Firma Budamar Logistics je najväčším súkromným železničným a lodným dopravcom na Slovensku. Zamestnáva stovky ľudí.
Vlastní 50-percentný podiel v železničných strojárňach Tatravagónka a dvojtretinový podiel v opravárňach ŽOS Vrútky. V oboch týchto fabrikách pracuje dokopy tritisíc ľudí.
„Je dôležité, aby vláda prijala účinné opatrenia na ochranu veľkých firiem a kľúčových zamestnávateľov,“ hovorí predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Budamar Logistics Peter Malec.
„Pre oživenie ekonomiky po ústupe pandémie bude dôležité aj pre malých podnikateľov a živnostníkov, aby sa naštartoval dopyt po ich tovaroch a službách. To nebude možné, ak na strane dopytu bude armáda nezamestnaných,“ dodal.
V rozhovore sa dozviete
- Ako sa môže nákladná doprava zmeniť v nasledujúcich týždňoch?
- Aký čakací čas na hraniciach je likvidačný?
- Prečo nie je vplyv odstávky výroby v automobilkách na nákladnú dopravu okamžitý?
- Aké prepady očakáva, keď bude odstávka trvať dlho?
- O aké vozne sa zákazníci zaujímajú vo zvýšenej miere?
- Ako sa zmenila prekládka tovarov a výroba vozňov?
- Prečo by boli priveľmi prísne opatrenia fatálne?
- Ako vníma prepúšťanie a škrtanie investícií v krízovej situácii?
Kde v doprave cítite v súčasnosti najväčšie problémy?
V posledných týždňoch je najviac problematickou cestná doprava. Súvisí to s menšou priepustnosťou hraníc schengenského priestoru. Museli sme už riešiť situácie, že zmluvní partneri nám odmietali nakládku tovarov, pretože na hraničných priechodoch boli dlhé čakacie časy.
Rozhovory s lídrami biznisu
Prečítajte si aj ďalšie rozhovory s podnikateľmi a vrcholovými manažérmi o vplyve koronavírusu na podnikanie a ekonomiku.
Aké komodity najčastejšie prepravujete po ceste?
Pre nás je cestná doprava marginálna, ale umožňuje nám poskytovať komplexný logistický servis pre našich priemyselných zákazníkov. Najvýraznejšiu pozíciu máme v hutníckom priemysle, takže najčastejšie prepravovanými komoditami je práve produkcia železiarní, železná ruda či rôzne polotovary.
Ako sa nákladná doprava zmení v nasledujúcich týždňoch?
V horizonte týždňov alebo mesiacov treba očakávať najmä vplyv pandémie na spotrebu, a teda výrobu v celej Európskej únii. Ak sa naplno prejavia negatívne trendy v ťažkom priemysle, vplyvy na železničnú a vodnú dopravu budú horšie, ako je zvládnutie kolón na hraniciach.
Jednoducho, kým máme čo voziť, realizácia zákaziek je pre nás o hľadaní kreatívnych a efektívnych riešení dopravy. Len čo sa zastavia fabriky, zastaví sa aj doprava. Slovensko je do veľkej miery tranzitná krajina, nehovorím preto iba o zastavení výroby v slovenských firmách. Toto je riziko celého regiónu strednej a východnej Európy.
Čakať 18 hodín je likvidačné
Aké zdržania máte teraz v cestnej doprave?