SME

Dopravcovia kritizujú krátke termíny tendra na trať Bratislava - Komárno

Ponuku v súťaži mohol predložil asi iba RegioJet, jeho vlaky na trase jazdia takmer osem rokov.

O cestovanie na trati Bratislava - Komárno je čoraz väčší záujem. O cestovanie na trati Bratislava - Komárno je čoraz väčší záujem. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Ponuky v tendri na výber osobného vlakového dopravcu na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno v pondelok neotvárali.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR potvrdilo, že termín otvárania ponúk určený na 17. februára presunie z dôvodu dodržania procesných postupov.

Rezort však neuviedol, koľko uchádzačov predložilo ponuku v predĺženej lehote do 14. februára.

Výhrady ku krátkosti času na vozidlá

Ponuku mohla predložiť spoločnosť RegioJet, a. s., ktorá prevádzkuje osobnú železničnú dopravu medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom takmer osem rokov. Nechcela to však potvrdiť.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalší traja zo štyroch dopravcov, ktorí z pôvodných piatich uchádzačov splnili podmienky účasti - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., (ZSSK), Arriva a Leo Express, informovali, že ponuku nepodali pre výhrady najmä ku krátkym termínom na zabezpečenie vozidiel a na prípravu kvalifikovanej ponuky.

Ministerstvo zadalo podmienky pred vyše rokom

Ministerstvo dopravy uviedlo, že v súčasnosti sa k prebiehajúcej súťaži nebude bližšie vyjadrovať.

Súvisiaci článok ZSSK sa nezapojí do súťaže o úsek Bratislava - Komárno, podá námietku Čítajte 

"Predpokladáme, že vyhodnotenie a overenie splnenia jednotlivých súťažných podmienok bude záležitosťou len niekoľkých dní. Záujmom rezortu dopravy je čím skôr poznať výsledky súťaže. Cestujúcich ubezpečujeme, že doprava na tejto trati bude zabezpečená," informoval rezort.

Ministerstvo je presvedčené, že každý uchádzač mal základné informácie o spôsobe dopravy, ako aj náročnosti kapacitného pokrytia špičkových vlakov k dispozícii už viac ako rok.

SkryťVypnúť reklamu

"Všetky tieto informácie boli a sú verejne prístupné. Navyše, v súťažných podmienkach neboli nastavené žiadne neobvyklé požiadavky, ktoré by sa dnes nevyužívali v ostatných vlakoch už aj na Slovensku," upozornilo ministerstvo s tým, že pôvodný termín práve na žiadosť uchádzačov predĺžilo o ďalšie dva týždne.

"Pokiaľ ide o právo podať námietku, je to právom každého uchádzača, ktorý splnil základné podmienky účasti. Keďže v tomto okamihu sme ešte len pred otváraním ponúk, je úplne predčasné o čomkoľvek polemizovať," dodal rezort dopravy.

Hovorca RegioJet Aleš Ondrůj v pondelok uviedol, že situáciu o ponukách do súťaže na prevádzkovanie vlakov medzi Bratislavou a Komárnom zatiaľ nebudú komentovať.

Dopravcovia: Nestihneme splniť podmienky

Arriva oznámila, že po zodpovednom zvážení sa rozhodla ponuku v tendri nepredložiť.

SkryťVypnúť reklamu

"Liberalizáciu prevádzky na regionálnych vlakových tratiach považujeme naďalej za kľúčovú pre ďalšie skvalitňovanie služieb pre cestujúcich. V prípade dostatočného času na spustenie prevádzky by totiž okrem iného umožnila aj zabezpečenie a nasadenie moderných vlakových súprav a zaškolenie potrebného personálu, čo sú nevyhnutné podmienky na poskytovanie spoľahlivých služieb cestujúcim na zodpovedajúcej úrovni," uviedol generálny riaditeľ spoločností Arriva na Slovensku László Ivan.

Leo Express zdôvodnil nepodanie ponuky v súťaži tým, že vzhľadom na kapacity dodávateľov vozidiel by na ich zabezpečenie boli potrebné minimálne dva roky.

Podľa spoločnosti inak dopravcovia nemajú šancu vyhovieť požiadavkám a celé výberové konanie je tak bezpredmetné.

SkryťVypnúť reklamu

"Súťaž na trasu Bratislava - Komárno bola vyhlásená príliš neskoro, a to vzhľadom na začiatok prevádzky už v decembri 2020. Do tohto termínu nebolo možné zabezpečiť vozidlá, ktoré by zodpovedali požiadavkám ministerstva dopravy. Na základe otázok dopravcov ministerstvo dopravy navyše v polovici januára zmenilo podmienky súťaže," priblížil hovorca Leo Express Emil Sedlařík.

Podobný proces ako na trati Žilina - Rajec

Dopravca dúfa, že ministerstvo dopravy situáciu prehodnotí a vypíše súťaž znovu, tentokrát s uskutočniteľným termínom začiatku prevádzky.

"Opakuje sa tak situácia zo súťaže Žilina - Rajec, kde pre šibeničné termíny predložil ponuku jediný dopravca (ZSSK), ktorý bol pre nesplnenie podmienok vylúčený a súťaž musela byť zrušená," upozornil Sedlařík.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšie súťaže musia byť podľa Leo Express transparentné, nediskriminačné a s reálnymi požiadavkami, ktoré by umožnili zapojenie dopravcov.

Netrúfa si ani štátny prepravca

ZSSK už 14. februára oznámila, že sa na súťaži na výber dopravcu na trati Bratislava - Komárno ďalej nezúčastní.

Zdôvodnila to tým, že pre požiadavky ministerstva dopravy k objemu vozidlového parku nie je možné v požadovanom termíne predložiť kvalifikovanú ponuku.

Termín podľa národného dopravcu predstavuje len zlomok potrebného času na prípravu ponuky.

"Sme presvedčení, že lehoty vyhlasovateľa sú mimoriadne krátke pre ktoréhokoľvek uchádzača. Kvalifikovanú ponuku je nemožné poskytnúť i z dôvodu potreby rešpektovania zákonných lehôt pri obstarávaní vozového parku v súlade s príslušnými úpravami verejného obstarávania," uviedol hovorca ZSSK Tomáč Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Kvalifikovanú ponuku by podľa ZSSK bol schopný predložiť teoreticky iba taký uchádzač, ktorý už disponuje vozidlami spĺňajúcimi v podstatných ohľadoch požiadavky vyhlasovateľa a je pripravený ich takmer okamžite využiť pre účely realizácie výkonov na súťaženej trase.

To podľa štátneho dopravcu značne obmedzuje počet potenciálnych uchádzačov.

ZSSK avizovala, že tento týždeň podá formálnu námietku a pravdepodobne požiada o zrušenie súťaže a vyhlásenie novej s transparentnými a nediskriminačnými podmienkami pre všetkých uchádzačov.

Na desať rokov od januára 2021

Rezort dopravy vyhlásil súťaž na vlakového dopravcu medzi Bratislavou a Komárnom na desať rokov vlani v októbri, s tým, že vybraný uchádzač začne prevádzku 1. januára 2021.

Neskôr túto lehotu skrátil na 13. decembra 2020. Ide o jednokoľajnú neelektrifikovanú trať v dĺžke 95 kilometrov s maximálnou povolenou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

Predpokladaný rozsah dopravných výkonov na trati v prvom roku prevádzky je 1,2 milióna vlakových kilometrov, na čo je potrebných trinásť súprav. Odhadovaná hodnota výkonov je 7,47 eura na vlakový kilometer.

V súčasnosti na trase jazdí v pracovných dňoch 28 vlakov RegioJet z Komárna, Dunajskej Stredy a Kvetoslavova do Bratislavy, 30 opačne a jeden medzi Dunajskou Stredou a Komárnom.

Jednotlivé súpravy majú kapacitu 124, 160 a 144 miest na sedenie a vozidlá dvoch radov 139 miest v jednom vozni.

KDH kritizuje aj bankovú záruku

Kresťanskodemokratické hnutie sa obáva, že aj táto súťaž môže skončiť fiaskom ako súťaž na dopravcu na trati Žilina - Rajec.

"Znova je aj v tejto súťaži veľmi krátky čas pre nového prevádzkovateľa na nákup alebo prenájom vlakových súprav a kvalitnú prípravu personálu. Ministerstvo žiada bankovú záruku 8 miliónov eur, čo je 40-násobne viac ako doteraz, čo bude mať negatívny vplyv na výšku ponúknutej ceny," upozornil podpredseda KDH Pavol Zajac.

SkryťVypnúť reklamu

Rezort podľa neho žiada maximálny vek vozidiel do 20 rokov, ale nezohľadňuje ich modernizáciu. Tvrdí, že požadovanú kapacitu 500 miest vo vlaku môžu splniť len dvojpodlažné vlaky štátneho dopravcu.

"Jediný, kto môže splniť tieto podmienky, je dominantný prevádzkovateľ ZSSK, aj to len na úkor kvality dopravy v iných regiónoch. Preto by som odporúčal ministrovi dopravy aby jeho úradníci opravili podmienky súťaže tak, aby boli férové pre všetkých uchádzačov a posunuli termín na predkladanie ponúk aj termín spustenia nového prevádzkovateľa," dodal Zajac.

Doprava

Ilustračné foto.

Obmedzenie si vyžaduje charakter prác a bezpečnosť desiatok pracovníkov.


TASR
Diaľnica D1 pri Chorvátskom Grobe v novembri 2024.

Most spája obce Ivanka pri Dunaji a Chorvátsky Grob.


SITA
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (7. 6. 2025)
USD 1.141
AUD 1.759
CZK 24.757
JPY 164.620
CAD 1.563
GBP 0.843
HUF 403.150
PLN 4.287
CHF 0.938
SEK 10.959

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 549
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 321
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 4 709
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 561
  5. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 669
  6. Plátené tašky a opakované použitie 3 631
  7. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 3 212
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 429
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 38 410
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 564
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 074
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 060
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 976
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 274
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 607
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 872
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Americký prezident Donald Trump.

Vyhlásil, že ekonomike sa darí skvele.


TASR 2
Minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak.

Systém má slúžiť najmä pre daňové účely.


80

Ekonómovia počítali s nárastom len o 125-tisíc.


TASR
Nemecký kancelár Friedrich Merz.

Obchodné rokovania s USA zostávajú podľa Merza v kompetencii Európskej únie.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 38 410
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 25 564
  3. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 074
  4. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 060
  5. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 10 976
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 8 274
  7. Marcel Rebro: Sexuálne násilie Červenej armády pri oslobodzovaní Európy 7 607
  8. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne? 4 872
  1. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  2. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  3. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  4. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  5. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  6. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinská komunita na Slovensku a dejiny kultúrnych väzieb
  8. Marcel Rebro: Deň detí bez otcov a s ruskými dronmi nad hlavou
SkryťZatvoriť reklamu