Nedeľa, 19. september, 2021 | Meniny má KonštantínKrížovkyKrížovky

Pomôcť treba i veľkým, dopyt neoživíme s armádou nezamestnaných

Rozhovor o nákladnej preprave aj výrobe vagónov.

Peter Malec, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics. (Zdroj: Archív PM)

Firma Budamar Logistics je najväčším súkromným železničným a lodným dopravcom na Slovensku. Zamestnáva stovky ľudí.

Vlastní 50-percentný podiel v železničných strojárňach Tatravagónka a dvojtretinový podiel v opravárňach ŽOS Vrútky. V oboch týchto fabrikách pracuje dokopy tritisíc ľudí.

„Je dôležité, aby vláda prijala účinné opatrenia na ochranu veľkých firiem a kľúčových zamestnávateľov,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics Peter Malec.

„Pre oživenie ekonomiky po ústupe pandémie bude dôležité aj pre malých podnikateľov a živnostníkov, aby sa naštartoval dopyt po ich tovaroch a službách. To nebude možné, ak na strane dopytu bude armáda nezamestnaných,“ dodal.

Kde v doprave cítite v súčasnosti najväčšie problémy?

V posledných týždňoch je najviac problematickou cestná doprava. Súvisí to s menšou priepustnosťou hraníc schengenského priestoru. Museli sme už riešiť situácie, že zmluvní partneri nám odmietali nakládku tovarov, pretože na hraničných priechodoch boli dlhé čakacie časy.

Aké komodity najčastejšie prepravujete po ceste?

Pre nás je cestná doprava marginálna, ale umožňuje nám poskytovať komplexný logistický servis pre našich priemyselných zákazníkov. Najvýraznejšiu pozíciu máme v hutníckom priemysle, takže najčastejšie prepravovanými komoditami je práve produkcia železiarní, železná ruda či rôzne polotovary.

Ako sa nákladná doprava zmení v nasledujúcich týždňoch?

V horizonte týždňov alebo mesiacov treba očakávať najmä vplyv pandémie na spotrebu, a teda výrobu v celej Európskej únii. Ak sa naplno prejavia negatívne trendy v ťažkom priemysle, vplyvy na železničnú a vodnú dopravu budú horšie, ako je zvládnutie kolón na hraniciach.

Jednoducho, kým máme čo voziť, realizácia zákaziek je pre nás o hľadaní kreatívnych a efektívnych riešení dopravy. Len čo sa zastavia fabriky, zastaví sa aj doprava. Slovensko je do veľkej miery tranzitná krajina, nehovorím preto iba o zastavení výroby v slovenských firmách. Toto je riziko celého regiónu strednej a východnej Európy.

Čakať 18 hodín je likvidačné

Aké zdržania máte teraz v cestnej doprave?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6T54 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6T54 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Chcete dostať upozornenie na najnovší článok tohto autora?
Objednajte si notifikáciu priamo na váš e-mail.
Odoberať autora na email
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračná fotografia.

Generálny riaditeľ Milan Veselý o minimálnych kompenzáciách vlády.


17. sep
Minister hospodárstva Richard Sulík

Europoslanci sa utrhli, strelíme si do kolena, varuje minister hospodárstva.


a 1 ďalší 17. sep
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

V škole v Plešivci je v karanténe aj 30 percent učiteľov na druhom stupni.


17. sep
Eduard Žitňanský

Pretože inflácia straší všetkých, všetci sa pýtajú na príčiny rastu cien.


17. sep
Ženy protestujú proti obmedzeniu interrupcií v Texase.

Snahy započalo KDH už v 90. rokoch.


14. sep
Zasadacia miestnosť.

Zamestnancov lákajú modernejšie priestory.


15. sep
Skryť Zatvoriť reklamu