BRATISLAVA. Najväčší zamestnávateľ na Slovensku, spoločnosť Volkswagen, preruší výrobu vo svojom závode v Bratislave.
Dôvodom je obava zo šírenia koronavírusu.
V Španielsku Volkswagen už zatvoril
V nedeľu večer to oznámil premiér Peter Pellegrini (Smer) po mimoriadnom rokovaní vlády s tým, že sa tak udeje "z dôvodu pravdepodobného výskytu ochorenia respektíve prijatia prevenčných opatrení".
Volkswagen postupoval rovnako aj v Španielsku, kde zatvoril divíziu Seat, dodal Pellegrini.
Premiér avizoval, že definitívne rozhodnutie bude známe v pondelok (16. marca), na kedy je naplánovaný telekonferenčný hovor medzi ministrom hospodárstva Petrom Žigom a lídrami slovenského priemyslu.
"Počas dnešného dňa prišla informácia, že od zajtra (od pondelka 16. marca) začne postupná odstávka," povedal primátor hlavného mesta Matúš Vallo v live prenose na facebooku v nedeľu večer, kde odpovedá na otázky obyvateľov mesta.
"Pristupujeme k situácií v súvislosti so šírením koronavírusu od začiatku s plnou vážnosťou," reagoval po zverejnení informácií v nedeľu večer Volkswagen.
"Už niekoľko týždňov prijímame mnohé preventívne opatrenia, ktoré konzultujeme aj so štátnymi orgánmi. Dnes sme sa rozhodli zareagovať najzodpovednejšie, ako je to v tejto situácii možné," napísala hovorkyňa automobilky Lucia Kovarovič Makayová.
Volkswagen sa podľa nej pripravuje na prerušenie výroby do odvolania.
"Je potrebné zdôrazniť, že spoločnosť bude v pondelok v prevádzke, nakoľko je to nevyhnutné pre správne odstavenie technológií a ukončenie logistických procesov," vysvetľuje hovorkyňa. To, ako bude automobilka zatvárať všetky svoje fabriky, bude známe v pondelok.
Zatvoria všetky
Volkswagen v roku 2018 zamestnával na Slovensku vyše 15-tisíc ľudí, väčšina pracovala práve v bratislavskom závode.
Automobilka má na Slovensku tri výrobné fabriky, okrem Bratislavy sú v Martine a v Stupave. Rozhodnutie prerušiť prevádzku sa týka všetkých troch, potvrdil Volkswagen.
Ešte v nedeľu popoludní vyzval starosta mestskej časti Devínska Nová Ves Dárius Krajčír vedenie Volkswagenu, aby tamojšiu továreň načas uzatvorilo.
"Neverím, že sú tu dodržané všetky hygienické a protiepidemické nariadenia a opatrenia," vyhlásil Krajčír. Obyvatelia sa podľa neho cítia ohrození, obávajú sa najmä šírenia vírusu, pretože Volkswagen v továrni zamestnáva aj cudzincov, ktorí sem chodia na týždenné rotácie.
Pracovníci mali obavy
Cez víkend sa viacerým médiám ozvalo niekoľko pracovníkov Volkswagenu, ktorí majú tiež obavu, pretože vo výrobných halách sa denne striedajú tisícky zamestnancov a podľa nich je vedenie podniku pasívne pri riešení ochranných opatrení na zamedzenie šírenia vírusu. V správach od zamestnancov sa opakuje výhrada, že v halách nemajú k dispozícii rúška.
"Preventívnych opatrení sme už zaviedli nespočet a robíme tak nepretržite už niekoľko týždňov," vraví Kovarovič Makayová. "Informácie, že sme nepodnikli žiadne kroky, sa absolútne nezakladajú na pravde," dodáva.
Volkswagen Slovakia aktuálne nezamestnáva žiadnych pracovníkov z tretích krajín. "Príslušníkmi iných štátov sú väčšinou zamestnanci dochádzajúci z prihraničných oblastí a niekoľko nemeckých kolegov nasadených v rámci koncernu," vraví Kovarovič Makayová s tým, že všetci postupujú v súlade s nariadeniami vlády.
Problém s ochrannými rúškami má na Slovensku prakticky každý zamestnávateľ, výnimkou nie je ani Volkswagen.
"Napriek tomu, že ide o mimoriadne nedostatkový tovar, podarilo sa nám skontaktovať s lokálnym výrobcom s požiadavkou o dodanie 50-tisíc rúšok," hovorí Kovarovič Makayová. Fabrika však víta aj iniciatívu zametnancov, ktorí si dokážu rúška zabezpečiť svojpomocne.
Taktiež dbá aj na dezinfekciu autobusov, ktorými zváža a rozváža zamestnancov po jednotlivých zmenách. Tiež zakázala napríklad zahraničné služobné cesty, kontroluje aj zdravotný stav všetkých vodičov kamiónov prichádzajúcich z iných závodov koncernu.
Prerušenie výroby vo Volkswagene slovenskej ekonomike priťaží. Pre krajinu ide o jednu z kľúčových spoločností, ročne tvorí viac ako jedno percento HDP celej krajiny.
Volkswagen je zároveň najväčším platiteľom daní a odvodov na Slovensku. Vyplýva to zo štúdie Taxparency spoločnosti BMB Partners, ktorá sčítava nielen zaplatenú daň z príjmov, ale aj odvody za zamestnancov. Za rok 2018 odviedol Volkswagen do rozpočtu podľa zistení BMB Partners 127 miliónov eur na daniach a odvodoch.
Koronavírus SARS-CoV-2
Najnovšie poznatky a informácie o ochorení Covid-19 a novom koronavíruse SARS-CoV-2, ktorý mal prvotné ohnisko nákazy v čínskom meste Wu-chan.
- 25 otázok a odpovedí o Covid-19: všetko čo potrebujete vedieť o nákaze a prevencii
- Prečo sa môžete chrániť hygienou rúk a obmedzením dotykov tváre
- Ako si správne umývať ruky
- Čo sú to vírusy a ako sa šíria?
- Ako sa vírusy prenášajú zo zvierat na ľudí?
- Funguje ochrana pomocou rúšok a respirátorov?
- Prečo WHO vyhlásila globálny stav núdze?
- Kto sú to superprenášači?
- Ako sa nový koronavírus rozšíril vo svete? (graf)
- Čo ak 2019-nCoV nezmizne? Dva možné scenáre spolužitia ľudstva a vírusu