SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Má štyri boeingy a tvrdí, že lacným letenkám treba dať zbohom

Ferjanček vlastní firmu s lietadlami.

(Zdroj: Archív D. F. )

Pilot Daniel Ferjanček rozbehol v roku 2012 firmu Go2Sky. Jej biznis spočíva v prenájme lietadiel s posádkou, poistením a údržbou iným leteckým spoločnostiam, ktoré tieto kapacity aktuálne potrebujú.

Ide o komplikovaný systém, do reťazca vstupujú lízingové spoločnosti, cestovné kancelárie i banky.

Spoločnosť Go2Sky dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800 a súčasná epidémia výrazne zatriasla nielen jej biznisom.

Vaša spoločnosť dnes prenajíma štyri Boeingy 737-800. Všetky sú uzemnené alebo ich ešte využívate?

Biznis, samozrejme, poklesol takmer na nulu. Momentálne prevádzkujeme sem-tam repatriačné lety a občas našimi lietadlami prevážame v rámci nemeckého programu sezónnych robotníkov z Rumunska.

Momentálne najlepšie fungujú cargo lety so zdravotníckym materiálom, ktoré sme urobili v Bratislave a jedno lietadlo máme v Pardubiciach, kde sa realizujú cargo lety častejšie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Ak tieto lety porovnáte s aprílom minulého roka, o akom prepade využiteľnosti lietadiel hovoríme?

Letná sezóna sa nám zvyčajne začína od apríla a končí v októbri. V apríli sa zvykne lietať 300 letových hodín na každé lietadlo, dnes lietame tridsať. Či už z hľadiska príjmov, alebo z hľadiska objemu prevádzky je to neporovnateľný rozdiel.

Náš biznis je založený na prenájme lietadiel (wet leasing) a z hľadiska zisku je úplne niekde inde než klasická charterová prevádzka.

V dnešnej situácii sú ceny pod nákladmi, pretože kapacita (voľných lietadiel) na trhu, keďže sa nelieta, je obrovská.

Čo tvoria najväčšie náklady, ktorým sa nevyhnete?

Je to operatívny lízing lietadiel, ale v súčasnosti ho nie sme schopní platiť.

Ďalšou nákladovou položkou sú mzdy posádky lietadiel, musíte platiť poistenie lietadiel a máme veľké náklady na údržbu lietadiel. Samotná údržba lietadiel je drahá a dá sa porovnať s lízingovými splátkami.

O akých sumách sa rozprávame?

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

O stovkách tisícov eur na každé lietadlo, a to každý mesiac. Za normálnych okolností máme ročný obrat okolo 30 miliónov eur. Dá sa vtedy vytvárať slušný zisk, no náklady sú vysoké.

Aká je komunikácia s lízingovkami v tejto situácii?

Súvisiaci článok Letenkový gigant Kiwi.com: Čakáme bankroty aeroliniek (rozhovor) Čítajte 

Prebiehajú s nimi rokovania, ktoré nie sú jednoduché. Lízingové spoločnosti síce poznajú situáciu, no očakávajú, že platby budú bežať naďalej.

Máme šťastie v tom, že naše lízingové spoločnosti s nami aspoň komunikujú a už sa nám podarilo vyrokovať s dvoma z nich dohodu a s treťou rokujeme ďalej.

Komunikácia je zložitá, pretože systém financovania tvorí komplikovaná reťaz ďalších spoločností, ktoré sú na letecký biznis zavesené. Na konci reťaze sme my, potom je tu lízingová spoločnosť a na konci reťaze banky. Takže hoci sú niektoré lízingové spoločnosti tolerantnejšie, v konečnom dôsledku na nich tlačia banky, ktoré chcú platby bez ohľadu na vplyv epidémie.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Nový národný mýtny systém už v réžii štátu nestihnú zaviesť od začiatku budúceho roka.


SITA 2 h
Ilustračné foto

Môžu prísť nielen obmedzenie investícií, ale aj znižovanie objemu výroby.


TASR 3 h
Ilustračné foto

Návrh je súčasťou jej plánu na boj proti rakovine.


SITA 3 h
Chovatelia slovenského strakatého hovädzieho dobytka z Kozároviec a Bátoviec už tradične obsadili najvyššie priečky.

Priama finančná pomoc pôjde chovateľom.


TASR 5 h
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu