SME
Sobota, 25. jún, 2022 | Meniny má Tadeáš

Autobusoví a vlakoví dopravcovia rátajú s poklesom cestujúcich

Aké dopady bude mať koronavírus na hospodárenie firiem, odhadnúť nevedia.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Spoločnosti v autobusovej a železničnej doprave pre následky koronavírusu počítajú s poklesom počtu cestujúcich a tým aj tržieb.

Celkové dopady na svoje hospodárenie z dôvodu šírenia nákazy vo vyjadreniach pre agentúru SITA zatiaľ nedokázali odhadnúť.

Dopady zatiaľ nevedia odhadnúť

Autobusový dopravca Slovak Lines, a. s. v stredu informoval, že zníženie počtu cestujúcich bude mať vplyv na jeho ekonomiku, pričom marža autodopravcov na komerčných linkách je veľmi nízka, na úrovni päť až osem percent.

SkryťVypnúť reklamu
Súvisiaci článok Koronavírus komplikuje medzinárodnú prepravu tovarov Čítajte 

"Presný dopad však nevieme momentálne odhadnúť," uviedla hovorkyňa Slovak Lines Eva Vozárová.

Rovnako, ako pre mnohé ďalšie spoločnosti, je to podľa nej nová skúsenosť aj pre nich, preto dopad opatrení proti koronavírusu na ekonomiku spoločnosti momentálne nedokážu predvídať.

"Cezhraničné autobusové linky Slovak Lines do Viedne, Budapešti či Hainburgu sú naďalej v prevádzke v bežnom režime, no s najväčšou pravdepodobnosťou budeme nútení urobiť v najbližšom čase úpravy cestovného poriadku z dôvodu nižšieho záujmu o cestovanie," dodala Vozárová s tým, že situáciu pozorne sledujú.

Cestovanie vlakmi pomaly klesá

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK), zabezpečujúca osobnú dopravu, potvrdila, že cestovanie vlakmi postupne klesá, no netrúfa si odhadnúť vplyv na tržbách.

SkryťVypnúť reklamu

"Vieme len predpokladať na základe skúseností z minulosti, že ak sa situácia upokojí (v horizonte troch, štyroch týždňov), návrat do pôvodného tempa bude trvať postupne niekoľko mesiacov," poznamenal hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

Podľa neho je príliš skoro predpokladať celkový ekonomický dopad.

"Vstupuje do toho veľké množstvo faktorov. Nevieme, do akej miery sa epidémia rozšíri na našom území, dokedy potrvá a aký vplyv to bude mať na cestovanie, na tržby a na ďalšie s tým súvisiace opatrenia," dodal Kováč.

Zdravie je prvoradé

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR), štátny správca železničnej infraštruktúry, nemá preventívne opatrenia súvisiace s koronavírusom zatiaľ vyčíslené.

"Avšak predpokladáme, že pri rozsahu infraštruktúry a počte zamestnancov budú vysoké. Zdravie cestujúcich a zamestnancov je však prvoradé," informoval hovorca ŽSR Michal Lukáč.

SkryťVypnúť reklamu

V súčasnosti podľa neho nie je možné presne odhadnúť, aký bude rozsah mimoriadnych udalostí súvisiacich s koronavírusom.

"O vplyvoch je preto predčasné hovoriť. ŽSR urobia všetko preto, aby bol dopad na činnosť manažéra železničnej infraštruktúry čo najmenší," uzavrel Lukáč.

Dopady zatiaľ neriešia

Dopravná skupina Arriva, prevádzkujúca hlavne prímestskú autobusovú dopravu v štyroch krajoch na Slovensku, informovala, že dopadom na hospodárenie spoločností sa bude venovať až následne, a to v závislosti od rozsahu a dĺžky trvania mimoriadnych okolností.

"Spoločnosti Arriva na Slovensku poskytujú najmä služby vo verejnom záujme, preto sa v tieto dni prioritne venujeme prijímaniu preventívnych opatrení na ďalšie zvýšenie bezpečnosti cestujúcich a vodičov a v spolupráci s objednávateľmi - krajmi a mestami a prípadnému prispôsobovaniu sa cestovných poriadkov novej situácii," hovorí šéfka pre obchod a komunikáciu firiem Arriva na Slovensku Petra Helecz.

SkryťVypnúť reklamu

Koronavírus SARS-CoV-2

Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 6. 2022)
USD 1.052
AUD 1.525
CZK 24.731
JPY 142.190
CAD 1.366
GBP 0.858
HUF 401.340
PLN 4.702
CHF 1.007
SEK 10.694

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  5. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  6. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  7. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 196
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 118
  3. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 7 073
  4. Nechcete prísť o vozidlo do pár sekúnd? Vyhnite sa tejto chybe. 4 904
  5. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 787
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 4 350
  7. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 4 100
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 691

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 989
  2. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 304
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 083
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 718
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 644
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 896
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 799
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 677
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Šéf rodinnej firmy Unipas Maroš Kara

Rodinná firma Unipas z Hornej Nitry má tridsaťročnú tradíciu a klientov od protinožcov.


23. jún
Čokoláda Toblerone

Dôvodom je aj lacnejšia pracovná sila na Slovensku.


23. jún

Požadujú aj prijatie legislatívnych opatrení na zamedzenie nekontrolovateľného rastu výrobných nákladov pekárov.


TASR 19 h
Vizualizácia projektu Nová Matadorka.

Vzniknúť má celá štvrť s občianskou vybavenosťou.


23. jún

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  2. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  3. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  1. Soňa Bulbeck: Ako šklbú turistov inde... 7 989
  2. Teodor Pasternák: Posadili ma do "správneho" lietadla. To druhé havarovalo. 7 304
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku) 7 083
  4. Věra Tepličková: Mala by som byť po dnešku pokojnejšia, pani Kavecká? 6 718
  5. Monika Vojčíkova: Nie je Pavlínka ako Pawlinka 6 644
  6. Felipe Sánchez López: Opatrovatelia alebo novodobí slovenskí otrokári 5 896
  7. Post Bellum SK: Kocáb: Boli schopní aj tmu vydávať za dôkaz toho, že tam nie sú jadrové hlavice 5 799
  8. Věra Tepličková: Igi zasa ukazuje figy alebo O tom, ako sa Edo unáhlil 5 677
  1. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  2. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  5. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  6. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 40. - Arktída - Expedícia MacMillan s účasťou amerického letectva z roku 1925
  8. Lívia Hlavačková: Je Ajurvéda naozaj taká prastará, ako vravia?
SkryťZatvoriť reklamu