Keď programoval Jeff Bezos prvé online kníhkupectvo, stačila mu garáž v Seattli a päť zamestnancov. Dnes vybavuje len vratky od zákazníkov z Európy reverzné centrum na ploche deviatich futbalových ihrísk. Nachádza sa pri Seredi a zamestnáva približne 1700 ľudí.
Tovar v červených plastových prepravkách Amazon ešte so zľavou predá. Položky v žltých "toteoch" smerujú k výrobcovi alebo pôvodnému predajcovi. To, čo v reverznom centre v Amazone pri Seredi skončí na dopravníku v modrej alebo zelenej prepravke, treba opraviť.
"Anglické tote (čítaj towt) je prvé slovo, ktoré nových zamestnancov naučíme," hovorí s trochou zveličenia senior manažér operatívy reverzného centra Amazonu v Seredi Jiří Štěpánek.
V jednom momente sa v logistickom centre na ploche asi 60-tisíc štvorcových metrov sústredí zhruba 300-tisíc až pol milióna položiek – od obalov na telefón cez rôzne kusy oblečenia, potravu pre domácich miláčikov až po drony či televízory. Úlohou reverzného centra je ich vytriediť, skontrolovať ich kvalitu a rozhodnúť o ďalšom osude.

Do Serede prichádza v kamiónoch z celej Európy tovar, ktorý zákazníci globálneho online predajcu z nejakého dôvodu vrátili. Alebo taký, ktorý sa nepodarilo doručiť adresátovi. Tovar teda odtiaľ neputuje štandardnou cestou k zákazníkom, ale naopak - od kupujúcich naspäť k predajcovi či k výrobcom.
Niektoré veci sa vrátia späť do predaja, ale už so zľavou, iné sa vracajú výrobcovi alebo pôvodnému predajcovi. Časť predá firma zmluvným partnerom, prípadne v aukcii. "Nájdete tu v podstate čokoľvek, čo má zákazník doma. Výnimku tvorí tovar, ktorý môže byť z nejakého dôvodu rizikový alebo príliš veľké predmety. Na to sú špecializované budovy umiestnené bližšie k zákazníkovi," vysvetľuje manažér operatívy.
Rizikovou položkou môže byť napríklad kosačka na benzín, ktorú by zákazník v prípade reklamácie vracal na iné miesto. Do reverzného centra smerujú vratky s hmotnosťou zhruba do 33 kilogramov s maximálnym rozmerom jednej palety.