SME

Koronavírus najvýraznejšie zasiahol oblasť dopravy, trpí aj sektor elektroniky

Kľúčová je závislosť celého sveta na čínskom trhu.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: ARCHÍV SME/Tomáš Benedikovič)

Všetky články, ktoré informujú o mimoriadnych opatreniach a základných zdravotníckych informáciách o novom koronavíruse, budú na SME.sk odomknuté a prístupné pre každého. Považujeme to totiž za verejný záujem. Ak chcete podporiť novinárov a serióznu i overenú žurnalistiku, môžete tak urobiť kúpou predplatného →


BRATISLAVA. Medzi sektory najviac zasiahnuté pandémiou koronavírusu Covid-19 patria podľa analýzy Euler Hermes doprava, dodávky pre automobilový priemysel a elektronika.

Najhoršie je na tom doprava, vzhľadom na vysokú závislosť od Číny a úzku spojitosť s cestovným ruchom a medzinárodným obchodom.

Automobilový trh je na ceste k výraznému prepadu

Od počiatočného šoku v Číne bojovali podľa analýzy všetky pododvetvia dopravy (letecká, námorná, cestná a železničná) s upadajúcim dopytom.

SkryťVypnúť reklamu

"Ukazovateľ RPK (Revenue Passenger Kilometers) klesol u najväčších leteckých dopravcov od minulého decembra o 40 % a letecké spoločnosti teraz očakávajú, že sa ich príjmy do konca roku 2020 znížia o najmenej 100 miliárd dolárov, čo ale nebude kompenzované klesajúcimi nákladmi na palivo," konštatuje Euler Hermes.

Súvisiaci článok Auto na lízing? Na tieto detaily treba dávať pozor Čítajte 

V prípade automobilového priemyslu existuje podľa analýzy vysoká závislosť celého sveta na Číne, ktorá je najväčším automobilovým trhom na svete a zároveň aj najväčším výrobcom komponentov pre tento segment.

V oboch týchto ukazovateľoch predstavuje zhruba 30 % celosvetového objemu. Šírenie pandémie je veľkou hrozbou aj v Európe a USA, keďže predstavujú druhý a tretí najväčší automobilový trh.

„Šok na strane dopytu prekročí pôvodné makroekonomické predpovede, pretože nákup automobilov má dlhodobý charakter, ktorý spotrebitelia teraz odkladajú a namiesto toho sa zameriavajú len na „potrebné“ tovary,“ vysvetľuje riaditeľ Euler Hermes na Slovensku Peter Mucina.

SkryťVypnúť reklamu

Globálny automobilový trh je pritom podľa odhadov spoločnosti na ceste k výraznému prepadu (-10% až -15% v roku 2020), pesimistickejší scenár v prípade dlhodobej krízy hovorí o prepade dokonca až o 25 %.

Na recesiu zareaguje aj výroba elektroniky

Tretím celosvetovo najvýraznejšie zasiahnutým sektorom je podľa analýzy elektronika.

Zatvorenie čínskych montážnych závodov spôsobilo zmrazenie objednávok pre producentov polovodičov a iných elektronických komponentov potrebných v moderných zariadeniach spotrebnej elektroniky.

Súvisiaci článok Projektové spoločnosti odhadli pokles hospodárstva o tretinu Čítajte 

Najhoršie sú na tom krajiny ako Južná Kórea, Taiwan a Japonsko, ako aj samotní čínski výrobcovia.

"Elektronika taktiež silno reaguje na obdobia hospodárskych recesií. V prípade pokračujúcej pandémie by boli európski a americkí výrobcovia ťažko zasiahnutí poklesom miestnej priemyselnej výroby, zatiaľ čo ázijskí výrobcovia, už zasiahnutí šokom v dôsledku opatrení v Číne, by čelili klesajúcemu dopytu," predpovedá Euler Hermes.

SkryťVypnúť reklamu

Euler Hermes je lídrom v poistení obchodných pohľadávok a špecialistom v oblasti hodnotenia rizika, bonity, záruk a inkasa pohľadávok. S viac ako 100 ročnými skúsenosťami spoločnosť ponúka B2B klientom finančné služby s cieľom podporovať ich cash flow a správu obchodných pohľadávok. Sídli v Paríži, je prítomná vo viac ako 50 krajinách a zamestnáva vyše 6 050 pracovníkov. Euler Hermes je členom skupiny Allianz.

Všetko o koronavíruse a ochorení Covid-19

Koronavírus SARS-CoV-2

Americký minister zdravotníctva Robert F. Kennedy.

Minister zdravotníctva Kennedy je skeptický voči vakcínam.


TASR 1
Ilustračné foto.

Variant NB 1.8.1 patrí medzi mnohé podtypy variantu omikronu známeho vysokou nákazlivosťou.


TASR 13
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone
  2. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  3. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  4. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  5. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  6. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  1. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  3. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  4. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  5. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  6. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  7. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  8. KVITOK® – prírodná kozmetika zo srdca východného Slovenska
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 655
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 10 621
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 894
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 850
  5. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave 4 679
  6. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 250
  7. Plátené tašky a opakované použitie 3 002
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 2 990
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy Jozef Ráž a generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik.

Rekonštrukcie uhradia z Plánu obnovy.


TASR
Desiatky miliónov domácností na Pyrenejskom polostrove zostali bez prúdu.

Do verejného priestoru sa dostali aj dezinformácie.


Martin Petříček a 1 ďalší

Do obchodu a späť? Motor z toho nemá radosť, no dá sa to vyriešiť.


1
Ilustračné foto.

Práce slovenských firiem v zahraničí väčšie.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 109 677
  2. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 35 206
  3. Ivan Čáni: Blaha a mladý Kaliňák rýpu do Volkswagenu. 12 782
  4. Michaela Witters: Učiteľka postrkala škôlkarov rad radom do hlbokého bazéna a zažili traumu z topenia. 9 281
  5. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 9 262
  6. Ivan Čáni: Ak rozbijem okno na Súmračnej, budem pre súdruha Blahu tiež „hrdý Slovák a hrdina“? 9 168
  7. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 9 102
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 8 489
  1. Marcel Rebro: Taxík do zóny smrti
  2. Radko Mačuha: Alojz Hlina má niečo čo Fico nikdy nebude mať.
  3. Post Bellum SK: „Nech mi netvrdia, že prebudujú svet, tí, čo rozvrátili všetko, čo sa dalo,“ nestihol zaspievať Ivan Hoffman
  4. Radko Mačuha: Slovenská "Hospoda na Mýtince".
  5. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  6. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  7. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  8. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
SkryťZatvoriť reklamu