BRATISLAVA. Rada Úradu pre verejné obstarávanie (Rada ÚVO) v tri roky trvajúcom tendri Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) na modernizáciu železničnej trate Devínska Nová Ves - štátna hranica SR/ČR zamietla odvolania dvoch navrhovateľov ako neopodstatnené.
Odvolací orgán tak potvrdil rozhodnutie ÚVO z 19. decembra minulého roka o zamietnutí námietok proti vylúčeniu a vyhodnoteniu ponúk v uvedenej súťaži.
Vyplýva to z informácií zverejnených na portáli ÚVO.
Navrhovatelia v odvolaniach spochybňovali, či uchádzač vyhodnotený ako úspešný spĺňa podmienky účasti týkajúce sa technickej alebo odbornej spôsobilosti.
ŽSR žiadali predložiť aspoň jednu zmluvu na uskutočnené stavebné práce súvisiace s realizáciou subsystému ETCS (Európsky systém riadenia jazdy vlakov) a ďalšiu zmluvu na dodávku, montáž a implementáciu hlasovej a dátovej služby GSM-R. Obe referencie mali mať hodnotu viac ako 5 miliónov eur.

"Rada má za to, že kontrolovaný (ŽSR) pri vyhodnocovaní splnenia predmetných podmienok účasti podľa zákona o verejnom obstarávaní postupoval v súlade s týmto zákonom, nakoľko vzhľadom na skutočnosť, že pri ich vyhodnocovaní prichádzali do úvahy viaceré výklady (všetky súladné s jej nejednoznačným znením), kontrolovaný bol povinný akceptovať aj širší výklad podmienok účasti," uviedla Rada ÚVO.
Zákazka za 275 miliónov eur
Po opätovnom vyhodnotení tendra železnice vlani v októbri prijali napokon ponuku taliansko-slovenského združenia spoločností ICM S. p. A., Vicenza (vedúci člen) a Váhostav - SK, a. s., Bratislava, a to vo výške takmer 275 mil. eur bez DPH.
Najlacnejšiu ponuku pôvodne predložilo kazašsko-talianske združenie firiem Integra Construction KZ (predtým Zhol Zhondeushi) a Todini Costruzioni Generali - v objeme 216,77 mil. eur bez DPH. Túto ponuku železničiari napokon vylúčili.
Ďalšie ponuky predložili konzorciá Strabag, s. r. o., (vedúci člen), Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o., Eurovia CS, a. s., AŽ Praha, s. r. o., (353,5 mil. eur bez DPH), TSS Grade, a. s., (vedúci člen), Doprastav, a. s., a Porr, s. r. o., (375,3 mil. eur bez DPH) a spoločnosť Subterra, a. s., (392,4 mil. eur bez DPH).
Meškajúci projekt
Železnice vyhlásili tender na modernizáciu železničnej trate na Záhorí za predpokladanú cenu vyše 305 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH) ešte vo februári 2017. Meškajúci projekt mal byť dokončený pôvodne do roku 2020.
Stavebné práce sú plánované na viac ako tri roky, investícia by mala byť financovaná z prostriedkov Európskej únie cez Nástroj na prepájanie Európy (CEF).

ŽSR rokovali s Výkonnou agentúrou pre inovácie a siete (INEA) pri Európskej komisii o možnosti posunu termínu realizácie projektu a jeho rozdelenia na etapy na viacročné obdobie.
V takom prípade by mohol byť financovaný čiastočne ešte v terajšom programovom období 2014 - 2020, ale aj v budúcom období 2021 - 2027.
Ministerstvo dopravy a výstavby už skôr potvrdilo, že pre všetky projekty z CEF výziev vyhlásených v roku 2015 je určené, že majú byť ukončené v roku 2020.
"Nedodržanie termínu však neznamená automaticky zrušenie či odstúpenie od zmluvy. Dokončenie projektu je možné posunúť a uvedená procedúra prebieha pri mnohých projektoch v EÚ, kde dochádza k objektívnym zdržaniam," informoval rezort dopravy.