SME

Vlaky zadarmo a ícečká treba zachovať, zhodujú sa experti strán

Niektorí sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj pre autobusovú dopravu.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Archív SME/Gabriel Kuchta)

BRATISLAVA. Bezplatnú osobnú železničnú prepravu pre študentov a dôchodcov a expresné štátne vlaky InterCity (IC) medzi Bratislavou a Košicami je potrebné zachovať aj po nasledujúcich parlamentných voľbách.

Zhodujú sa na tom experti viacerých strán, ktorí v predvolebnej ankete odpovedali agentúre SITA na otázky v oblasti dopravy.

Niektorí z nich sa vyslovili za rozšírenie bezplatnej prepravy aj v autobusovej doprave.

Hnutie Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽaNO) tvrdí, že hlavným problémom bezplatnej prepravy v jej súčasnej podobe je to, že je zavedená len v železničnej doprave.

SkryťVypnúť reklamu

"Tento stav je nespravodlivý voči obyvateľom, ktorí nemajú prístup k železničnej doprave, významne kriví prirodzené prepravné prúdy a významne komplikuje zapojenie sa železničnej dopravy do integrovaných dopravných systémov," uviedol poslanec a tieňový minister dopravy za OĽaNO Ján Marosz.

Považujú preto za dôležité zaviesť zhodné prepravné a tarifné podmienky vo vlakoch i v autobusoch.

Systém bezplatnej vlakovej dopravy podľa gestora koalície PS/Spolu pre dopravu Martina Pekára zabezpečil sprístupnenie a zatraktívnenie tejto dopravy pre širšie vrstvy obyvateľstva a nie je vhodné ho rušiť.

"Doprava po železnici je najekologickejšia, z tohto dôvodu bude naša strana podporovať všetky možnosti na presun cestujúcich na vlakovú dopravu," povedal Pekár.

SkryťVypnúť reklamu

"Medzi naše priority patrí obnova vozidlového parku a hnacích vozidiel, aby sme mohli cestujúcej verejnosti ponúknuť nielen bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny cestujúcich, ale zároveň, aby sa táto doprava stala atraktívnou, bezpečnou a spoľahlivou pre všetkých cestujúcich," podotkol.

Strana Za ľudí je za to, aby bola bezplatná vlaková doprava zachovaná. "Zároveň je potrebné zvážiť jej rozšírenie aj na iné druhy verejnej dopravy, keďže nie všetci dnes majú dostupnosť vlaku a teda nevedia tieto zľavy využívať. Budeme zvažovať vyššiu adresnosť zliav v doprave, aby sa dostali najmä k tým, ktorí ju naozaj potrebujú," informoval garant pre dopravu v strane Za ľudí Peter Sádovský.

Zároveň je prezidentom Zväzu autobusovej dopravy a dlho bol generálnym riaditeľom autobusovej spoločnosti Slovak Lines.

SkryťVypnúť reklamu

Dopravný analytik strany Sloboda a Solidarita (SaS) Jozef Drahovský uviedol, že slovo bezplatná je veľmi nešťastné.

"Lebo to navádza predstavu, že takáto doprava nič nestojí. Je samozrejmé, že zľavy pre mladú a starú generáciu je potrebné zachovať a pretransformovať ju aj na autobusy," poznamenal.

Aj podľa Kresťanskodemokratického hnutia (KDH) bezplatnú vlakovú dopravu pre vybrané skupiny obyvateľstva je potrebné zachovať. "KDH zároveň vo svojom programe navrhuje rozšíriť zľavu na prímestskú autobusovú dopravu pre odkázané skupiny obyvateľov vo výške 90 percent," priblížil podpredseda KDH Pavol Zajac.

Za zachovanie súčasného systému v bezplatnej vlakovej doprave sa vyslovil aj poslanec Martin Beluský za Ľudovú stranu Naše Slovensko. Bezplatná doprava vlakmi pre študentov a dôchodcov funguje od novembra 2014.

SkryťVypnúť reklamu

V prípade IC vlakov považuje OĽaNO existenciu expresných vlakov za nevyhnutnú pre veľkú vzdialenosť medzi Košicami a Bratislavou. Súčasná ponuka štyroch párov vlakov denne nie je podľa hnutia dostatočná.

"Na základe doterajších skúseností nepovažujeme za celkom reálne očakávať, že takto koncipovaná doprava bude ekonomicky samonosnou. Z tohto dôvodu považujeme za užitočné vypísať súťaž na zabezpečenie segmentu expresných vlakov medzi Bratislavou a Košicami a očakávame, že optimálnu cenu takéhoto produktu vygeneruje trh," uviedol Marosz.

Prevádzku IC vlakov bez dotácií od štátu obnovila Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) koncom roka 2016.

"Prevádzkovanie IC vlakov ZSSK, napriek pôvodne politickému rozhodnutiu, sa javí ako vhodné. V podstatnej časti EÚ je uvedená činnosť v rukách spoločností ovládaných štátom, nie je nutná liberalizácia za každú cenu," vyhlásil Pekár. Slovensko je podľa neho v tejto oblasti ďalej ako okolité štáty.

SkryťVypnúť reklamu

"Spojenie najmä medzi Košicami a Bratislavou je potrebné posilniť a ponúknuť kvalitnejšie vlakové súpravy a vyšší komfort cestovania," dodal Pekár.

K prioritám PS/Spolu podľa neho patrí posilňovanie vlakovej dopravy a nie rušenie vlakových spojov. Na kľúčových tratiach podľa Sádovského by nemal fungovať len jeden dopravca, ale viacerí.

"Záujem o cestovanie medzi západom a východom Slovenska je veľký, s potenciálom rastu. Štátny dopravca zároveň musí mať aj svoje prémiové produkty, aby bol komplexným a kvalitným poskytovateľom služieb a túto jeho kompetenciu by sme chceli ďalej rozvíjať," povedal expert.

Štátny dopravca podľa neho musí byť garantom kvalitných služieb pre rozhodujúcu časť obyvateľstva.

"Fungovať má všetko, čo sa dokáže bez dotácií uživiť," tvrdí Drahovský. "IC vlaky by mali fungovať aj naďalej," myslí si Zajac. Za pokračovanie IC vlakov je aj Beluský.

SkryťVypnúť reklamu

Doprava
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 4. 2025)
USD 1.136
AUD 1.776
CZK 24.969
JPY 162.800
CAD 1.574
GBP 0.851
HUF 404.480
PLN 4.276
CHF 0.942
SEK 10.997

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  2. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  3. Probiotiká nie sú len na trávenie
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  7. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  8. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 271
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 990
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 261
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 660
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 173
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 959
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 625
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave 1 339
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 068
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 206
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 11 639
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 248
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 353
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 6 437
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 741
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 711
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 068
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 206
  3. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 11 639
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 248
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 353
  6. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 6 437
  7. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 5 741
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 711
  1. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  2. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  3. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  4. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  5. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  6. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
  7. Post Bellum SK: Mlčanie po výbuchu: Komunistická propaganda a Černobyľ
  8. Radko Mačuha: Bombic začal verbálne útočiť na Fica. ( pozor vulgarizmy)
SkryťZatvoriť reklamu