BRATISLAVA. Aktuálny zákaz cestovania z Európy do USA, o ktorom rozhodol americký prezident Donald Trump z dôvodu šírenia koronavírusu, ešte viac zvýši odhadované straty leteckých dopravcov.
Očakávajú to slovenskí prevádzkovatelia leteckej dopravy s tým, že rozhodnutie prezidenta USA značne obmedzí a môže dokonca viesť k celkovému prerušeniu leteckého spojenia medzi Európou a Spojenými štátmi americkými.
Nový zákaz tieto straty znásobí
"Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) pred vyhlásením zákazu cestovania medzi EÚ a USA odhadlo stratu leteckých dopravcov na 113 mld. USD. Nový zákaz tieto straty znásobí, čím sa letecký priemysel stane najzasiahnutejším odvetvím svetovej ekonomiky a na jeho zotavenie bude potrebná pomoc národných vlád," uviedol prevádzkový riaditeľ leteckej spoločnosti AirExplore, s. r. o., Július Sedláček.

AirExplore podľa neho zároveň podporuje tvrdé preventívne opatrenia vlád, ktoré by mohli zabezpečiť zastavenie pandémie koronavírusu v čo najkratšom čase.
"Bude to znamenať výraznú redukciu a možno až úplné zastavenie letov medzi Európou a USA," zareagoval na rozhodnutie amerického prezidenta generálny riaditeľ leteckej spoločnosti Go2Sky, spol. s r. o., Daniel Ferjanček.
Poznamenal však, že toto opatrenie sa ich nedotkne, keďže v USA nemajú zákazníka.
Rušenie významných kontraktov
Dopady aktuálnej globálnej krízy na odvetvia cestovného ruchu následkami koronavírusu môžu byť pre AirExplore (zamestnáva viac ako 250 ľudí) fatálne, budú závisieť od vývoja a dĺžky trvania tejto situácie.
"Už v súčasnosti čelíme rušeniu významných dlhodobých kontraktov a aktuálne takmer nulovému dopytu po službách nepravidelnej leteckej dopravy," priblížil Sedláček.
"Z tohto dôvodu spoločnosť AirExplore v rámci krízového riadenia prijíma opatrenia na optimalizáciu až minimalizáciu nákladov, spočívajúcu v renegociácii vzťahov s dodávateľmi ako aj v škrtoch interných nákladov," dodal.
Redukcia letov z dôvodu, že ľudia prestávajú kupovať dovolenky, prípadne už zakúpené rušia, bude mať dopad aj na spoločnosť Go2Sky, ktorá dodáva na trh leteckých spoločností dodatočnú kapacitu lietadiel.

"Veríme však, že sa problém podarí kompetentným autoritám zvládnuť a všetko sa v čo najkratšom možnom čase vráti postupne do normálu. V opačnom prípade bude dopad na dopravu a turistický priemysel vo všeobecnosti katastrofický a môžeme očakávať, že celé odvetvie skolabuje," upozornil Ferjanček.
Nejde podľa neho len o zdravotný a medicínsky problém, už teraz má situácia v spojitosti s koronavírusom masívny dopad na hospodárstvo na celom svete, na čo netreba zabúdať.
"Vlády by podľa môjho názoru mali namiesto strašenia viac upokojovať ľudí, radiť, ako sa majú správať, intenzívnejšie podporovať zdravotníctvo využitím vojenských lekárov, doplniť telefónne linky na call centrách," poznamenal Ferjanček.
Vlády by tiež mali myslieť na to, že v krízovej situácii treba hľadať cesty ako udržať sektor služieb v chode, napríklad, dočasnými odvodovými prázdninami pre tých, ktorí zamestnávajú ľudí a nemajú pre nich prácu, namiesto toho, aby ich prepustili. Ako aj odložením administratívnych povinností alebo dočasným zastavením udeľovania pokút a podobne.
"Po zvládnutí pandémie bude potrebné zvládnuť aj krízu v hospodárstve a rovnako ako pri víruse je prevencia najlepším riešením," dodal Ferjanček.
Koronavírus SARS-CoV-2
Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.
- 25 otázok a odpovedí o Covid-19: všetko, čo potrebujete vedieť o nákaze a prevencii
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk a obmedzením dotykov tváre?
- Ako si správne umývať ruky
- Ako postupovať pri podozrení na nákazu
- Čo sú to vírusy a ako sa šíria?
- Ako sa vírusy prenášajú zo zvierat na ľudí?
- Funguje ochrana pomocou rúšok a respirátorov?
- Prečo WHO vyhlásila globálny stav núdze?
- Kto sú to superprenášači?
- Ako sa nový koronavírus rozšíril vo svete? (graf)
- Čo ak 2019-nCoV nezmizne? Dva možné scenáre spolužitia ľudstva a vírusu