SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Inštitút pre dopravu odporúča zrušenie tendra na trať Bratislava-Komárno

Ak by rezort dopravy túto súťaž dokončil, doprava by sa tam zhoršila.

(Zdroj: ARCHÍV RegioJet)

BRATISLAVA. Inštitút pre dopravu a hospodárstvo má výhrady k súťaži na výber osobného vlakového dopravcu a návrhu nového cestovného poriadku na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno.

Tvrdí, že ak by rezort dopravy túto súťaž dokončil, doprava by sa tam zhoršila, preto ju odporúča zrušiť.

Predĺženie intervalov a spomalenie

"Ministerstvo dopravy a výstavby SR na rastúci záujem cestujúcich o vlakovú dopravu na Žitnom ostrove nereaguje pridaním nových vlakov, ale naopak, ich čiastočným rušením, predĺžením intervalov medzi spojmi a dokonca aj spomalením dopravy. Navrhovaný cestovný poriadok, ktorý je súčasťou súťaže, je podľa nás návratom o desať rokov späť, keď trať stagnovala a strácala cestujúcich," informoval v utorok riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Rastislav Cenký.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Požiadavky na vysoký počet veľkokapacitných vlakových súprav a ich nejednoznačné a neštandardné požiadavky v kontexte krátkeho času na prípravu podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo obmedzujú reálnu súťaž a počet záujemcov, ktorí sa do nej môžu zapojiť.

"Toto môže viesť k zbytočnému predražovaniu ponúk dopravcov (výšku dotácie) alebo v krajnom prípade k tomu, že súťaž vygeneruje len jedinú alebo žiadnu ponuku. Ďalšia súťaž tak skončí fiaskom," upozornil Cenký.

Neefektívny cestovný poriadok

Zle nastavený cestovný poriadok podľa neho zase zhorší každodenné cestovanie mnohým ľuďom.

Súvisiaci článok Víťazi tendra na obnovu železnice na Záhorí zostali v platnosti Čítajte 

"Ak chceme naozaj kvalitnú súťaž, odporúčame súčasnú súťaž zrušiť a opakovane ju vyhlásiť s novými špecifikáciami, ktoré zlepšia (nie zhoršia) dopravu na trati a zachovajú efektívnosť dopravy," uviedol Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

V navrhovanom cestovného poriadku sa podľa Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo rušia vlaky aj v špičke a obnovujú vlaky zrušené v minulosti pre nízky záujem.

V špičke sa majú napríklad zrušiť vlaky z Bratislavy o 17:35 a 18:35, pričom medzi Dunajskou Stredou a Bratislavou už nemá byť celodenný hodinový interval.

Zrušenie zrýchlených vlakov

Počet vlakov na trati sa má spolu znížiť o 5 percent (ročne najazdia 1,224 milióna kilometerov, po novom by mali len 1,116 milióna kilometrov).

Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a pre zlú koordináciu vlakov navyše len pri ceste tam (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napríklad veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka.

Rastislav Cenký, Inštitút pre dopravu a hospodárstvo

"Súťaž síce uvažuje s výhľadovým posilnením dopravy, zrušené vlaky v špičke ale obnoviť neplánujú. Naopak, ministerstvo chce obnoviť v minulosti zrušené vlaky, napríklad, vlak o 23:00 z Dunajskej Stredy do Komárna. Pre zrušenie zrýchlených vlakov by mala byť cesta v špičke o desať až dvadsať minút pomalšia.

SkryťVypnúť reklamu

"Cesta z Bratislavy do Dunajskej Stredy a Komárna sa v špičke výrazne predĺži, pretože sa bude cestovať len osobnými vlakmi zastavujúcimi takmer v každej zastávke," podotkol Cenký.

Dlhšie trvajúca cesta, chaotické intervaly

Cesta z Komárna do Bratislavy trvá ráno hodinu 47 minút, po zmene to má byť dve hodiny a sedem minút.

Intervaly vlakov majú byť dlhšie a nepravidelné. Jednoducho zapamätateľné intervaly 30, 60 a 120 minút budú podľa analytika nahradené chaotickými.

"Medzi Komárnom a Dunajskou Stredou pôjdu vlaky každých 52 minút až dve hodiny 44 minút. V rannej špičke sa pre zastávky Kvetoslavov a Miloslavov predlžuje interval do Bratislavy až na 43 minút (dnes 28), a to vďaka zrušeniu jedného vlaku," priblížil šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo s tým, že sa zhorší aj dochádzka do zamestnania, napríklad, na nočné zmeny do Bratislavy.

SkryťVypnúť reklamu

Prevážanie prázdnych vagónov

Poukázal aj na vyhadzovanie peňazí na nezmyselné prevážanie prázdnych vagónov.

"Ministerstvo požaduje, aby veľkokapacitné súpravy, mimochodom najdrahšie na prevádzku, jazdili aj mimo špičku na najprázdnejších vlakoch (napríklad o 23:00 z Bratislavy), naopak, niektoré vlaky v špičke môžu mať nedostatočnú kapacitu (o 18:00 z Bratislavy)," poznamenal Cenký.

Upozornil aj na zhoršenie prípojov, pritom niektoré zaniknú, iné budú len občas a iba v jednom smere, čakanie sa predĺži.

"Vďaka chaotickým intervalom budú mať prípoje len niektoré vlaky a pre zlú koordináciu vlakov navyše len pri ceste tam (cesta späť bude bez prípoja). Úplne zanikne napríklad veľmi využívaný prípoj z Komárna smerom do Česka," dodal Cenký.

SkryťVypnúť reklamu

Záujemcovia kritizovali krátkosť času

Ponuky v tendri na výber dopravcu na trati medzi Bratislavou a Komárnom v pondelok neotvárali.

Ministerstvo dopravy a výstavby potvrdilo, že termín otvárania ponúk určený na 17. februára presunie z dôvodu dodržania procesných postupov.

Rezort neuviedol, koľko uchádzačov predložilo ponuku v predĺženej lehote do 14. februára.

Ponuku mohla predložiť spoločnosť RegioJet, a. s., ktorá prevádzkuje osobnú železničnú dopravu medzi hlavným mestom a Žitným ostrovom takmer osem rokov. Nechcela to však potvrdiť.

Ďalší traja zo štyroch dopravcov, ktorí z pôvodných piatich uchádzačov splnili podmienky účasti - Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., Arriva a Leo Express, informovali, že ponuku nepodali pre výhrady najmä ku krátkym termínom na zabezpečenie vozidiel a na prípravu kvalifikovanej ponuky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 212
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 6 643
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 448
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 976
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 174
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 921
  7. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 766
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 690

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 940
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 627
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 476
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 308
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 288
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 027
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 014
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 859
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 15 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 16 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23. mar
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 23. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 940
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 627
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 476
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 308
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 288
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 027
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 014
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 859
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu