SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Môžem ísť nakúpiť do Rakúska a prídu noviny vytlačené v Maďarsku? (odpovede)

Index zisťoval podrobnosti, prečítajte si otázky a odpovede.

ilustračná fotoilustračná foto (Zdroj: TASR)

Všetky texty o novom koronavíruse budú na SME.sk odomknuté a prístupne pre každého, považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného.

BRATISLAVA. Aby sa spomalilo šírenie koronavírusu, ktorým sa na Slovensku nakazili už desiatky ľudí, zaviedla dosluhujúca vláda Petra Pellegriniho zo Smeru viaceré prísne preventívne opatrenia.

Preto od piatka rána polícia preveruje každé auto či kamión na hraniciach pri vstupe na Slovensko, zatvorené ostali napríklad všetky bary, akvaparky či nákupné centrá okrem potravín či drogérie.

SkryťVypnúť reklamu

V rámci opatrení vláda obmedzila aj osobnú železničnú či autobusovú dopravu.

Súvisiaci článok Efekt práce z domu: Vypredávajú sa počítače, konzoly i pekárničky Čítajte 

Môžem si ísť nakúpiť do zahraničia? Znamená to obmedzený dovoz tovarov, ako sú potraviny, drogéria či tlač? Čo všetko kontrolujú policajti na hraniciach a ako je na tom nákladná železničná preprava tovaru?

Index zisťoval podrobnosti, no dopátrať sa k niektorým informáciám je náročné. Ministerstvá si medzi sebou otázky prehadzovali, nie vždy poskytli jednoznačnú odpoveď.

Čo znamená obmedzená medzinárodná doprava?

Všetky osobné medzinárodné vlaky a autobusy na Slovensko nejazdia. Rovnako sa obmedzenie týka aj osobnej lodnej dopravy, pričom platí, že výletné lode prechádzajúce cez Slovensko nesmú nikde zastaviť, cez krajinu môžu iba prechádzať.

Týka sa obmedzenie aj dovozu a zásobovania?

Nie, vláda zatiaľ nákladnú prepravu na vnútroštátnych ani na medzinárodných trasách neobmedzila. Ak by sa to stalo, v slovenských obchodoch, lekárňach, drogériách a novinových stánkoch, ktoré sú aj naďalej v prevádzke, by postupne chýbal tovar.

SkryťVypnúť reklamu

Na Slovensko sa dováža napríklad až 60 percent potravín. Takisto nie je zatiaľ zakázaný ani vývoz tovaru.

Na aké obmedzenia sa majú podnikatelia vyvážajúci alebo dovážajúci tovar pripraviť?

Opatrenia síce boli zverejnené, no samotná vyhláška, ktorá určuje konkrétnosti, zatiaľ nie.

Súvisiaci článok Recesia príde určite. Koronavírus môže spustiť aj krízu Čítajte 

Opatrenie ohľadom dopravy je však čiastočne upravené vo vyhláške Úradu verejného zdravotníctva.

V nej sa píše, že kamiónová preprava tovaru je povolená pre zásobovanie, vodiči však musia byť vybavení pomôckami.

"Povolená je akákoľvek forma zásobovania, teda kamiónmi aj inými vozidlami, ak má na to právnická osoba oprávnenie," odkázali z ministerstva dopravy.

"Zamestnávateľ je však povinný zabezpečiť pre svojich zamestnancov ochranné prostriedky, ako sú rúška, rukavice a dezinfekčné prostriedky, aby boli vodiči chránení v maximálnej možnej miere, takisto musia dodržiavať všetky hygienické opatrenia," dodáva ministerstvo.

SkryťVypnúť reklamu

Platí to aj pre všetkých zahraničných vodičov v prípade zásobovania akýmkoľvek tovarom, teda nielen pre tých, čo dovážajú potraviny či lieky, ale aj oblečenie či tlač.

Ako obmedzenia ovplyvnia zásobovanie obchodov?

Nateraz zrejme nehrozia žiadne výraznejšie výpadky v zásobovaní obchodov.

Môže sa však stať, že niektorí vodiči kamiónov neprejdú cez hraničnú kontrolu, napríklad vtedy, ak majú vyššiu teplotu. Tú merajú policajti každému vodičovi počas kontroly na hraniciach od piatkového rána.

Podliehajú kontrole aj rušňovodiči nákladnej dopravy?

"Rušňovodiči, ako aj tovary, ktoré sú prepravované, nepodliehajú žiadnym kontrolám, keďže nie sú predpísané," vraví člen predstavenstva firmy Budamar Logistics Ľubomír Loy.

Podobne ako vodiči automobilov, aj rušňovodiči musia mať ochranné zdravotné pomôcky.

SkryťVypnúť reklamu

Loy dodáva, že rušňovodiči spoločnosti Budamar sa priamo nezúčastňujú na vykládke či nakládke, a teda neprichádzajú do kontaktu s inými osobami.

Rovnaké pravidlá dodržiava aj Železničná spoločnosť Cargo (ZSSK Cargo).

"Nepredpokladáme, že tieto opatrenia budú mať za následok výrazné meškanie dodávok surovín a tovaru," vraví šéfka kancelárie generálneho riaditeľa spoločnosti Silvia Kuncová.

So sklzom nepočíta ani Budamar, iba ak by sa zvýšila chorobnosť a rušňovodiči by boli práceneschopní.

Kontrolujú potraviny, či nie sú kontaminované?

Na prítomnosť koronavírusu sa potraviny dovezené na Slovensko nekontrolujú.

Potraviny importované z krajín mimo Európskej únie prechádzajú iba štandardnou kontrolou kvality, čo sa dialo aj v minulosti.

SkryťVypnúť reklamu

"Sme na to pripravení, no zatiaľ také stanovisko nie je," hovorí šéf Štátnej veterinárnej a potravinovej správy Jozef Bíreš.

Dovoz potravín z krajín EÚ, kde vyčíňa nákaza, ako napríklad Taliansko, nebol nateraz nijako obmedzený.

"Koronavírus je všade a keby sa to malo uplatniť, tak by k nám nemohli dovážať zo žiadneho štátu," hovorí šéf potravinárov.

Súvisiaci článok Recesia príde určite. Koronavírus môže spustiť aj krízu Čítajte 

Potravinári dbajú na iné bezpečnostné opatrenia. Napríklad ak príde na Slovensko kamión s potravinami z Francúzska či z Talianska, šofér nesmie z kabíny vystúpiť a vykládku či nakládku tovaru musia robiť iní pracovníci.

"Samozrejme, vo zvýšenej miere sa kontroluje pôvod potravín či samotné prepravné podmienky, rovnako aj hygiena vozidla," vyratúva Bíreš.

SkryťVypnúť reklamu

V neposlednom rade sa zvýšili nároky aj na skladovanie potravín či predajné miesta v oblasti hygieny a to najmä pri nebalených potravinách, ako je napríklad pečivo.

"Požiadali sme obchodníkov, aby ľudia na predajných miestach dohliadali na spotrebiteľov, aby používali napríklad ochranné prostriedky, ako sú jednorazové rukavice pri pečive a podobne," dodáva Bíreš.

Majú firmy počítať so zdržaním na hraničných priechodoch?

"Dĺžka čakania sa nedá odhadnúť, zavisí aj od zaťaženosti konkrétneho hraničného priechodu," vraví hovorkyňa polície Denisa Bárdyová. Viac informácií polícia ani ministerstvo vnútra nateraz neposkytli.

Hraničné kontroly sú na všetkých hraničných priechodoch s výnimkou Poľska, kde je situácia priebežne monitorovaná.

SkryťVypnúť reklamu

Môžem si ísť nakúpiť do zahraničia?

Áno, no každý, kto si pôjde nakúpiť a bude sa chcieť vrátiť na Slovensko, bude musieť preukázať, že tu má trvalý pobyt a zároveň ostane v povinnej karanténe 14 dní.

Za nedodržanie karantény hrozí pokuta do výšky 1659 eur pre fyzické osoby. Právnické osoby, ktoré nedodržia karanténu, môžu dostať pokutu až do 20-tisíc eur, varuje polícia.

Koronavírus SARS-CoV-2

Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (4. 7. 2022)
USD 1.043
AUD 1.538
CZK 24.753
JPY 141.050
CAD 1.349
GBP 0.867
HUF 401.110
PLN 4.717
CHF 1.003
SEK 10.778

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 rokov kvality spojenej so svetovými značkami automobilov
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  3. Má len 17 rokov a pracoval už pre americkú armádu aj slovenské ministerstvo
  4. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  5. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  6. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  7. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  8. Na pošte si s Fumbi kúpite kryptomeny už aj za hotovosť
  1. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články
  2. Foodblogerka Nikoleta Kováčová: Prečo nechcem deti
  3. Kamery do auta: Čo dokážu a akú by ste si mali vybrať?
  4. Meranie rýchlosti v úsekoch už nebude pre vodičov problémom
  5. Ocenená 4K autokamera Mio má aj 2K so 60 snímkami a FHD so 120!
  6. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí!
  7. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami
  8. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  1. Vodiči, pozor na drahé tankovanie v zahraničí! 15 769
  2. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek 12 836
  3. Mladá nádej Slovenska. Pracoval aj pre americkú armádu 9 718
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine 9 425
  5. Je pre vás oddych synonymom spoznávania? Vycestujte za zážitkami 5 366
  6. Vychádza nový časopis pre šikovné ruky a útulný domov 4 887
  7. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 048
  8. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 2 749

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 200
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 751
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 052
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 650
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 058
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 836
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 097
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


11 h

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl

Blogy SME

  1. Janka Bittó Cigániková: Takto by sme nemocnice (nie len) z plánu obnovy riešili my
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  4. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Ján Šeďo: Mám 46 rokov, 4 deti a veľa skúseností - bránil sa dnes E. Heger u B. Závodského.(Oprava mena). 22 200
  2. Vanda Tuchyňová: Svedectvo bývalého krajského predsedu OĽANO v Žiline 12 751
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť IVa) 11 052
  4. Martina Hilbertová: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli. 9 650
  5. Post Bellum SK: Návrat mohol byť ťažší ako útek 4 058
  6. Tomáš Jacko: Keď upratovačka zarába viac než univerzitný profesor 3 836
  7. Andrej Šverha: Pohodovo Okolo Balatonu 3 097
  8. Martin Greguš: Ministerka Remišová s notebookom s nalepeným heslom na obrazovke...Je toto normálne? 2 907
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 42. - Arktída - Príbeh havárie vzducholode Italia podľa priameho účastníka Běhounka
  2. Lívia Hlavačková: Týždenne zjete jednu kreditku v podobe mikroplastov
  3. Jiří Ščobák: Ruské straty budú o 20 000 mŕtvych vyššie, než uvádza Ukrajina (analýza situácie na bojisku)
  4. Jiří Ščobák: Bude Ukrajina po vojne prosperovať? A my s ňou?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 41. - Arktída - Roald Amundsen, Umberto Nobile a Expedícia Norge - 1926
  6. Monika Nagyova: Nebyť matkou je úžasné
  7. Jiří Ščobák: Skepsia okolo kryptomien: Ktoré kryptomeny naozaj nie sú pre začiatočníkov?
  8. Jiří Ščobák: Mentální cvičení: Určení rizikových bodů a možných tras ruského postupu na Ukrajině
SkryťZatvoriť reklamu