Pilot Daniel Ferjanček rozbehol v roku 2012 firmu Go2Sky. Jej biznis spočíva v prenájme lietadiel s posádkou, poistením a údržbou iným leteckým spoločnostiam, ktoré tieto kapacity aktuálne potrebujú.
Ide o komplikovaný systém, do reťazca vstupujú lízingové spoločnosti, cestovné kancelárie i banky.
Spoločnosť Go2Sky dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800 a súčasná epidémia výrazne zatriasla nielen jej biznisom.
V rozhovore sa dočítate:
- Ako funguje biznis s prenajímaním lietadiel
- S akými nákladmi firma každý mesiac bojuje
- Skončili sa časy, kedy sme lietali do Londýna za 10 eur?
- Preriedi súčasná epidémia počet leteckých spoločností?
Vaša spoločnosť dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800. Všetky sú uzemnené alebo ich ešte využívate?
Biznis, samozrejme, poklesol takmer na nulu. Momentálne prevádzkujeme sem-tam repatriačné lety a občas našimi lietadlami prevážame v rámci nemeckého programu sezónnych robotníkov z Rumunska.
Momentálne najlepšie fungujú cargo lety so zdravotníckym materiálom, ktoré sme urobili v Bratislave a jedno lietadlo máme v Pardubiciach, kde sa realizujú cargo lety častejšie.
Ak tieto lety porovnáte s aprílom minulého roka, o akom prepade využiteľnosti lietadiel hovoríme?
Letná sezóna sa nám zvyčajne začína od apríla a končí v októbri. V apríli sa zvykne lietať 300 letových hodín na každé lietadlo, dnes lietame tridsať. Či už z hľadiska príjmov, alebo z hľadiska objemu prevádzky je to neporovnateľný rozdiel.
Daniel Ferjanček (49)
- Vyštudoval automatizáciu a meranie na Strojníckej fakulte STU v Bratislave. Do roku 2008 pracoval v oblasti IT.
- V roku 2009 získal licenciu obchodného pilota v Bristol Flying Centre. Lietal pre Opera Jet, Air Slovakia, Solin-Air a Slovakian Airlines.
- V roku 2010 vstúpil ako štvrtinový vlastník do firmy Air Explore. Svoj podiel predal a v roku 2012 založil vlastnú ACMI spoločnosť Go2Sky.
Náš biznis je založený na prenájme lietadiel (wet leasing) a z hľadiska zisku je úplne niekde inde než klasická charterová prevádzka.
V dnešnej situácii sú ceny pod nákladmi, pretože kapacita (voľných lietadiel) na trhu, keďže sa nelieta, je obrovská.
Čo tvoria najväčšie náklady, ktorým sa nevyhnete?
Je to operatívny lízing lietadiel, ale v súčasnosti ho nie sme schopní platiť.
Ďalšou nákladovou položkou sú mzdy posádky lietadiel, musíte platiť poistenie lietadiel a máme veľké náklady na údržbu lietadiel. Samotná údržba lietadiel je drahá a dá sa porovnať s lízingovými splátkami.
O akých sumách sa rozprávame?
O stovkách tisícov eur na každé lietadlo, a to každý mesiac. Za normálnych okolností máme ročný obrat okolo 30 miliónov eur. Dá sa vtedy vytvárať slušný zisk, no náklady sú vysoké.
Aká je komunikácia s lízingovkami v tejto situácii?

Prebiehajú s nimi rokovania, ktoré nie sú jednoduché. Lízingové spoločnosti síce poznajú situáciu, no očakávajú, že platby budú bežať naďalej.
Máme šťastie v tom, že naše lízingové spoločnosti s nami aspoň komunikujú a už sa nám podarilo vyrokovať s dvoma z nich dohodu a s treťou rokujeme ďalej.
Komunikácia je zložitá, pretože systém financovania tvorí komplikovaná reťaz ďalších spoločností, ktoré sú na letecký biznis zavesené. Na konci reťaze sme my, potom je tu lízingová spoločnosť a na konci reťaze banky. Takže hoci sú niektoré lízingové spoločnosti tolerantnejšie, v konečnom dôsledku na nich tlačia banky, ktoré chcú platby bez ohľadu na vplyv epidémie.