Piatok, 30. október, 2020 | Meniny má Simon, SimonaKrížovkyKrížovky

Má štyri boeingy a tvrdí, že lacným letenkám treba dať zbohom

Ferjanček vlastní firmu s lietadlami.

(Zdroj: Archív D. F. )

Pilot Daniel Ferjanček rozbehol v roku 2012 firmu Go2Sky. Jej biznis spočíva v prenájme lietadiel s posádkou, poistením a údržbou iným leteckým spoločnostiam, ktoré tieto kapacity aktuálne potrebujú.

Ide o komplikovaný systém, do reťazca vstupujú lízingové spoločnosti, cestovné kancelárie i banky.

Spoločnosť Go2Sky dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800 a súčasná epidémia výrazne zatriasla nielen jej biznisom.

Vaša spoločnosť dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800. Všetky sú uzemnené alebo ich ešte využívate?

Biznis, samozrejme, poklesol takmer na nulu. Momentálne prevádzkujeme sem-tam repatriačné lety a občas našimi lietadlami prevážame v rámci nemeckého programu sezónnych robotníkov z Rumunska.

Momentálne najlepšie fungujú cargo lety so zdravotníckym materiálom, ktoré sme urobili v Bratislave a jedno lietadlo máme v Pardubiciach, kde sa realizujú cargo lety častejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak tieto lety porovnáte s aprílom minulého roka, o akom prepade využiteľnosti lietadiel hovoríme?

Letná sezóna sa nám zvyčajne začína od apríla a končí v októbri. V apríli sa zvykne lietať 300 letových hodín na každé lietadlo, dnes lietame tridsať. Či už z hľadiska príjmov, alebo z hľadiska objemu prevádzky je to neporovnateľný rozdiel.

Náš biznis je založený na prenájme lietadiel (wet leasing) a z hľadiska zisku je úplne niekde inde než klasická charterová prevádzka.

V dnešnej situácii sú ceny pod nákladmi, pretože kapacita (voľných lietadiel) na trhu, keďže sa nelieta, je obrovská.

Čo tvoria najväčšie náklady, ktorým sa nevyhnete?

Je to operatívny lízing lietadiel, ale v súčasnosti ho nie sme schopní platiť.

Ďalšou nákladovou položkou sú mzdy posádky lietadiel, musíte platiť poistenie lietadiel a máme veľké náklady na údržbu lietadiel. Samotná údržba lietadiel je drahá a dá sa porovnať s lízingovými splátkami.

O akých sumách sa rozprávame?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O stovkách tisícov eur na každé lietadlo, a to každý mesiac. Za normálnych okolností máme ročný obrat okolo 30 miliónov eur. Dá sa vtedy vytvárať slušný zisk, no náklady sú vysoké.

Aká je komunikácia s lízingovkami v tejto situácii?

Súvisiaci článok Letenkový gigant Kiwi.com: Čakáme bankroty aeroliniek (rozhovor) Čítajte 

Prebiehajú s nimi rokovania, ktoré nie sú jednoduché. Lízingové spoločnosti síce poznajú situáciu, no očakávajú, že platby budú bežať naďalej.

Máme šťastie v tom, že naše lízingové spoločnosti s nami aspoň komunikujú a už sa nám podarilo vyrokovať s dvoma z nich dohodu a s treťou rokujeme ďalej.

Komunikácia je zložitá, pretože systém financovania tvorí komplikovaná reťaz ďalších spoločností, ktoré sú na letecký biznis zavesené. Na konci reťaze sme my, potom je tu lízingová spoločnosť a na konci reťaze banky. Takže hoci sú niektoré lízingové spoločnosti tolerantnejšie, v konečnom dôsledku na nich tlačia banky, ktoré chcú platby bez ohľadu na vplyv epidémie.

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C6TGM na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M6TGM na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Koronavírus na Slovensku: Všetko dôležité na jednom mieste

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Neprehliadnite tiež

Ďalšia banka podliezla hypotekárne dno, chce sa zviditeľniť

Úrok je opticky najnižší, ale nie najvýhodnejší.

Fio banka
U. S. Steel Košice.

Kde išlo o veľa, tam sa objavil. Kto je právnik Zoroslav Kollár?

Zadržaný právnik má zaujímavú minulosť.

Zoroslav Kollár prichádza na výsluch.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Žilinská nemocnica varuje pred režimom vojnovej medicíny

Bojnická nemocnica už nevie vyčleniť ďalšie lôžka pre pacientov s Covidom

Väčšina nemocníc má dostatok lôžok. Avšak hlavne tým na severe Slovenska začínajú akútne chýbať zdravotníci.
Dobré ráno

Dobré ráno: V Poľsku sú ľudia už týždeň v uliciach, zúri tam kultúrna vojna

Do protestov sa zapájajú desaťtisíce ľudí.

Podcast Dobré Ráno.

Fico žije v atmosfére strachu, jeho ľudia končia v putách

Šéf Smeru sa zastal viacerých zadržaných.

Predseda Smeru Robert Fico.
Komentár šéfredaktorky Beaty Balogovej

Trump patrí do múzea

Trump bol nesmiernou inšpiráciou pre všetkých populistov, ale aj autokratov.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME