S plnou nákupnou taškou si spotrebitelia domov zvyčajne donesú aj mnoho plastového odpadu.
V čase prehlbujúcej sa klimatickej krízy sa čoraz viac ľudí zamýšľa nad následkami svojho správania. Reagujú na to aj obchodné reťazce, ktoré pristúpili k viacerým záväzkom na zmiernenie vplyvu nakupovania na životné prostredie.
Časy, keď sa v obchodoch najtenšie plastové tašky rozdávali zadarmo a ľudia si brávali celé rolky, sú prekonané.
Naopak, dnes si zákazníci čoraz viac nosia do obchodov vlastné nákupné tašky aj vrecká na zeleninu a ovocie. Na zmenu postoja bol najvyšší čas.
Kým v roku 1950 sa na svete vyprodukovalo 1,5 milióna ton plastov ročne, o 60 rokov neskôr to bolo už 322 miliónov ton.
Napriek tomu, že používanie plastov narástlo, nakladanie s nimi zaostávalo. V roku 2014 sa zrecyklovala menej ako tretina európskeho plastového odpadu, ďalšia tretia skončila na skládkach a zo zvyšku sa vyrobila energia.
S množiacimi sa prípadmi znečistenej prírody a uhynutých zvierat, ktoré spôsobil plastový odpad, pribúdali aj opatrenia na jeho zníženie. Sprísnila sa legislatíva a aj obchodníci si dávajú vlastné ciele.
S prázdnou fľašou do obchodu. Kde sú hranice bezobalového nákupu? ČítajteObchodníci už dávnejšie nesmú rozdávať najtenšie plastové tašky zadarmo a zákazníkom musia ponúkať vhodnejšie alternatívy.
Aj preto dnes väčšina obchodníkov predáva papierové tašky či bavlnené tašky na viacnásobné použitie.
Lidl sa koncom roka 2018 rozhodol, že najtenšie igelitky, ktoré predával za deväť centov, úplne vyradí z ponuky.
Ročne ich pritom predal takmer 11,5 milióna. Diskont vyrátal, že takto odbremení životné prostredie o 125 ton plastu ročne.
Začiatkom tohto roka prestal jednorazové plastové tašky predávať Kaufland. Zákazníkom ponúka už iba viacnásobne použiteľné tašky z biobavlny a recyklovaného plastu.