SME

Železniciam klesli tržby o 80 percent

Následky šírenia koronavírusu pociťuje aj ZSSK Cargo.

Ilustračné fotoIlustračné foto (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Situácia okolo nového koronavírusu negatívne zasiahla aj železničnú dopravu.

Tržby Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) spolu s poklesom cestujúcich spadli o viac ako 80 percent.

Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) zasa eviduje z dôvodu šírenia vírusu pokles tržieb oproti plánu o približne 10 percent.

Strata v tržbách prevyšuje úsporu na nákladoch

Úsek ekonomiky ZSSK aktuálne podľa hovorcu Tomáša Kováča spracováva odhad očakávaného vývoja nákladov a výnosov za rok 2020 v troch variantoch trvania krízových opatrení a redukcie dopravných výkonov pre varianty jedného, troch alebo šiestich mesiacov. Nedá sa totiž momentálne predpokladať, ako dlho bude mimoriadny stav trvať.

SkryťVypnúť reklamu

"Prvé odhady výpadku tržieb sú nepomerne vyššie než odhadovaná úspora nákladov a z tohto dôvodu je nutné hľadať a navrhnúť opatrenia, ktoré prinesú úsporu aj v ďalších nákladoch," podotkol.

Nižšie náklady na energie a palivo

V súčasnosti jazdia vnútroštátne vlaky ZSSK podľa sobotného grafikonu.

Odhadovaná úspora pri redukcii výkonov počas jedného mesiaca pri aktuálne nastavenom grafikone predstavuje podľa Kováča v prípade poplatku za dopravnú cestu 1,2 milióna eur a úspora trakčných zdrojov (nafta a elektrina) je zhruba 1,5 milióna eur.

Súvisiaci článok Železnice ešte nedostali pokyn na zastavenie bezplatnej dopravy pre študentov Čítajte 

"Máme teda nižšie náklady na energie a palivo. Menej budeme platiť Železniciam Slovenskej republiky (ŽSR), hoci ony sú tiež štátna spoločnosť a s našimi peniazmi stopercentne počítali," dodal hovorca.

SkryťVypnúť reklamu

ZSSK zrejme klesnú aj mzdové či marketingové náklady. Táto úspora však podľa Kováča nepokryje výpadok tržieb a zvýšené náklady na dezinfekciu v čase pandémie.

Zdôraznil, že pokiaľ ide o rušenie či pridávanie spojov a ďalšie opatrenia, ZSSK je viazaná rozhodnutiami Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR.

Cargo pociťuje útlm priemyslu

ZSSK Cargo, ktorá poskytuje služby železničnej nákladnej prepravy, zaznamenala 10-pecentný pokles tržieb oproti plánu.

"Tento pokles evidujeme voči už upravenému plánu po zapracovaní vplyvov recesie oceliarskeho priemyslu a dopytu po prepravách v druhej polovici roka 2019, čo má samozrejme na spoločnosť výrazný negatívny dosah," spresnila riaditeľka kancelárie generálneho riaditeľa ZSSK Cargo Silvia Kuncová.

SkryťVypnúť reklamu

Časť poklesu je pritom naviazaná na opatrenia vlády. Zásadný vplyv však majú aj opatrenia priemyselných podnikov v reakcii na obmedzenia vlád a výrazný pokles dopytu po ich tovaroch.

Ako priblížila, najväčší prepad je okrem oceliarskeho priemyslu v automobilovom a drevospracujúcom.

Zároveň je viditeľné aj obmedzenie vývozu kovov do najviac postihnutých krajín v regióne Talianska a Švajčiarska.

"Celkový dosah vplyvov pandémie je momentálne veľmi ťažké odhadnúť. Predpokladáme však, že situácia sa začne stabilizovať najskôr v treťom štvrťroku 2020," dodala Kuncová.

Značné náklady na opatrenia

Súčasne podotkla, že náklady spojené s vybavením zamestnancov ochrannými a dezinfekčnými prostriedkami a so zvýšenou dezinfekciou priestorov sú značné.

SkryťVypnúť reklamu

"Dramatické zníženie dopytu sa logicky odráža aj na potrebe okamžitého hľadania rezerv v produktivite zamestnancov, technických výrobných prostriedkov, ale, samozrejme, aj na hľadaní nových obchodných prípadov s cieľom pokryť variabilné náklady," priblížila Kuncová.

Ubezpečila, že všetky kroky v oblasti zamestnanosti budú komunikované so zástupcami odborov, od ktorých očakáva podporu v tejto neľahkej situácii.

"Manažment ZSSK Cargo sa vo zvýšenej miere sústreďuje na úspory vo všetkých nákladových oblastiach. Zároveň prijímame opatrenia na ďalšie zefektívňovanie interných procesov s využitím digitalizácie nielen vo vzťahu k zákazníkom, ale aj dovnútra spoločnosti," ozrejmila.

Krízu môžu prekonať rozvojové projekty

Hovorca ZSSK upozornil, že ani cestovný ruch, ani doprava sa nevrátia na rastovú krivku len tak. Predpokladá však, že železničná doprava je schopná napomôcť pri rekonvalescencii krajiny po kríze.

SkryťVypnúť reklamu

"Náš rast za posledné roky bol postavený na rastúcej ekonomike, s ktorou súviseli služobné cesty, dopravné zápchy i zvýšené cestovanie za rekreáciou. Toto sa zo dňa na deň zázrakom nevráti. Nábehová krivka bude postupná, pomalá a bolestivá. Určite bude zvádzať ekonómov k znižovaniu vlakových frekvencií, čo by znamenalo tiež znižovanie atraktivity vlakovej prepravy pre cesty do a z práce," priblížil Kováč.

Pokrízové obdobie by sa podľa neho mohlo stimulačne využiť na prípravu a realizáciu infraštruktúrnych rozvojových projektov, ktoré sa v čase rastu začnú razantne vyplácať.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

Koronavírus SARS-CoV-2

Ilustračné foto.

Vyjadrenia splnomocnenca vlády považujú za ohrozovanie verejného zdravia ľudí.


TASR 1
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 927
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 022
  3. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 868
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 919
  5. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 3 530
  6. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 598
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 581
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 352
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 555
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 13 641
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 556
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 537
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 468
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 353
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 533
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 322
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 555
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 13 641
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 556
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 537
  5. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 468
  6. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 353
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 533
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 322
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu