SME
Piatok, 24. marec, 2023 | Meniny má Gabriel

Pomôcť treba i veľkým, dopyt neoživíme s armádou nezamestnaných

Rozhovor o nákladnej preprave aj výrobe vagónov.

Peter Malec, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics. (Zdroj: Archív PM)

Firma Budamar Logistics je najväčším súkromným železničným a lodným dopravcom na Slovensku. Zamestnáva stovky ľudí.

Vlastní 50-percentný podiel v železničných strojárňach Tatravagónka a dvojtretinový podiel v opravárňach ŽOS Vrútky. V oboch týchto fabrikách pracuje dokopy tritisíc ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Je dôležité, aby vláda prijala účinné opatrenia na ochranu veľkých firiem a kľúčových zamestnávateľov,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics Peter Malec.

„Pre oživenie ekonomiky po ústupe pandémie bude dôležité aj pre malých podnikateľov a živnostníkov, aby sa naštartoval dopyt po ich tovaroch a službách. To nebude možné, ak na strane dopytu bude armáda nezamestnaných,“ dodal.

Kde v doprave cítite v súčasnosti najväčšie problémy?

V posledných týždňoch je najviac problematickou cestná doprava. Súvisí to s menšou priepustnosťou hraníc schengenského priestoru. Museli sme už riešiť situácie, že zmluvní partneri nám odmietali nakládku tovarov, pretože na hraničných priechodoch boli dlhé čakacie časy.

Aké komodity najčastejšie prepravujete po ceste?

Pre nás je cestná doprava marginálna, ale umožňuje nám poskytovať komplexný logistický servis pre našich priemyselných zákazníkov. Najvýraznejšiu pozíciu máme v hutníckom priemysle, takže najčastejšie prepravovanými komoditami je práve produkcia železiarní, železná ruda či rôzne polotovary.

Ako sa nákladná doprava zmení v nasledujúcich týždňoch?

V horizonte týždňov alebo mesiacov treba očakávať najmä vplyv pandémie na spotrebu, a teda výrobu v celej Európskej únii. Ak sa naplno prejavia negatívne trendy v ťažkom priemysle, vplyvy na železničnú a vodnú dopravu budú horšie, ako je zvládnutie kolón na hraniciach.

Jednoducho, kým máme čo voziť, realizácia zákaziek je pre nás o hľadaní kreatívnych a efektívnych riešení dopravy. Len čo sa zastavia fabriky, zastaví sa aj doprava. Slovensko je do veľkej miery tranzitná krajina, nehovorím preto iba o zastavení výroby v slovenských firmách. Toto je riziko celého regiónu strednej a východnej Európy.

Čakať 18 hodín je likvidačné

Aké zdržania máte teraz v cestnej doprave?

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 7 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 8 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 24 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V kauze vraždy Daniela Tupého obvili advokáta Adama Puškára.

Petržalský súd bude rozhodovať o väzbe v nedeľu.


48m

Sulík na mňa písal hanopisy.


a 1 ďalší 2 h
Nataša Holinová

Našťastie prokuratúra nechala o väzobnom stíhaní Puškára rozhodnúť súd.


28m
Spomienka na zavraždeného študenta Daniela Tupého pri pamätníku na nábreží Dunaja v Bratislave.

Mohli po takmer 18 rokoch použiť údaje o lokalizácii mobilov?


9 h
SkryťZatvoriť reklamu