Utorok, 14. júl, 2020 | Meniny má KamilKrížovkyKrížovky

Pomôcť treba i veľkým, dopyt neoživíme s armádou nezamestnaných

Rozhovor o nákladnej preprave aj výrobe vagónov.

Peter Malec, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics. (Zdroj: Archív PM)

Firma Budamar Logistics je najväčším súkromným železničným a lodným dopravcom na Slovensku. Zamestnáva stovky ľudí.

Vlastní 50-percentný podiel v železničných strojárňach Tatravagónka a dvojtretinový podiel v opravárňach ŽOS Vrútky. V oboch týchto fabrikách pracuje dokopy tritisíc ľudí.

„Je dôležité, aby vláda prijala účinné opatrenia na ochranu veľkých firiem a kľúčových zamestnávateľov,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics Peter Malec.

„Pre oživenie ekonomiky po ústupe pandémie bude dôležité aj pre malých podnikateľov a živnostníkov, aby sa naštartoval dopyt po ich tovaroch a službách. To nebude možné, ak na strane dopytu bude armáda nezamestnaných,“ dodal.

Kde v doprave cítite v súčasnosti najväčšie problémy?

V posledných týždňoch je najviac problematickou cestná doprava. Súvisí to s menšou priepustnosťou hraníc schengenského priestoru. Museli sme už riešiť situácie, že zmluvní partneri nám odmietali nakládku tovarov, pretože na hraničných priechodoch boli dlhé čakacie časy.

Aké komodity najčastejšie prepravujete po ceste?

Pre nás je cestná doprava marginálna, ale umožňuje nám poskytovať komplexný logistický servis pre našich priemyselných zákazníkov. Najvýraznejšiu pozíciu máme v hutníckom priemysle, takže najčastejšie prepravovanými komoditami je práve produkcia železiarní, železná ruda či rôzne polotovary.

Ako sa nákladná doprava zmení v nasledujúcich týždňoch?

V horizonte týždňov alebo mesiacov treba očakávať najmä vplyv pandémie na spotrebu, a teda výrobu v celej Európskej únii. Ak sa naplno prejavia negatívne trendy v ťažkom priemysle, vplyvy na železničnú a vodnú dopravu budú horšie, ako je zvládnutie kolón na hraniciach.

Jednoducho, kým máme čo voziť, realizácia zákaziek je pre nás o hľadaní kreatívnych a efektívnych riešení dopravy. Len čo sa zastavia fabriky, zastaví sa aj doprava. Slovensko je do veľkej miery tranzitná krajina, nehovorím preto iba o zastavení výroby v slovenských firmách. Toto je riziko celého regiónu strednej a východnej Európy.

Čakať 18 hodín je likvidačné

Aké zdržania máte teraz v cestnej doprave?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6T54 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6T54 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus na Slovensku: Všetko dôležité na jednom mieste

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Patril medzi najlepšie hotely. Dnes chátra a núkajú ho so zľavou

Chateau Mignon sa opäť pokúsia predať v aukcii.

PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Historická zodpovednosť Igora Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Reformy znamenajú zmeny a tých sa ľudia boja.

Komentár Branislava Benčata

Tatranský vkus a hnus

Najnavštevovanejšia atrakcia je skanzenom ruín.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

S Igorom nevybabreš

Vláda bude dostávať údaje od operátorov, aby pod hrozbou pokuty kontrolovala ľudí vracajúcich sa zo zahraničia.

Henrieta Moravčíková, teoretička a historička architektúry.

Gröhling neodstúpi, prácu by teraz napísal lepšie

Ministra mrzí, že téma diplomových prác sa politizuje.

Minister školstva Branislav Gröhling (SaS) počas brífingu k jeho diplomovej práci.
PÍŠE IVAN MIKLOŠ

Historická zodpovednosť Igora Matoviča (píše Ivan Mikloš)

Reformy znamenajú zmeny a tých sa ľudia boja.

Zľava v popredí minister hospodárstva, prvý podpredseda vlády pre ekonomiku Richard Sulík (SaS), podpredseda vlády a minister financií Eduard Heger (OĽaNO), premiér Igor Matovič (OĽaNO), v pozadí vľavo minister školstva Branislav Gröhling (SaS) a vpravo minister vnútra Roman Mikulec (OĽaNO) počas zasadnutia vlády SR.