Návštevu kariérového poradcu na úrade práce môže nezamestnaný človek považovať za stratu času či ďalšiu otravnú zbytočnosť. Tu však môže postupne prísť na to, kde robí pri hľadaní práce chyby a prečo sa mu vysnívané miesto nedarí získať. Netreba však čakať, že kariérový poradca za vás napíše dokonalý životopis či motivačný list, ani že vás po jednom stretnutí pripraví na úspešné zvládnutie pohovoru. Pracovať na sebe by mal najmä človek, ktorý si nevie nájsť prácu.
Znevýhodnení uchádzači
Do rúk kariérového poradcu sa na úrade práce dostanú predovšetkým tzv. znevýhodnení uchádzači o zamestnanie. Teda napríklad mladí ľudia do 29 rokov, ktorí sa ešte veľmi neorientujú na trhu práce. Ďalej sú to ľudia nad 50 rokov aj dlhodobí uchádzači. Štvrtou kategóriou sú matky po rodičovských dovolenkách. Každá skupina má vlastné špecifiká, pre ktoré sa konkrétnym ľuďom nedarí nájsť si zamestnanie dlhšie ako pol roka.
Úvodné "oťukávanie"
"Prvé stretnutie trvá približne 45 minút. Pýtam sa základné otázky, s čím človek prišiel, aké sú jeho očakávania, ktorým smerom sa chce uberať," približuje Magdaléna Jackanin, ktorá sa kariérnemu poradenstvu venuje na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny v Bratislave. V kancelárii sedí sama a úvodný rozhovor je podľa nej úplne uvoľnený.
Niekto má konkrétnu predstavu o hľadanej práci, iný nevie, čomu by sa chcel venovať.
"Snažím sa postupne každého naviesť na správnu cestu. Hľadáme spoločne s klientom jeho silné stránky a riešenia pre jeho rýchlejší návra na trh práce," dodáva poradkyňa. Stretnutia sú naplánované individuálne, približne raz za jeden až dva týždne.

Čo ďalej?
"Keď príde uchádzač o zamestnanie druhýkrát, rozoberáme napríklad jeho životopis - či obsahuje všetky náležitosti. Ak nie, dám mu návod, ako ho prerobiť. Podobne si prejdeme motivačný list," opisuje ďalší priebeh Magdaléna Jackanin.
Na ďalšom stretnutí si môže adept na prácu sám skúsiť spísať, v ktorých profesiách by sa vedel uplatniť a zároveň zhodnotiť, aké má prekážky pri práci. "Pomocou rôznych dotazníkov a testov dokážeme napríklad vyhodnotiť, ako vie klient pracovať v tíme, má možnosť spoznať sám seba v situácii riešenia konfliktov," dodáva poradkyňa.
Skupiny aj hry
V ďalšej fáze môže nezamestnaný skúsiť skupinové poradenstvo, na ktorom sa stretne s ľuďmi, ktorí sú v podobnej situácii. Môže sa s nimi porozprávať o problémoch, vymeniť si skúsenosti aj nápady.