Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena

Čo robiť, keď vám zrušili let alebo sa bojíte nastúpiť do lietadla?

Aké má cestujúci práva.

(Zdroj: TASR/AP)

Tento text je odomknutý a môže si ho tak bez obmedzenia prečítať každý. Aj ostatné články o novom koronavíruse nájdete na SME.sk i na Indexe odomknuté. Rozhodli sme sa tak, pretože to považujeme za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu žurnalistiku, môžete to urobiť kúpou predplatného.

Pre strach z rýchlo sa šíriacej choroby a obáv o zdravie letecké spoločnosti či vlády rušia lety. Letenky často stornujú aj samotní pasažieri.

Situácia sa vyvíja každý deň. Od pondelka sú zakázané všetky lety zo Slovenska do Talianska. Neodporúča sa cestovať do Číny, Južnej Kórey, Talianska či Iránu. Aerolínie škrtajú letecké spojenia naprieč celým svetom pre dva hlavné dôvody.

Prvý je bezpečnostný - je ním obava z rýchleho šírenia sa vírusu a nedostatočných hygienických opatrení. Druhý dôvod je ekonomický - prepad záujmu cestujúcich o niektoré linky.

Článok pokračuje pod video reklamou

Letecké spoločnosti v posledných týždňoch prichádzajú o najlukratívnejšiu skupinu cestujúcich - firemných zákazníkov, ktorí si kupovali miesta v biznis triede.

Mnohé korporácie vrátane tých na Slovensku zakázali zamestnancom cestovať na pracovné cesty až do odvolania.

Biznis klientela nie je veľká - podľa leteckých prepravcov tvorí 12 percent všetkých cestujúcich, no práve na nich aerolínie najlepšie zarábajú a tvoria im 75 percent zisku.

Prepady v predajoch leteniek

Súvisiaci článok Ryanair i Lufthansa prudko padajú, aerolinky húfne rušia lety Čítajte 

Letecké spoločnosti i predajcovia leteniek už pociťujú prepad záujmu o cestovanie.

Najväčší predajca leteniek v Česku Student Agency, ktorý je populárny aj u nás, už priznal, že prepady počíta oproti rovnakému obdobiu z minulého roka v desiatkach percent.

"Najväčší pokles sme zaznamenali pri destináciách v juhovýchodnej Ázii, ako sú Thajsko, Srí Lanka či Bali. Rastie však záujem o letenky na menšie letisko napríklad Krabi, pretože cestujúci sa chcú vyhnúť rušnému Bangkoku," vysvetľuje riaditeľka predaja leteniek v Student Agency Věra Janičinová.

Túto nepriaznivú situáciu využívajú cestovatelia, ktorí sa neboja (niekedy sebecky) riskovať. Tým, že chýba dopyt, letenky môžu kúpiť o niečo lacnejšie než obvykle.

"Viaceré aerolínie spustili akciové výpredaje leteniek do New Yorku, ktoré sa v spiatočnej verzii teraz dajú kúpiť aj za menej ako 400 či 350 eur. Dokonca aj s odletom o niekoľko mesiacov," tvrdí hovorca predajcu leteniek Pelikán Jozef Rybár.

Dá sa očakávať, že z dôvodu nižšej obsadenosti kapacít by mohli ceny leteniek do niektorých destinácii ešte klesnúť o pár percent. Ceny leteniek sa však dlhodobo držia na nízkej úrovni, takže klesať už veľmi nemajú kam.

Na čo má cestujúci nárok?

Zrušenie letu leteckou spoločnosťou z dôvodu výskytu koronavírusu je považované za takzvanú mimoriadnu okolnosť, zvanú ako vis major (vyššia moc). Inými slovami vyššiu moc letecké spoločnosti nevedia ovplyvniť, preto cestujúci nemá nárok na odškodné za zrušenie letu z tohto dôvodu. Odškodné sa vypláca navyše, nie je to teda uhradenie ceny letenky.

Cestujúci má však právo na refundáciu celej letenky alebo na náhradný let. "V prípade zrušených letov vraciame cestujúcim peniaze za kúpené letenky alebo meníme termíny cesty na neskoršie obdobie. Dopravcovia pre aktuálnu situáciu publikovali aj mimoriadne podmienky," tvrdí riaditeľka predaja Student Agency Věra Janičinová.

Nejde pritom o benefit Student Agency, ale o Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady číslo 261/2004, ktoré chráni spotrebiteľa, a platí pre všetky aerolínie i predajcov leteniek.

Nie vždy sa dá vyberať

Cestujúci si tak môže vybrať jednu z možností. Európske spotrebiteľské centrum odporúča vzhľadom na neistú situáciu zvoliť si radšej prvú, teda nárok na uhradenie ceny letenky. Poskytnutie náhradného letu môže byť vzhľadom na uvádzané prognózy značne komplikované.

V niektorých prípadoch cestujúci nemá možnosť výberu. Je to v prípade, ak letí do Číny alebo zo Slovenska do Talianska, kde sa zrušili všetky lety rozhodnutím slovenskej vlády.

"Pri zrušení letov cez Čínu neboli žiadne náhradné lety k dispozícii, lebo sa jednoducho všetky zrušili. A tak keď mal niekto let cez Air China, tak aerolínie mu nevedeli dať náhradný let, lebo každá ich linka letela cez Čínu," vraví cestovateľka a blogerka Janka Schweighoferová z blogu Travelhacker. Air China tak musí refundovať cenu letenky.

Súvisiaci článok Poistka a koronavírus: strach sa poistiť nedá, karanténa je tiež problém Čítajte 

Ak má cestujúci letenku napríklad na let Singapore Airlines do Sydney s prestupom v Singapure, zrušiť letenku nemôže bezplatne.

Špeciálne podmienky na bezplatnú zmenu leteniek pre koronavírus platia iba na lety smerujúce do Číny alebo s prestupom na čínskych letiskách (v niektorých prípadoch aj v Taiwane alebo v Hongkongu).

V praxi je pri refundácii oveľa jednoduchšie komunikovať priamo s leteckými spoločnosťami ako s predajcami leteniek. Niektoré weby síce ponúkajú najlacnejšie letenky, ale v prípade reklamácií či vrátenia peňazí nezdvihnú telefón alebo sa vykrúcajú, že nevedia ponúknuť alternatívny let.

Blogerka Janka Schweighoferová tvrdí, že dobrí predajcovia patria napríklad pod značku Priceline Group (Expedia, Orbitz, Ebookers, Travelocity), ktorí majú o niečo drahšie letenky, no zároveň aj lepší zákaznícky servis. "V konečnom dôsledku máte stále nárok na náhradný let, len cesta k nemu bude otravnejšia," tvrdí.

Taktika leteckých spoločností

Každá letecká spoločnosť ruší lety podľa svojho uváženia. Aerolínie začali rušiť prvé lety nad starým kontinentom začiatkom marca, keď sa situácia v Európe začínala zhoršovať.

Ich opatrenia však neboli okamžité - väčšina leteckých spoločnosti rušila lety v aspoň dvojtýždňovom predstihu. Príkladom je British Airways, ktorý ohlásil 3. marca zrušenie viac než dvoch stoviek letov od 16. do 28. marca.

Oficiálne tvrdili, že chcú zamedziť riziku šírenia koronavírusu. Skutočným dôvodom boli poloprázdne lietadlá. Ak by bol za zrušením niektorých liniek skutočne koronavírus, lety by ukončili okamžite a nečakali by dva týždne.

Letecké spoločnosti sa dvojtýždňovým predstihom chcú vyhnúť odškodneniu cestujúcich. Ak zruší dopravca let, ktorý sa má uskutočniť do dvoch týždňov, musí cestujúcemu poskytnúť náhradný let podľa dostupnosti alebo vrátiť cenu lístka.

No okrem tomu mu musí vyplatiť odškodné vo výške od 250 do 600 eur podľa letovej vzdialenosti. Kompenzácia sa neposkytuje v prípade, že by cestujúci náhradným spojením cestoval v približne rovnakom čase, ako bol plánovaný pôvodný let.

Pri letoch do 1500 kilometrov, čo je napríklad linka medzi Bratislavou a Milánom, je odškodné 250 eur. Domôcť sa odškodenia však môže byť spojené s problémami.

Najskôr by mal poškodený požiadať leteckú spoločnosť o vyplatenie náhrady. V sprievodnom liste by mal stanoviť lehotu, do ktorej požaduje o vyplatenie náhrady.

Ak kupoval letenku cez predajcu typu Pelikán, treba kontaktovať priamo jeho. "Pelikán bude vo vašom mene komunikovať s leteckou spoločnosťou a zabezpečí vrátenie peňazí. Vzhľadom na zdĺhavejšie procesy pri refundácii leteniek od leteckých spoločností a vážnosť situácie to však bude trvať niekoľko týždňov," upozorňuje predajca na svojom webe.

Čo so strachom?

Ak let do rizikovej destinácie nebol zrušený, ale cestujúci má obavy a z dôvodu možného nakazenia nemá záujem letieť, môže požiadať svojho leteckého dopravcu o zrušenie letenky.

Niektoré spoločnosti, ako napríklad American Airlines, Emirates, United Airlines či Air France, z tohto dôvodu vydali vyhlásenie, že sa vzdávajú svojich nárokov v prípade zrušenia letenky a cestujúci si tak môžu letenku bez ďalších poplatkov zrušiť priamo u dopravcu, resp. prebookovať informuje Európske spotrebiteľské centrum.

Bezplatné zrušenie letenky treba overiť priamo v leteckej spoločnosti. Týka sa to skôr tých prémiovejších, a nie lowcostových prepravcov typu Ryainair alebo WizzAir. Výnimkou je len Finnair, ktorý umožnil zadarmo prebookovať letenku.

Emirates napríklad informujú, že v reakcii na šírenie koronavírusu umožňujú bezplatné storno letenky či jej prebookovanie na iný termín.

"Kto má letenku s odletom o päť dní, má malú šancu, že bude let zrušený. Prepravca nechce platiť odškodné. Jedine, ak by to nariadil štát. Ak majú letieť o 30 dní, je veľká šanca, že im tie letenky ešte zrušia," predpokladá Janka Schweighoferová.

Ako postupovať

Ak teda cestujete napríklad Ryanairom o 30 dní, treba počkať, ako sa situácia s epidémiou bude vyvíjať. Unáhleným stornom letenky by ste prišli o peniaze.

Súvisiaci článok Akcie letia nadol. Ak spanikárite, prehrali ste Čítajte 

Do mesiaca sa totiž môžu diať tri najpravdepodobnejšie scenáre:

  1. Letecká spoločnosť buď let sama zruší a cestujúci dostane naspäť sto percent ceny letenky, alebo si bude môcť vybrať náhradný dátum letu.
  2. Letecké spoločnosti budú nútené lety zrušiť nariadením štátov, tak ako to urobilo Slovensko pri zákaze letov do Talianska. Aj vtedy bude letecká spoločnosť musieť vrátiť celú sumu za letenku, ale bez finančného odškodnenia.
  3. Situácia sa vyrieši, prípadne jednoducho stornujete letenku pár hodín pred odletom. Či ju zrušíte mesiac vopred, alebo deň pred odletom, je jedno a výška straty je rovnaká.

Problém môže pri nízkonákladových aerolíniách nastať pri letoch, ktoré na seba nadväzujú (cez prestupy). Napríklad sa môže stať, že dopravca jeden let zruší a druhý nadväzujúci už nie.

Ako náhradu za zrušenie cestujúcemu musí ponúknuť náhradný let alebo vrátenie peňazí, no ak náhradný let je nevyhovujúci, pretože by zmeškal nadväzujúci let, klient bude stratový.

Dostane peniaze za prvý let, ale druhý let mu nik neuhradí. Klient môže skúšať zavolať na call centrum a žiadať o výnimku, no zázraky by čakať nemal.

Najčítanejšie z ekonomiky

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  3. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  1. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  2. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  3. Originálne ochranné rúško pre každého!
  4. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  5. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  6. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  7. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  8. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  9. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  10. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 28 359
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 27 548
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 988
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 20 408
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 20 373
  6. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 952
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 553
  8. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 15 838
  9. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 172
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 094

Téma: Koronavírus SARS-CoV-2

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Vírusy a vírusové ochorenia

Hlavné správy zo Sme.sk

Ľudia v štátnej karanténe majú strach: Chorých a zdravých neoddeľujú dostatočne

Premiér má vraj informáciu, že si v karanténe ľudia robia žúrky.

Ubytovňa v Gabčíkove, ktorá slúži ako karanténa pre ľudí ktorí prišli zo zahraničia kvôli novému koronavírusu.
Dobré ráno

Dobré ráno: Matovič nemusí zostať premiérom

Čo sa deje vo vládnej koalícii a ako krízu zvláda Igor Matovič.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Ešte chvíľu v tomto duchu a príde slovexit

Takto sme si tú transparentnosť nepredstavovali.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Správkyňa Lenka Ivanová, ktorá riadi konkurz na majetok odsúdeného Ladislava Bašternáka.

Neprehliadnite tiež

Komentár Branislava Benčata

Igorko má 9mm a Robo sa chytá za brucho

Vidina normálu sa rozplýva ako vidina veľkonočných koláčov.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Teraz by sa nám hodila koruna

Kto zastaví odhodlanie premiéra zlikvidovať ekonomiku?