SME

Má štyri boeingy a tvrdí, že lacným letenkám treba dať zbohom

Ferjanček vlastní firmu s lietadlami.

(Zdroj: Archív D. F. )

Pilot Daniel Ferjanček rozbehol v roku 2012 firmu Go2Sky. Jej biznis spočíva v prenájme lietadiel s posádkou, poistením a údržbou iným leteckým spoločnostiam, ktoré tieto kapacity aktuálne potrebujú.

Ide o komplikovaný systém, do reťazca vstupujú lízingové spoločnosti, cestovné kancelárie i banky.

Spoločnosť Go2Sky dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800 a súčasná epidémia výrazne zatriasla nielen jej biznisom.

Vaša spoločnosť dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800. Všetky sú uzemnené alebo ich ešte využívate?

Biznis, samozrejme, poklesol takmer na nulu. Momentálne prevádzkujeme sem-tam repatriačné lety a občas našimi lietadlami prevážame v rámci nemeckého programu sezónnych robotníkov z Rumunska.

Momentálne najlepšie fungujú cargo lety so zdravotníckym materiálom, ktoré sme urobili v Bratislave a jedno lietadlo máme v Pardubiciach, kde sa realizujú cargo lety častejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak tieto lety porovnáte s aprílom minulého roka, o akom prepade využiteľnosti lietadiel hovoríme?

Letná sezóna sa nám zvyčajne začína od apríla a končí v októbri. V apríli sa zvykne lietať 300 letových hodín na každé lietadlo, dnes lietame tridsať. Či už z hľadiska príjmov, alebo z hľadiska objemu prevádzky je to neporovnateľný rozdiel.

Náš biznis je založený na prenájme lietadiel (wet leasing) a z hľadiska zisku je úplne niekde inde než klasická charterová prevádzka.

V dnešnej situácii sú ceny pod nákladmi, pretože kapacita (voľných lietadiel) na trhu, keďže sa nelieta, je obrovská.

Čo tvoria najväčšie náklady, ktorým sa nevyhnete?

Je to operatívny lízing lietadiel, ale v súčasnosti ho nie sme schopní platiť.

Ďalšou nákladovou položkou sú mzdy posádky lietadiel, musíte platiť poistenie lietadiel a máme veľké náklady na údržbu lietadiel. Samotná údržba lietadiel je drahá a dá sa porovnať s lízingovými splátkami.

O akých sumách sa rozprávame?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O stovkách tisícov eur na každé lietadlo, a to každý mesiac. Za normálnych okolností máme ročný obrat okolo 30 miliónov eur. Dá sa vtedy vytvárať slušný zisk, no náklady sú vysoké.

Aká je komunikácia s lízingovkami v tejto situácii?

Súvisiaci článok Letenkový gigant Kiwi.com: Čakáme bankroty aeroliniek (rozhovor) Čítajte 

Prebiehajú s nimi rokovania, ktoré nie sú jednoduché. Lízingové spoločnosti síce poznajú situáciu, no očakávajú, že platby budú bežať naďalej.

Máme šťastie v tom, že naše lízingové spoločnosti s nami aspoň komunikujú a už sa nám podarilo vyrokovať s dvoma z nich dohodu a s treťou rokujeme ďalej.

Komunikácia je zložitá, pretože systém financovania tvorí komplikovaná reťaz ďalších spoločností, ktoré sú na letecký biznis zavesené. Na konci reťaze sme my, potom je tu lízingová spoločnosť a na konci reťaze banky. Takže hoci sú niektoré lízingové spoločnosti tolerantnejšie, v konečnom dôsledku na nich tlačia banky, ktoré chcú platby bez ohľadu na vplyv epidémie.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C6TGM na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Denisa Saková

Poslanci posunuli návrh do druhého čítania.


TASR
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyen.

Návrh avizovali ako súčasť akčného priemyselného plánu.


TASR
Ilustračná fotografia.

Slovensko nevychádza z európskeho porovnania dobre.


TASR
Ilustračné foto.

Spotrebitelia sa nemusia obávať nákupu a konzumácie.


SITA
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu