BRATISLAVA. Spoločnosti v autobusovej a železničnej doprave pre následky koronavírusu počítajú s poklesom počtu cestujúcich a tým aj tržieb.
Celkové dopady na svoje hospodárenie z dôvodu šírenia nákazy vo vyjadreniach pre agentúru SITA zatiaľ nedokázali odhadnúť.
Dopady zatiaľ nevedia odhadnúť
Autobusový dopravca Slovak Lines, a. s. v stredu informoval, že zníženie počtu cestujúcich bude mať vplyv na jeho ekonomiku, pričom marža autodopravcov na komerčných linkách je veľmi nízka, na úrovni päť až osem percent.

"Presný dopad však nevieme momentálne odhadnúť," uviedla hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.
Rovnako, ako pre mnohé ďalšie spoločnosti, je to podľa nej nová skúsenosť aj pre nich, preto dopad opatrení proti koronavírusu na ekonomiku spoločnosti momentálne nedokážu predvídať.
"Cezhraničné autobusové linky Slovak Lines do Viedne, Budapešti či Hainburgu sú naďalej v prevádzke v bežnom režime, no s najväčšou pravdepodobnosťou budeme nútení urobiť v najbližšom čase úpravy cestovného poriadku z dôvodu nižšieho záujmu o cestovanie," dodala Vozárová s tým, že situáciu pozorne sledujú.
Cestovanie vlakmi pomaly klesá
Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), zabezpečujúca osobnú dopravu, potvrdila, že cestovanie vlakmi postupne klesá, no netrúfa si odhadnúť vplyv na tržbách.
"Vieme len predpokladať na základe skúseností z minulosti, že ak sa situácia upokojí (v horizonte troch, štyroch týždňov), návrat do pôvodného tempa bude trvať postupne niekoľko mesiacov," poznamenal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Podľa neho je príliš skoro predpokladať celkový ekonomický dopad.
"Vstupuje do toho veľké množstvo faktorov. Nevieme, do akej miery sa epidémia rozšíri na našom území, dokedy potrvá a aký vplyv to bude mať na cestovanie, na tržby a na ďalšie s tým súvisiace opatrenia," dodal Kováč.
Zdravie je prvoradé
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), štátny správca železničnej infraštruktúry, nemá preventívne opatrenia súvisiace s koronavírusom zatiaľ vyčíslené.
"Avšak predpokladáme, že pri rozsahu infraštruktúry a počte zamestnancov budú vysoké. Zdravie cestujúcich a zamestnancov je však prvoradé," informoval hovorca ŽSR Michal Lukáč.
V súčasnosti podľa neho nie je možné presne odhadnúť, aký bude rozsah mimoriadnych udalostí súvisiacich s koronavírusom.
"O vplyvoch je preto predčasné hovoriť. ŽSR urobia všetko preto, aby bol dopad na činnosť manažéra železničnej infraštruktúry čo najmenší," uzavrel Lukáč.
Dopady zatiaľ neriešia
Dopravná skupina Arriva, prevádzkujúca hlavne prímestskú autobusovú dopravu v štyroch krajoch na Slovensku, informovala, že dopadom na hospodárenie spoločností sa bude venovať až následne, a to v závislosti od rozsahu a dĺžky trvania mimoriadnych okolností.
"Spoločnosti Arriva na Slovensku poskytujú najmä služby vo verejnom záujme, preto sa v tieto dni prioritne venujeme prijímaniu preventívnych opatrení na ďalšie zvýšenie bezpečnosti cestujúcich a vodičov a v spolupráci s objednávateľmi - krajmi a mestami a prípadnému prispôsobovaniu sa cestovných poriadkov novej situácii," hovorí šéfka pre obchod a komunikáciu firiem Arriva na Slovensku Petra Helecz.
Koronavírus SARS-CoV-2
Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.
- 25 otázok a odpovedí o Covid-19: všetko čo potrebujete vedieť o nákaze a prevencii
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk a obmedzením dotykov tváre
- Ako si správne umývať ruky
- Čo sú to vírusy a ako sa šíria?
- Ako sa vírusy prenášajú zo zvierat na ľudí?
- Funguje ochrana pomocou rúšok a respirátorov?
- Prečo WHO vyhlásila globálny stav núdze?
- Kto sú to superprenášači?
- Ako sa nový koronavírus rozšíril vo svete? (graf)
- Čo ak 2019-nCoV nezmizne? Dva možné scenáre spolužitia ľudstva a vírusu