobilovom priemysle na úrovni 7 až 10 %.

"Už len z tohto údaju je zrejmé, že mzdové náklady nemôžu ohrozovať konkurenčnú schopnosť tohto dôležitého odvetvia na Slovensku," konštatoval.

Navyše v časoch dnešného globálneho ekonomického spomalenia v niektorých sektoroch, ani zamestnávatelia v oblasti automobilového priemyslu podľa neho nedokážu uspokojiť svoj dopyt po zamestnancoch.

SkryťVypnúť reklamu

"Áno, v ostatných rokoch je rast mzdových nákladov skutočne vyšší ako rast produktivity práce, to však len kompenzuje dlhodobý stav, keď bol pomer presne opačný," uzavrel Stuška.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (30. 4. 2025)
USD 1.137
AUD 1.775
CZK 24.922
JPY 162.280
CAD 1.575
GBP 0.850
HUF 404.040
PLN 4.271
CHF 0.939
SEK 10.962

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 505
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 982
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 647
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 781
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 420
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 645
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 469
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 841
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 553
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 118
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 868
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 787
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Spoločnosť chce naďalej chrániť súkromie európskych údajov.


TASR
Poslankyňa Veronika Remišová.

Samosprávy môžu prísť podľa poslancov minimálne o 400 miliónov eur.


TASR
Ilustračné foto.

Ide o jej prvý pokles za tri roky. Prispeli k tomu clá prezidenta Trumpa.


TASR 3
Najmladší Slováci menia zamestnávateľa najčastejšie.

Zárobky Slovákov patria podľa odborárov medzi najnižšie v EÚ.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 420
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 645
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 469
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 841
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 553
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 118
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 868
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 787
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu