Časť podzemia Starej tržnice v centre hlavného mesta patrí rodinnému remeselnému pivovaru Shenk. V jednej miestnosti to vonia po mokrom obilí - práve sa tu varí mladina, ktorá sa neskôr prečerpá a zakvasí vo veľkých tankoch.
Tými sú zaplnené dve vedľajšie miestnosti. V ďalšej sú na paletách vrecia so sladovaným obilím, chmeľ je v chladničke.
V pivovare sa za rok uvarí okolo 140-tisíc litrov piva. "Väčšina sa vypije v našom výčape. Všetko zostáva v Bratislave, nevyvážame. Tým, že pivo nefiltrujeme a nepasterizujeme, musí byť stále chladené," priblížil Matej Pätoprstý, jeden zo spolumajiteľov Shenku. Matej je zároveň hlavným sládkom, spadá pod neho výroba piva.
Viac ako 90 percent ich piva sa vypije čapované, len zhruba 2500 litrov sa predá vo fľaškách. Predávajú sa tiež vo výčape alebo v okolitých kaviarňach, ktoré nemajú pípu.
Výčap pritom v pláne rodinného podnikania pôvodne nebol - pivovar mal byť len produkčný. "Uvedomili sme si však, že ako produkčný pivovar by sme museli ísť na kvantitu. Museli by sme predávať veľa piva s nulovými maržami do veľkých reťazcov, aby sme sa dokázali uživiť," vysvetľuje Matej Pätoprstý.
Prenajali si preto voľný priestor na rohu Starej tržnice a začali si vlastné pivo predávať sami.
Pivná skladba
Vlajkovou loďou pivovaru je klasika – svetlý ležiak plzenského typu. Čím sa líši od bežného piva v obchodoch? "Je čerstvé, nepasterizované, nefiltrované. Líši sa aj chuťovým profilom. Je to naša receptúra zo surovín, ktoré sme si vybrali," konštatuje hlavný sládok.
K svetlému Bohumilovi je celoročne v ponuke aj tmavé pivo Uršula.
“Keď sa v rodine rozhodli založiť si vlastný pivovar, spravili si aj s otcom "rýchlokurz geniality" na sladovníka, pivovarníka.
„
K nim sa podľa sezóny dopĺňajú ďalšie mená. "V lete máme pšeničné pivo, v zime ražné. V lete máme ešte aj tzv. pale ale, čo je ľahké zvrchu kvasené pivo na bežné pitie, iba trochu viac nachmelené. V zime ponúkame aj red ale, ktorý je silnejší, tmavší, za studena chmelený," opisuje pivnú ponuku Matej Pätoprstý.
V medziobdobí sa vo výčape objavuje aj údený kukuričný ležiak a ryžový ležiak s jazmínovým čajom. "Ten zvykneme robiť na jar, ale vlani sme ho uvarili ešte aj na konci leta a mali sme ho tak v ponuke aj v septembri. Je to najkomplikovanejšie a najdrahšie pivo, ktoré robíme. Veľké stojí 3,30 eura," hovorí šéf výroby. Pre porovnanie, veľký Bohumil vás vyjde vo výčape na 2,40 eura.
Spestrením ponuky je spontánne kvasené kyslé pivo s názvom S, ktoré pivovar robí v spolupráci s vinárom Zsoltom Sütőm z vinárstva Strekov 1075. Predáva sa v sedemdecovej fľaške za necelých desať eur.