SME

Ekonóm o návrhu Sme rodina: Diaľničná sieť v Rakúsku je úplne iná

Sme rodina navrhuje vyčleniť vybrané štátne spoločnosti z okruhu verejných financií.

Štefan Holý (Sme rodina).Štefan Holý (Sme rodina). (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Potreba dodatočného zadlžovania štátu nie je podľa riaditeľa Inštitútu hospodárskej politiky (IHP) Františka Palka problémom slovenskej ekonomiky.

Slovensko podľa neho nevyužíva z eurofondov miliardy eur. Tie by mohlo investovať do projektov, avšak kapacitne to nezvláda. V závere súčasného programového obdobia čerpanie európskych zdrojov dosahuje necelú tretinu z alokovanej sumy vyše 15 miliárd eur.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ekonóm sa vyjadril pre agentúru SITA k návrhu hnutia Sme rodina na vyčlenenie vybraných štátnych spoločností a organizácií v rámci ministerstva dopravy a výstavby z okruhu verejných financií, aby si mohli vo veľkom požičiavať na potrebné investície na diaľnice, cesty, či železnice a nájomné byty.

SkryťVypnúť reklamu

Tieto peniaze by neboli súčasťou verejného dlhu.

"Táto téma má dve dimenzie. Jedna hovorí o potrebe sa zadlžovať, hoci rozumne a investične, a druhá o spôsobe zadlžovania, a teda o vyčlenení konkrétnych štátnych firiem zo sektora verejnej správy," uviedol Palko.

Palko: Minister dopravy tu veľa nezmôže

Upozornil, že v tomto prípade rozhoduje Eurostat, teda štatistický úrad Európskej únie, pričom minister financií pri tom môže konať len obmedzene a nie je to kompetencia ministra dopravy a výstavby.

"Minister financií tu len môže rokovať a dodávať podpornú dokumentáciu, ale ani on o tom nerozhoduje. A čo sa týka zadlžovania, riadenie štátneho dlhu je v pôsobnosti ministra financií, ktorý však môže konať len v súlade so zákonom o štátnom rozpočte, ktorý schvaľuje parlament," podotkol expert.

SkryťVypnúť reklamu

Minister dopravy tu podľa neho veľa nezmôže, preto treba byť veľmi opatrný v rozdávaní nádejí. "Pred voľbami možno hovoriť čokoľvek, aby ste dali ľuďom nádej. Po voľbách už nastáva praktická politika a vtedy sľuby sú konfrontované s možnosťami," poznamenal Palko.

Hnutie Sme rodina sa inšpirovalo Rakúskom

Hnutie Sme rodina navrhuje vyňať z okruhu verejných financií Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), Slovenskú správu ciest (SSC), Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), Železničnú spoločnosť Slovensko. (ZSSK) či Štátny fond rozvoja bývania (ŠFRB).

Hnutie sa inšpirovalo Rakúskom, kde diaľničná spoločnosť Asfinag nie je súčasťou verejného sektora. Ekonomický odborník a predbežný kandidát Sme rodina na ministra dopravy a výstavby Štefan Holý poukázal na veľký modernizačný, resp. investičný dlh v infraštruktúre.

SkryťVypnúť reklamu

"Ten predstavuje, napríklad, len na železnici sumu približne 15 miliárd eur, v oblasti výstavby diaľnic asi 18 miliárd eur, v oblasti opráv ciest I. až III. triedy šesť až osem miliárd eur, v zdravotníctve okolo šesť miliárd eur, v školstve približne šesť miliárd eur," uviedol Holý k programu hnutia.

Celkový odhadovaný modernizačný dlh Slovenskej republiky je asi 75 miliárd eur.

"Až preinvestovaním tejto čiastky budeme mať na Slovensku porovnateľnú infraštruktúru a vybavenie nemocníc či škôl na úrovni Rakúska alebo Belgicka. Na riešenie tejto otázky ani zďaleka nebudú stačiť eurofondy," dodal Holý.

Expert: Nie je to ani náhoda, ani neschopnosť

Zaradenie štátnych spoločností vo verejnej správe nie je podľa riaditeľa IHP náhoda alebo neschopnosť štátnych úradníkov a doterajších ministrov financií v nepresadení takéhoto režimu štátnych firiem.

SkryťVypnúť reklamu

"Podľa metodiky Eurostatu platnej pre všetky krajiny NDS je tak napojená finančne na štát, že bez neho nemôže fungovať. Preto tieto úvahy a kroky budú len stratou energie a času, prinesie to len zdržanie iných krokov, ktoré by mali smerovať k dostavbe cestnej a diaľničnej infraštruktúry."

Šéf IHP František Palko

"Národnú diaľničnú spoločnosť sme zakladali počas druhej vlády Mikuláša Dzurindu s cieľom, aby takáto firma na rozdiel od Slovenskej správy ciest nebola zaradená do sektora verejnej správy. Chceli sme zvýšiť úverovú kapacitu štátu na investície. Presne ten istý cieľ ako dnes počúvame," pripomenul Palko.

Po niekoľkých rokoch na základe rozhodnutia Eurostatu štát musel NDS nielen zaradiť do sektora verejnej správy, ale aj upraviť spätne vykazovanie deficitu verejných financií za niekoľko rokov dozadu s dôsledkom jeho zhoršenia.

"Podľa metodiky Eurostatu platnej pre všetky krajiny NDS je tak napojená finančne na štát, že bez neho nemôže fungovať. Preto tieto úvahy a kroky budú len stratou energie a času, prinesie to len zdržanie iných krokov, ktoré by mali smerovať k dostavbe cestnej a diaľničnej infraštruktúry," uviedol Palko.

SkryťVypnúť reklamu

Tvrdí, že nie je možné urobiť jednoduchý záver, že keď rakúska diaľničná spoločnosť Asfinag nie je v sektore verejnej správy a je schopná sama fungovať, že to isté musí aj NDS.

"Diaľničná sieť z hľadiska rozsahu, výstavby a úrovne v Rakúsku je úplne iná ako v prípade Slovenska. Tam už diaľnice majú, my ich budujeme a preto aj finančný model oboch spoločností je o niečom úplne inom," priblížil Palko.

Napríklad, ŽSR podľa analytika museli dodatočne zaradiť do verejnej správy, lebo nie sú a ani nebudú schopné fungovať bez vplyvu štátu.

Ak nová vláda zabezpečí profesionalizáciu manažmentu v štátnych spoločnostiach, podľa odborníka si zaslúži veľkú úctu. Teraz to však naďalej berie ako zotrvačnosť predvolebnej rétoriky.

"Súhlasím však, že štátne firmy si vyžadujú kvalitných odborníkov, a to nielen na úrovni vrcholového a stredného manažmentu, ale aj na úrovni nižšieho manažmentu a všetkých odborných profesií. Som tiež za to, aby sa nastavili zmysluplné a efektívne pravidlá vo vzťahu štát a štátna firma," dodal Palko.

SkryťVypnúť reklamu

Takéto podmienky by podľa neho mali byť samozrejmosťou, opäť však treba počkať na skutky a porovnať ich so sľubmi.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 193
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 941
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 006
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 632
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 500
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 017
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 340
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 473
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 143
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 273
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 786
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 669
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 473
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 376
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 244
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 143
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 273
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu